Tjenare!

Mitt första inlägg här på detta forumet. Saken är den att jag har själv en tämligen liten trädgårdstomt... knappa 1.000 kvm som jag slår med motorklippare som jag köpte förra hösten. En Klippo Triumph som jag är väldigt nöjd med. Resten av fastighetens gräsytor slår jag med en Jonsered röjsåg med gräsklinga av rent praktiska skäl då det är strandytor som inte går att slå med en vanlig motorklippare. Alldeles för ojämn tomt med mängder med stenar i markytan.

Men till mitt problem. Eftersom jag är åretruntboende på Öland så är det några turister som har hört av sig till mig o undrat över om jag inte kan hjälpa dom att slå deras sommarstugetomter både under våren som under hösten. Min egna lilla Klippo Triumph funkar ju inte till det mest för att den är smalare än vanliga klippare samt för att den inte är självgående. Har nu fått napp på en begagnad Partner. En...

Partner P53-675CMDWEA
http://www.partner.biz/se/produkter/grasklippare/p53-675cmdwea/

...som i princip är i nyskick o som säljs för 3K. Är detta ett vettigt köp eller är det totalt no no no???

All förslag o åsikter mottages tacksamt.

Ha en bra dag!
 
RÄTTELSE

Klipparen heter enl säljaren Partner P53-675CMDWAE o inget annat. Rätt ska vara rätt. ;)
 
Stod en sån i garaget på huset vi köpte i vintras. Har kört den en del nu i vår och tycker den funkar bra. Känns stabil, rätt stora hjul och hyfsad klippbredd. Reservdelar finns att beställa hos järnhandeln.
Dock är den rätt tung, men alltid lättstartad (även om vår maskin har fått elstarten demonterad).
 
PHermansson skrev:
Stod en sån i garaget på huset vi köpte i vintras. Har kört den en del nu i vår och tycker den funkar bra. Känns stabil, rätt stora hjul och hyfsad klippbredd. Reservdelar finns att beställa hos järnhandeln.
Dock är den rätt tung, men alltid lättstartad (även om vår maskin har fått elstarten demonterad).
Tack för ditt svar. :) Motorn är väl en bra beprövad konstruktion så den lär väl hänga med. Tänkte mest på klipparen i allmänhet o exakt som du själv påpekar - VIKTEN! :( Den väger väl bortåt 50 kg om jag inte minns fel. Kanske inget man bara slänger in i bilen om man har taskig rygg. :(

Eftersom du har just denna klippare - en fråga. Kan man på ett enkelt o smidigt sätt plocka bort hela den 71 liters stora uppsamlaren o enbart köra med Mulcher/Bioclip?
 
hej

jag har en äldre variant - på den tar man bara bort uppsamlaren så faller det ner en del som täcker bakåt och då kör man med bioclip - så det ska inte vara något problem.

olika partner med 53 cm bredd finns nya på COOP från 3300-5500 kr - greppade inte riktigt varför det var så stora prisskillnader - men det är väl olika funktioner - varav den dyraste ev kanske har onödiga funktioner..
 
kollade att driften funkar min drift har pajat så jag får dra den för hand - går bra men lite svettig blir man
 
Min är som JanneSjo:s. Man lyfter bara bort uppsamlaren och kör bioclip (och slipper springa och tömma hela tiden. Som tur är fungerar dock drivningen, skulle inte vilja baxa runt den för hand :)
Man får väl annars tänka att vikten innebär kvalité, den lär ju inte vara underdimensionerad i plåttjocklek med mera.
 
  • Gilla
Pajo83
  • Laddar…
Inne på andra säsongen med en självgående Partner som jag köpte förra året på K-Rauta för ca 4500kr Modell PP53. Partnern som TS länkar till ser i princip ut som min förutom att det är andra färger.

Uppsamlaren har jag aldrig använt utan kör utan (drygt 2k kvadratmeter gräsmatta) & det fungerar utmärkt. Klipparen i sig har jag inget negativt att säga om alls....inte än i alla fall.

Men, en vacker dag blir det åkgräsklippare !
 
JanneSjo skrev:
hej

jag har en äldre variant - på den tar man bara bort uppsamlaren så faller det ner en del som täcker bakåt och då kör man med bioclip - så det ska inte vara något problem.

olika partner med 53 cm bredd finns nya på COOP från 3300-5500 kr - greppade inte riktigt varför det var så stora prisskillnader - men det är väl olika funktioner - varav den dyraste ev kanske har onödiga funktioner..
JanneSjo skrev:
kollade att driften funkar min drift har pajat så jag får dra den för hand - går bra men lite svettig blir man
Egentligen förstår jag inte varför tillverkarna är så angelägna med att skicka med uppsamlare som säkerligen kostar flera hundra kronor. Det är ju bättre att klippet får ligga kvar på gräsmattan o bli till jord.

Skillnaden mellan den billigaste o den dyraste är väl bl a att den dyrare är självgående, elstart o det som de kallar för "autowalker".

Det jag undrar över är just detta med självgående. Är det större sannolikhet att en Partner lägger av än en Klippo? Visst, man får lite motion dvs bra för hälsan. :D
 
PHermansson skrev:
Min är som JanneSjo:s. Man lyfter bara bort uppsamlaren och kör bioclip (och slipper springa och tömma hela tiden. Som tur är fungerar dock drivningen, skulle inte vilja baxa runt den för hand :)
Man får väl annars tänka att vikten innebär kvalité, den lär ju inte vara underdimensionerad i plåttjocklek med mera.
Ser man på klipparens vikt på knappa 50 kg så skulle det innebära bra kvalitet. Som sagt, problemet uppstår ju när drivningen lägger av. Med tanke på vikten så är det ju några kilo att släpa runt på.
 
Veritas skrev:
Inne på andra säsongen med en självgående Partner som jag köpte förra året på K-Rauta för ca 4500kr Modell PP53. Partnern som TS länkar till ser i princip ut som min förutom att det är andra färger.

Uppsamlaren har jag aldrig använt utan kör utan (drygt 2k kvadratmeter gräsmatta) & det fungerar utmärkt. Klipparen i sig har jag inget negativt att säga om alls....inte än i alla fall.

Men, en vacker dag blir det åkgräsklippare !
Har du den som är röd? Har inte riktigt fått någon bra koll på vad det är för skillnad på den svart/gula o den röda.

Jag får väl ringa upp säljaren o erbjuda 2.500 kronor o se om budet accepteras. ;)
 
elektronikfreak skrev:
Har du den som är röd? Har inte riktigt fått någon bra koll på vad det är för skillnad på den svart/gula o den röda.

Jag får väl ringa upp säljaren o erbjuda 2.500 kronor o se om budet accepteras. ;)
Jepp, den är röd..... vet inte heller vad det är för skillnad....annat än att jag inte har elstart.
 
Har själv en Partner P56-675SMDW som ärutan uppsammlare. Denna lyckades jag få tag på beg för 1000 sek anv 1 gång. Hur som helst så funkar den helt perfekt och känns inte tung att vända runt som man behöver. Är självgående och finns på Jula för 3500 kr nu. 55 cm klippbredd är gött =)

http://www.jula.se/grasklippare-p56-675smdw-6-5-hk-721040
 
Göran.W
Jag skulle inte köpt den för motorn är bara på 3,2 HK så skulle man inte klippa på ett tag orkar den inte klippa det.
 
Göran, du måste kikat på fel maskin eller så syftar du till ett tidigare inlägg!? Min P56-675SMDW är på 190cc och har 6,5 hk. Den går som tåget och verkar orka i princip hur tung klippning som helst!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.