Planerar inför när trädgården ska göras iordning efter årsskiftet.

Vilket gräsfrö ska man ha och varför?

Har läst på Weibulls hemsida och deras "Extra green" verkar ju bra. Någon som har erfarenhet av detta? Vad kan en 3-kilos säck kosta?

/NiJa
 
Vi körde på Weibulls Villa Classic som vi köpte på K-Rauta för 99:- per 3kilos påse. (Ord. pris 198:- )
Gräset etablerade sig verkligen snabbt och blev kanonfint.

Extra Green etablerar sig långsammare men får å andra sidan bättre slitagestyrka om jag inte missat något, något dyrare är det också men jag tror påsen räcker till en större yta.
 
Jag köpte Extra green 3 kg för 249:- ordinarie är 299:- tror jag det var. Jag vill minnas att det ska finnas 20 kg påsar på tex granngården, och då blir det ltie billigare /kg.

3 kilo Extra green räcker till ca 150 m2 = 1,66 kr/m2 om jag räknar på det pris jag betalade
3 kilo Villa Classic räcker till ca 90 m2 = 1,10 kr/m2 om man lyckas hitta Jasca_J pris, ordinarie 2,21 kr/m2

Jag skulle välja Extra green igen om jag skulle så ny gräsmatta. Den tar tid på sig men blir fin till slut, efter ca 12-16 veckor. Villa classic går fortare kanske 8 veckor men grannarna som använt detta gräs har inte lika gröna gräsmattor som vi har nu. Extra Green är tåligare och håller sin gröna färg bättre nu på hösten som jag bedömer det, grannarnas gräsmattor ha rlite mer gula partier. Det är mina erfarenheter iallfall :)

Ett tips är att så lite mer än vad som står på påsen så det blir mer gräs = mindre ogräs som kan få plats.
 
WeeBe skrev:
Ett tips är att så lite mer än vad som står på påsen så det blir mer gräs = mindre ogräs som kan få plats.
Håller med fullständigt, doseringen som anges på förp. är ju ett skämt, rejält med frö skall det vara.!!!:D
 
great1 skrev:
Håller med fullständigt, doseringen som anges på förp. är ju ett skämt, rejält med frö skall det vara.!!!:D
Exakt, dubbla gärna.... finns inget mer irriterande när det börjar växa än att få en kal fläck, då ångrar man sig abra att man inte köpte en säck till.
 
Om man nu får spinna vidare lite på trådskaparens fråga. Vilket gräs är gräsets Rolls Royce? Jag menar om man bortser från priset, vilket är det absolut bästa gräs man kan få tag på?
 
Det beror helt på vad du tänker använda gräsmattan till.
 
Ja jag vill ju som många andra ha ett gräs som tål at gå på och för barnen att kunna leka, grönt och tätt, mjukt att gå på, tåla sommarens torrperioder utan allt för mycket betvattning, vara lika fint efter 10 år.

Alltså så många bra kvaliteter som man kan tänka sig!
 
Snurre skrev:
Om man nu får spinna vidare lite på trådskaparens fråga. Vilket gräs är gräsets Rolls Royce? Jag menar om man bortser från priset, vilket är det absolut bästa gräs man kan få tag på?
Penn A4. Där har du grösfröernas Rolls-Royce. Googla på Penn A4 och du skall finna.
 
Intressanta länkar, Bagarn. Men varför används detta gräs endast till golfbanor? Har du testat det själv i en villaträdgård? Skulle vara kul att få input från någon som använt det just för barnlek, slitage etc. På golfgreenen går man med 'snälla' skor och skötseln är optimal.
 
Bagarn skrev:
Penn A4. Där har du grösfröernas Rolls-Royce. Googla på Penn A4 och du skall finna.
Efter samtal med firman som säljer Penn A4 så vill jag framföra att en tredjedel av de golfbanor som använder sig av detta gräsfrö inte lyckas sköta det rätt.

Man kan då fråga sig hur många villaägare som skulle ha möjlighet att sköta en sådan gräsmatta rätt...
 
Robert_Maria skrev:
Efter samtal med firman som säljer Penn A4 så vill jag framföra att en tredjedel av de golfbanor som använder sig av detta gräsfrö inte lyckas sköta det rätt.

Man kan då fråga sig hur många villaägare som skulle ha möjlighet att sköta en sådan gräsmatta rätt...
Vem har sagt att en Rolls Royce är lättskött ;-) Klart det kostar och är svårt att ligga på topp.

Nej jag har inte prövat PennA4 själv men har kanske tänkt göra det i år. I sådana fall blandar jag ut det med Extra Green och bättringssår över hela gräsmattan. Förhoppningen då är att de tillsammans bildar tätare matta tack vara PennA4 men fortfarande en frodig och tålig gräsmatta genom Extra Green fröna. Vi får se....
 
Snurre skrev:
Ja jag vill ju som många andra ha ett gräs som tål at gå på och för barnen att kunna leka, grönt och tätt, mjukt att gå på, tåla sommarens torrperioder utan allt för mycket betvattning, vara lika fint efter 10 år.

Alltså så många bra kvaliteter som man kan tänka sig!
Det där får du inte bara av gräsfrö, handlar mer om skötsel, anläggning och tomtens förutsättningar.

Men bäst förutsättningar ger vanliga villaägaren "extra green" och "Royal". Långsammare etablering dock.

Ang. torrperioder är det viktigare med rejält lager matgjord, då inte ynka 5-10 cm. (nackdelen är sjunkningar som händer varje vinter som man får dressa bort. Allternativet är annars att ha sprinklesystem med kontenuerlig flytande näring, då kan du så på sand och få då "golfgreen"

Lika fint efter 10 år, får du bara av skötslen. Här finns det massor av tips i forumet och på nätet. Men att ha en kanongräsmatta är mer jobb än att sköta blomsterland mm.
Det beror på vad man har som intresse och prioriteringar.;)
 
Gick på en gräsmatta utöver det vanliga i somras, det var ett frö från Wolfgarten. Dyrt men helt otroligt tät och fin. Skulle vara roligt och höra från flera som sett något resultat av detta frö
 
Jag fick tips om Lord Nelsons gräsgrö ROYAL, lät som den hade väldigt fina egenskaper, skulle ha breda strån, glansiga mjuka och ha en djup grön färg med fin lyster och ge ett slottsparksliknande utseende, lät ju trevligt. Är det någon som har någon erfarenhet av det eller av något annat för en större tomt om man vill ha en fin och tålig matta? :)
copy.pngfavicon.icotrans.png
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.