Nu har jag gått igenom fakturorna från december -09, och hade jag då haft ett fast avtal med det lägstapris man kan hitta idag (ca 101,50 för ett 1-årsavtal) så hade besparingen varit 2300:- Även om jag tar bort de värsta förbrukningsspikarna, den värsta spiken i priset samt lägger ca 5% lägre priser även på sommaren så hade det fasta avtalet blivit ca 800:- billigare. Förbrukningen för de två sista månaderna har jag bara uppskattat lite på hur kurvan har sett ut över året.
 
  • chart.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu lyckades de få igång två kärnkraftverk till.. iallafall 2 dagar och sen pajade båda igen så nu står vi där igen med höga elpriser. Det är mig oförståligt hur man kan planera drift/underhåll så förbannat illa. Skäms!
 
Redigerat:
MMR

Har inte sett din uträkning förän nu.´
Det ser onekligen intressant ut. känns som att man inte är helt ute och cyklar med fast pris.
Hade varit intressant att se vad kostnaderna blir under ett "normal" år.

Menar du att du betalade 162,725/kwh för alla 1500 kwh under feb?
Blir det inte ett snitt på något sätt, eller är detta ett snitt?
 
Stämmer bra det, det rörliga priset beräknas ju på ett snitt av spotpriset + pålägg. Så alla 1500kwh kostade 1,62 stycket. Nu har jag bundit priset från 1/12 till 101 öre(utan årsavgift, 1 år). Det är bara 4 månader förra året som hade lägre pris rörligt och det är marginellt under (som mest 7 öre), så håller kylan och elpriserna i sig så är det fasta priset som sagt mycket billigare
 
Hallå,

Jag funderar på att binda elpriset enligt följande resonemang;
Bundet pris innehåller en riskfaktor så att elbolagen ej går minus (jämfört med bolån tex)
Men jag förbrukar mer el under vintern (bergvärmepumpen går mer då), när el priset är högst, så ett bundet pris borde vara lönsamt för mig?
Är detta resonemanget rimligt? När är det då läge att binda, och på hur länge?
 
jag har några gånger lagt upp 6mån fast provapåavtal nov-apr
 
Brukar också binda över vintern. Med 1500-2000kwh per månad som kallast så känns det trevligt att veta ved det kostar.
 
Jag har precis bundit och resonerar som en del andra i tråden, även om jag får betala mer under delar av året så är ju min förbrukning som högst när elpriset är som högst. Sen är det möjligt att jag ändå inte går plus på det hela, men jag ser det som att jag betalar för nattsömnen också. :)

Vi får väl se, nu är ju elpriset ovanligt högt i år, jag band på 58 öre, blir det en mild vinter kan det visa sig att det blir en dålig affär, men då har jag betalat ett par tusen för att mildra oron, så ser jag det.

Jag valde dock att bara binda på 12 mån, eftersom jag misstänker att priserna kan komma att vara lägre nästa år.
 
Jag har också bundit nu på 60öre exkl avgifter (110 inkl) på 2år. Jag räknade på 1, 2, 3 år och mot rörligt så hade jag med dagens priser och förra årets förbrukning sparat följande på året jämför med rörligt. Men då gick mitt rörliga upp i 145öre i December...! Men jag vill inte oroa mig mer nu för de planerar nya renoveringar och det kommer ju så klart gå åt helvete precis när det är som kallast. Planerat arbete.. mmm..

1 år = 221kr/år
2 år = 990kr/år
3 år = 1262kr/år

Var fick du 58öre på ett år?
 
Skellefteå Kraft, jag fick 57,80 öre, exkl avgifter. Då är det i och för sig en fast avgift på 12 kr/mån som tillkommer också. I mitt fall (18 300 kWh) blir det 0,79 öre/kWh. Så egentligen blev det väl närmare 59 öre (+elcertifikat, skatt och moms och allt vad det är).
 
Jag band mitt sept.-09 för 47,30 öre/kWh i 3 år (exkl.),så jag jag har drygt ett år till med "låg" avgift.
 
A
Jag band i November -10 till 99 öre/kWh på tre år.
 
Man måste nog specificera vad man binder: MED eller UTAN energiskatt, fasta avgifter och moms.

Jag band för 10 minuter sedan hos eon i 3 år med priset 56 öre/kWh vilket är ungefär 105,5 öre/kWh inklusive allt.

Jag är hyfsat nöjd, just med tanke på alla kommande utgifter för renovering. Nu vet vi vad vi har att hålla oss till.

10 öres skillnad motsvarar ca 3000 kr per år för oss.
 
Jag band mitt elpris 1 nov 2009 48.90 exkl.enegiskatt och moms, avtalet går ut 31 okt 2012
 
Jag har bundet i 10 år för 111.63 kanske lite dyrt nu men tror priserna kommer stiga (vilka priser går inte upp)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.