Ge mig era bästa hemförsäkringstips (när huset är klart och inflyttat alltså)!! Jag är ute efter billigt och bra förstås!

Har Trygg Hansa idag på lägenheten, men tror att de är ganska dyra på villaförsäkringar (?).
 
Länsförsäkringar...

Vi har en villhemförsäkring med tillägg privat olycksfall total kostnad 3400 kr per år.

Finns många bra rabatter att få om man har olika säkerhetshöjande "produkter"... se deras hemsida

 
Hemmakatten
Som alltid "beror det på" vilken försäkring som är billigast.
Var i landet, tätort, storstad eller landsbygd, ålder, antal skrivna, storlek på hus, byggnadsmaterial, antal byggnader, larm, värde på lösöre, specialförsäkringar (juveler, frimärkssamling, småbåt), garage eller inte, storlek på självrisk mm mm.


http://www.konsumenternasforsakringsbyra.se/ kan du läsa om olika villkor som ingår i villahemförsäkringarna för att själv göra jämförelser. Många moment ingår i alla försäkringar men kanske med olika omfattning. Vad som är viktigt/viktigast för en själv kan bara du svara på.

De flesta försäkringar har rabatter om man har flera försäkringar hos dem, t.ex. bil- och/eller barnförsäkringar. Fördel med att ha bilförsäkring hos samma bolag är att det vid tex inbrott i bilen bara utgår en självrisk. Vid två olika försäkringsbolag så kan du få betala en självrisk för skadan på bilen till bilförsäkringsbolaget och en självrisk för stölden av lösöret inne i bilen till hemförsäkringsbolaget. Många försäkringsbolag har också rabatter om du är medlem i vissa intresse- eller fackföreningar.

Har du en tomt med många stora träd kan det vara ide att kontroller hur försäkringen gäller ifall de rasar och skadar huset. Ansvar- och rättsskydd kan också skilja mycket mellan olika bolag.

Som sagt, det finns massor att ta hänsyn till. Och det är inte alltid det bolag med den billigaste premien som är det bästa. Lycka till!!
 
Jag har länsförsäkringar och haft en skada som de skötte galant.

Hemförsäkring: 120 kvm, stenhus, 1 badrum/wc, 1 wc, diskmaskin, tvättmaskin/torktumlare, braskamin o.s.v för endast 99 kr/mån fullförsäkrad och 500.000 i lösöre ;)

Sen tillkommer ju allriskförsäkring om man vil ha det 29 kr/mån (Upp till 35.000 kr lösöre)
 
Jag har hemförsäkringen tillsvidare i Trygghansa (via min fackförening), som vi har nu. Har ju en 1-årig villaförsäkring via Trivselhus så jag behöver bara hemförsäkring än så länge.
Om ett år när den går ut så kommer jag nog gå över till Länsförsäkringar eftersom de är billigare på villahem än vad Trygghansa är.
Tack för er input!
 
Kolla rättsskyddet i hemförsäkringen...

På Pricerunner kan Du kolla hemförsäkringar också.
 
VI har Länsförsäkringar. Hade först Holmia. Men dom var onödigt dyra.
Vi har haft en skada som Länsförsäkringar skötte kanon bra.
 
För det första, kontrollera om du eller din partner har några jobbrelaterade rabatter. Antingen via facket eller arbetsgivaren. Framförallt de fackliga avtalen är oftast helt oslagbara. Sedan kan man tycka vad man vill om det politiskt korrekt idet.

Vi har vår villahem via min frus medlemskap i lärarförbundet. En stor fördel med den är att lösöresdelen är "fullvärde". Man slipper fundera över hur mycket lösöret igentligen skall tas upp till. Och detta till fast pris.

Vad gäller hur bolagen hanterar sakdor, så tror jag att det mycket handlar om otur med "fel" handläggare om man får dålig behandling.

Däremot så slulle jag nog vara lite försiktig med "nya" bolag med altför liten organisation. Då är risken stor att dom saknar resurser för skadehantering. En nära släkting hade försäkring i Lita för några år sedan. Fastigheten där han hade lägenhet brann ned, bolaget försökte vägra ersätta merkostnaden för evakueringsbostaden, till och med de första dygnen på hotell där brandkåren hade fixat in honom försökte dom neka. Övriga bolag skickade saneringspersonal till brandplatsen redan medan släckning pågick för att försöka rädda det lösöre som brandkåren bar ut.

Ett annat exempel på det är i en annan tråd här på forumet så hade Netviq krävt att en försäkringstagare skulle betala skadeutredningen själv för en fuktskada. Har aldrig hört på maken.
 
I vårat fall ingår hemförsäkringen samt drulleförsäkring i frugans fackföreningsavgift. Lägenhet idag..men jag antar att det gäller för hus med?
 
Japp den gäller även för hus men den måste kompletteras med villaförsäkring som försäkrar själva huset alltså inte innehållet.
 
Jag gav insplanet.se uppdraget att hitta billigaste och bästa för pengarna för villa och hemförsäkring till vår kåk. Det blev tillslut Moderna Försäkringar (www.modernaforsakringar.se). Det finns en hel del saker att tänka på vid villa och hemförsäkring.

Tänk på dom ev avskrivningar dom har för lösöre och även din kåk .. det skiljer en hel del .. och även ersättningen för skador osv. Sen minskar ju premien beroende på vilken självrisk du väljer att ligga på ..
 
som medlem i villaägarna har du en billig försäkring
 
M@ZE - så moderna försäkrar även hus numera?! Det gjorde de nämligen inte när vi köpte hus förra sommaren.

Vi har aktsam, dotterbolag till trygg-hansa. Betalar drygt 4000 om året. Är rätt irriterad på dem för tillfället eftersom de vägrar svara på vad som gäller om ett träd på vår tomt rasar i en storm eller liknande... Först ville de bara ta det på telefon, och när jag vägrade fick jag till svar "det är ju i princip omöjligt att säga med alla undantag som finns"...

Fast så svarar väl de flesta försäkringsbolag...?
Grrr.... >:(
 

Jag bytte nyligen från Netviq till Länsförsäkringar. Premien minskar med runt 30% på det sättet.
 
galento
Vi har Folksam,frugan har hemförsäkringen genom facket.Vi bor på landet och betalar 3090:-/per år.Försäkringen gäller för huset samt 3 fristående byggnader om sammanlagt 152m2,båt och båtmotor,samt det lilla skogsskifte vi har.Vi tycker själva att premien är "vettig" ,vi tyckte det var enklast att ha allt på ett ställe i.o.m att frugan har hemförsäkringen genom Folksam/Facket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.