Vi ska lägga om vårt kreditiv nu till "vanliga" lån och har av Swedbank fått följande "erbjudande": Rörlig 3,55 %, 1 år 4 %, 2 år 4,19 %, 3 år 4,36 %, 4 år 4,67 % och 5 år 4,79 %.
Hur fördelar man lånen på vettigaste sätt? Hur många lån? De menar att prognosen för det rörliga är att det går upp minst en procent till innan det stabiliserar sig.

Hur gör ni andra???
 
M
Vi har ungefär hälften av våra lån rörliga (3 mån) och de övriga bundna på löptider mellan 3 och 6 år. Tror vi har delat upp våra lån i 5 eller 6 delar, så inte alla förfaller och behöver skrivas om samtidigt.
 
hälften rörligt, hälften bundet....som det ser ut nu så skulle jag inte binda i mer än två år då det ser ut att planaut ev, sänkas då...
 
Jag är mycket tveksam till att dela upp lån på mer än 2-3 delar. Tecknar man upp sig på ett upplägg med massor av olika löptider så kommer man att vara kund hos banken för all framtid. Eftersom ni aldrig kommer att kunna flytta mer än ett lån i taget till en annan bank så blir det för krångligt för att ni ska orka. Detta leder ofrånkomligt till att ni får väldigt dåliga villkor hos banken - för varför skulle de ge er rabatter om ni inte kan byta bank?

Det räcker bra med 2-3 delar om man vill binda vissa delar av lånet för säkerhets skull. Själv har vi allt på rörligt för att vi ska kunna byta bank enkelt. Men då har vi räknat att vi klarar en ränta på 20% så något säkerhetstänk är inte aktuellt.
 
Först och främst så måste ni se till er själva. Om ni tycker det är jobbigt med räntehöjningar så bör ni kanske binda mer för att ha koll på era framtida utgifter. Men om ni däremot tycker att tillfälliga toppar inte är något problem så kan ni ju lika gärna ha allt på rörligt. Eller om ni inte kan bestämma er mellan dessa båda så är ett 50/50 alternativ kanske det bästa.

Själva kommer vi antagligen ha antingen allt rörligt eller 50/50 på rörligt och 1 års bindningstid (lånar ungefär samma summa som er).
 
Smaken är som baken.

Vår plan är att köra 100% rörligt, men när vi tecknade lånen i december så skiljde det 10 punkter mellan 1 år och 3-månaders så nu har vi bundet i ett halvår till. Sen blir det (nog) rörligt för hela slanten.

Tokigt högbelånat nybygge i Storstockholm.
 
Jag skulle lagt 50% på rörligt.
25% på 4 år och 25% på 2 år för att sprida när lånen går ut.

Eller allt på rörligt om marginalerna i er ekonomi finns där.

Men det där med rörlig vs fast är en smaksak...

/K
 
Jag är också tveksam till för många delar. Har haft dåliga erfarenheter med banker som vägrar ge bra rabatter eftersom det är ett så litet lån som ska förhandlas varje gång. För vårt nya hus, där vi la om lånen förra veckan från byggkredit, delade vi på tre lika stora delar: en rörlig och en på kort bindtid och en på mycket lång (8 år). Vi känner att det inte är så stor idé att binda på kort tid egentligen (jag ville ha två delar, rörlig och 8 år, men blev övertalad att ta en kortare bindtid också), det ger inte den där tryggheten vi vill ha i ett bundet lån. Korta bindtider skyddar ju inte mot annat än kortare toppar, går räntan stadigt upp så får du binda om till ännu högre ränta. Som vi har nu så kan vi ju dock inte helt byta bank på många år, men jag anser att vi fick en bra ränta på det långa lånet (4,75 %) så vi är nöjda. Som de "gyllene medelvägssurfare" vi är så amorterar vi bara på "mellanlånet" eftersom vi inte ville binda upp en amortering på åtta år om vår ekonomi skulle försämras, samtidigt som det är dumt att amortera på det billigaste lånet (just nu det rörliga).

Tja... så tänkte vi, men det är ju i grund och botten en smaksak hur man vill ha det. Med ett så stort lån som 3,7 (vi lånar "bara" strax över 2) så borde det gå att pruta fram bättre rabatter kan jag tycka, men det beror ju självklart på er ekonomiska situation i allmänhet också.
 
Redigerat:
Precis som tidigare sagts i tråden så beror det väl mycket på hur den egna ekonomin ser ut & hur pass breda marginaler man anser sig klara av....som avgör hur man väljer att lägga upp lånen baserat på lånebeloppet.
Då vi köpte hus för ett år sedan valde vi att binda allt vi kunde på 10 år. Visst får vi en högre kostnad än om vi tagit allt eller viss del rörligt.... men vi ansåg att sova gott om natten var värt den merkostnaden.
 
Förhandla hårdare med banken om räntorna. Vi band våra räntor för 1 vecka sedan på 25% rörligt till 3,20% för närvarande, 50% 2 år på 3,8% och 25% på 3 år på 4,06. Liknande räntor Swedbank och SEB. Lycka till!
 
ha en buffert som klarar högre kostnad i ca 6månader och ha allt rörligt.

tittar man bakåt i tiden så är det vid två tider det var lönsamt att ha bundet krisen på 90 talet och krisen 08. och då på två års bindningar.

just nu är skillnaden mycket liten vilket lockar till bindning. så är det ofta när räntorna skall gå ner. bankerna hinner binda upp så många som det går och sedan kommer sänkningen. tänk alltid att banken skall tjäna pengar på dig. deras produkter är bra mycket mer finurliga än vi tror. t.ex rörlig med tak..

men det är som någon sa smaken är som baken.

en viktig detalj är att skulle ni få för er att sälja (frivilligt eller inte) så är bundna lån mycket dyra att lösa. och det är mycket vanlig rekommendation för de som köper en etta eller två, bind på 3 år eller mer. den kråken bor där i snitt 18 månader sedan skall mäklaren betalas, lånen lösas och så går man i bästa fall +- 0.
fast man kan kringgå ränteskillnadsersättningen åxo på ett finurligt sätt. :)
 
storken skrev:
tittar man bakåt i tiden så är det vid två tider det var lönsamt att ha bundet krisen på 90 talet och krisen 08. och då på två års bindningar.
I höst kommer det ha lönat sig att ha bundit i höstas på ett år också. Då blir det tre gånger. :cool:
 
Om inte den går ner nu den 4e så vi får se.

Sent from my Nexus One using Tapatalk
 
storken skrev:
Om inte den går ner nu den 4e så vi får se.
Det kommer inte spela någon roll det ser du. Ska jag ha gått back så behöver de sänka med drygt en procentenhet det kommande halvåret.
 
då blir det tre gången? hur mycket har du sparat tack vore det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.