När var det priset på pellets sköt i höjden? Vill minnas att jag betalade runt 1800-1900 för en pall med pellets för ett par år sedan. Nu betalar jag 2500 och jag tycker det är dyrt. Vill minnas att det inte var någon normal krypande prisökning utan ganska rejäla hopp under en kortare period för att sedan ligga still länge på 2500/pallen.

Kommer vi se någon prisminskning på pellets framöver?

En magkänsla jag har enbart genom att pratat med vänner och bekanta är att inte lika många väljer pellets som värmekälla idag. Det borde i stort sett betyda att det blir överproduktion på pellets och sjunkande marknadspriser? Eller hur funkar det? En annan sak är kanske god/dålig tillgång på råmaterial för pelletstillverknign som styr priserna? Och där är jag misstänksam till att tillverare är snabba med att öka priser med hänvsning till ökade råvarukostnader, men inte lika ivriga att sänka när tillgången blir god.

Bara jag som tycker pellets är dyr idag?
 
garet skrev:
När var det priset på pellets sköt i höjden? Vill minnas att jag betalade runt 1800-1900 för en pall med pellets för ett par år sedan. Nu betalar jag 2500 och jag tycker det är dyrt. Vill minnas att det inte var någon normal krypande prisökning utan ganska rejäla hopp under en kortare period för att sedan ligga still länge på 2500/pallen.
http://www.afabinfo.com/pelletspriser.php
 
Det är ju lite osmart av dem att höja med så stora hopp. Ofta hör man ju att"pelletsen är för dyr så det vågar man ju inte satsa på."men ingen tänker på att elen redan har fördubblats de sista 5 åren och pellets ligger fortfarande på halva priset mot elen och oljan .Med pellets går det även att få samma temperaturer på värmesystemet som när det eldades med olja.Lobbyverksamheten runt värmepumpar har verkligen lyckats och kunderna ifrågasätter aldrig lämpligheten med dem.Med detta menas inte den ödesdigra belastningen på elnätet eller det av värmepumparnas skull ökade elpriset utan mer på den uteblivna värmekomforten i källaren där tvätten tidigare kunde torkas och den uteblivna ventilationen som den termiska dragkraften i skorstenen skötte.
Alla råd o rön från konsument o energirådgivningsorgan uppmanar villaägaren att börja med att förbättra klimatskalet,d.v.s isolera o byta fönster mm innan de införskaffar värmepumpen. Man kan fundera varför man inte gjort det tidigare. Detta gör naturligtvis att istället för att huset behövt 10 kw vid ex -10 grader utomhus kommer det att sedan kräva 6 kw. Redan här har gjorts en rejäl besparing som många ger vp-n kredit för.
Ett lönsamt objekt för värmepump skall: 1) vara välisolerat 2) Ha stora/många radiatorer eller golvvärme, 3)kunna tillhandahålla en stadig o kvalitativt hög kollektortemperatur 4) kräva så mycket värme som möjligt och så lite varmvatten som möjligt. Finns sådana hus? Pelletseldning anses även av många såsom tungt o besvärligt och tar mycken tid. Tid från vad? 10 min/vecka tar uraskning o 10 min för påfyllning.Under denna tid hinner man normalt inte ens köra till Gymmet. Om man sedan asfalterar trädgården , där man fördriver betydligt mer tid än till pelletseldning, får man betydande tid över till.....?
 
Började elda med pellets 2006 och gav c:a 2500 för en pall då (Statoil).Nu kör jag med Stora Enso och ger 2200 per pall så priset har gått ner lite.

På byggmax kan man få en pall för under 2000 fast då är problemet att få hem pallarna.
 
Är det något som den samlade expertisen är enad om så är det att priset på energi ökar stadigt, oavsett energiform, sett över längre tid.
Vissa energiformer ökar mer, andra mindre men ökar gör dem alla. Pellets är inget undantag. Det som är intressant är vilket energislag som ökar minst.
 
För tre år sedan var pellets dyrast men sedan har priserna sjunkit rätt mycket.
 
Passar på att förtydliga mitt inlägg lite. Med "sett över längre tid" menar jag naturligtvis längre tid än tre år, under den tiden går priset både ner och upp flera gånger. Dessutom är pelletsen subventionerad vilket gör en jämförelse med andra energislag skev. Även om nettopriset naturligtvis är det mest intressanta för slutkonsumenten.
 
mexitegel skrev:
Passar på att förtydliga mitt inlägg lite. Med "sett över längre tid" menar jag naturligtvis längre tid än tre år, under den tiden går priset både ner och upp flera gånger. Dessutom är pelletsen subventionerad vilket gör en jämförelse med andra energislag skev. Även om nettopriset naturligtvis är det mest intressanta för slutkonsumenten.
Hur subventioneras pellets?
 
Ingenting kommer bli billigare tänk att alla stora producenter är vinstdrivande,mer vinst så aktieägarna blir nöjda;)...Sen blir det överproduktion av tex pellets så eldar dom upp det i stora värmeverket=dom Stora bolagen eldar upp sin egen överproduktion för dom äger även verket...:x
 
Andreas_Hansson skrev:
Hur subventioneras pellets?
Ingen som vet??
 
Pellets subventioneras inte! Men det finns inte heller någon straffskatt på pellets som på t ex olja.
 
På samma sätt som juice subventioneras, eftersom det inte är någon alkoholskatt på det? ;)
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 1 till
  • Laddar…
I dagarna sänker en av de stora pelletsleverantörerna sitt pris med 10%.
 
Sänker och sänker.... de ger sommarrabatt som gäller augusti månad ut. Sedan är det "ordinarie" pris igen.
 
Men priset har gått ner sedan 2009. Mycket beroende på att efterfrågan på sågade varor i utlandet har ökat igen så att råvaran är nu billigare än vad den va för tre år sedan. Det i kombination med ökat antal tillverkare har drivit ner priserna. Men personligen tror jag att priset under 2011 kommer ligga runt 2400kr per pall över hela landet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.