Hej
Säljaren till vårt nya hus fyllde på tanken typ två veckor innan vi tog över.
Vi har i princip redan bestämt att vi ska gå över till bergvärme, redan beställt arbetet.

Så frågan är om det är lönt att sälja oljan,(det kan vara en hel tank 3 kubik) vad tror ni?

Tack på förhand
 
Man ser annonser på blocket ibland så det finns dem som försöker. Om det lyckas vet jag inte. Enklast vore väl annars att vänta något år med bytet och använda upp oljan först.

Erik
 
det borde inte va nåt problem att sälja den,alla dieselåkare vill ha den
 
Erik
Jo det var det mäklaren föreslog. Fast jag vill gärna ha alla markjobb gjorda i år så man kan börja med trädgården nästa år.

Ventilations Bosse
Vet du om det finns andra sidor än Blocket och hur mycket kostar olja på ett ungefär?
 
Blocket,eller nån annan site,oljan kostar mindre än diesel,som kostar ca 14kr/l (14000:-/m3)
det finns säkert de som vill pumpa bort den och ge dig en skaplig slant.
 
ok, tackar för info.
 
Här är tre företag som sysslar med tankdemontering som jag hittade i fjol som jobbar kring Stockholmstrakten och som betalar lite för villaoljan. (Flera företag tankdemonteringsföretag betalar inget alls...)

Vi demonterade vår oljetank i fjol och betalade 2000kr för demonteringen (Sen ROT avdrag på det=1000kr var vad det kostade på faktura) och vi fick betalt 5kr/l för oljan i handen av företaget som gjorde det. Dom använde det till uppvärmning av ett hyreshus som dom hade i Ludvika?? Har för mig att det var det översta numret. Det tog ca 15min att pumpa ut 1kbm olja och sen ca 1,5timme att skära upp och bära ut tanken. Dom spillde nog ut max en matsked villaolja under hela processen! Riktigt snabbt och smidigt var det.d^_^b

Bergvärmefirmorna som gav oss offert på bergvärme villa ha allt mellan 4000-6000kr för att plocka ut tanken och dessutom betalade dom inte en krona för ev olja som fanns kvar q(;^;)p

073-6241242
076-2825492
076-2302864

Annars är det bara att söka på blocket så hittar du företag. Se bara till att hitta ett företag som verkligen betalar för villaoljan.
 
Villaolja är guld värt, absolut inget man ska ge bort gratis till en sniken rivningsfirma. Du borde kunna få minst 8-10 kr/liter privat. Annars kan du pumpa upp den själv på 200 litersfat med t.ex. en borrmaskinspump. Sen köper du en dieselbil så kör du "gratis" i några år :D.
 
Eldningsoljan är grönfärgad, så det kan bli dyrt att köra den i en dieselbil. Det går såklart alltid att ställa den i solen, så att färgen försvinner.
 
Det är inte rekommendabelt att köra bilen på eldningsolja på vintern. Den kommer att paraffinera när det blir kallt ute. Om man tillsätter fotogen så kan man dock undvika det.
 
oj vad tips det har kommit in, vi har fått ett pris på 4,50:-/litern men enligt er så kan vi få mer, får pröva att ringa lite nummer.
Tackar.
Appropå bergvärmefirmor så förhandlade vi bort rivning av tank för 7000:-, det lönar sig att låta företagen kriga lite mot varandra :)
 
Redigerat:
Kollade precis i morse på Fakturan jag fick. Det var det översta telefonnumret som hade hjälpt oss. Dom låg högst då. De andra låg på ca 3,5-4kr/L. Räkna inte med några "fantasisummor" av ett företag. Det är ju ingen "avdragbar moms" eller liknande på det dom betalar dig. Sen vet dom ju faktiskt inte kvalitén på din villaolja, (Kan ju mest vara gammal skitspillolja med vatten med mycket avlagringar/föroreningar från tanken osv) sen tillkommer hantering och transport (ev reningsprocess) osv. Så jag personligen tycker nog att 5kr/l är ganska rimligt betalt som vi fick.

Det bästa är så klart om du kan hitta någon granne/privatperson som fortfarande eldar med olja. Dom kanske är beredda att betala mer! Men det är trots allt "lite slabbigt" att hålla på att pumpa över till 200L fat och sen transportera till grannen osv. Jag antar att du inte har riktiga grejor liggande för att göra det. Är ju inte så kul om en slang hoppar lös från någon "skräppump"och du har 20L villaolja på fel ställe innan du får stopp på pumpen. Det stinker något förbaskat och är ytterst svårt att få bort diesel. q(;^;)p. Du kanske låter köparen fixa det hela? Risken finns ju då att det visar sig vara en "klåpargranne/kompis/privatperson" som kommer och hämtar oljan och spiller ut diesel i din källare och på din tomt när dom slabbar på för att spara ett par kronor.

Samma sak med försäkringar. Se till att företaget som gör det är ett "riktigt företag" med försäkringar om något skulle gå snett. Brand, läckage inomhus, läckage ut i marken/dagvatten osv. Kan fort bli dyrt att ersätta om du eller någon annan privatperson gör det själv och saknar försäkringar....:blushing:

Framförallt så är det ett riktigt "grisigt jobb" att hålla på med diesel och skära ned en tank och forsla ut grejorna. :S Har läst om många som gjort det själva men som i efterhand aldrig skulla göra om det eftersom det kostar så lite att leja dom som är proffs och har rätta grejorna (=Nibbler, riktiga pumpar, riktiga slangar, riktiga tankar att pumpa till, riktiga verktyg/lastbil att ta hand om järnskrotet osv)

På tal om Bergvärme så låg prisspannet mellan 135-180". Där vi till slut fick demontering och utbärning av gamla oljepannan (I princip ny Elominoljepanna i storlek av normal elpanna som vi sen sålde på blocket för 20 000kr) 170M hål. 8Kw Pump (Thermia) med separat VV-beredare med ett en radiator insatt i pannrummet för 135" FÖRE rotavdrag =115" efter ROT avdrag d^_^b

Skickade min bekant till samma företag för ett par månader sen men tyvärr så lyckades han bara komma ner till 148" för i princip likvärdig installation även om dom även där gjorde ett bra jobb.

Så visst lönar det sig att ringa runt och kriga med offerterna. Vi hade 5 företag som fick räkna på vår bergvärme där 2st gick till slutförhandling! :D

Lycka till!
 
Redigerat:
Eld skrev:
Det är inte rekommendabelt att köra bilen på eldningsolja på vintern. Den kommer att paraffinera när det blir kallt ute. Om man tillsätter fotogen så kan man dock undvika det.
Det beror på. Har man tanken inomhus så fyller man den med eldningsolja E10 som klumpar sig vid några minusgrader. Har man däremot en utetank så är det eldningsolja E32 som gäller och den har en tillsats som gör att den inte paraffinerar vid minusgrader.
 
Tack för tipsen, ska ringa och kolla med dina nummer.
Skulle inte försöka på mig att göra något själv utan kommer ta in proffs för detta jobb :)
 
Egentligen så är det olagligt att handla med olja (utom för de firmor som har tillstånd). Jag kollade inför att vi skulle ta en cistern ur bruk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.