Utan någon aspekt på det juridiska;
Klarar en huvudströmbrytare nödvändig isolationsspänning?
När strömmen på nätet återkommer, och man fortfarande matar in "egen" ström efter huvudströmbrytaren; ligger man på "ljus infasning", dvs i värsta tänkbara fasläge har man väl ca 1 kV över brytaren. (har glömt den matten...) och fasläget på det egna elverket kan man knappast påverka.
Skulle jag bygga nåt liknande skulle jag välja att ta in strömmen via ett 3-fas europadon, vars kabel jag kan dra ur (från sydkraft) och stoppa i min egen.
Fast då är det väl ingen fast installation, liknar mera bygg-el.
 
Det är skrämmande att läsa att det finns rent ut sagt IDIOTER som åsidosätter andra människors liv och hälsa bara för att spara några kronor !!! Det finns material avsett till just detta, dessutom lagstadgat att det skall användas, så hur kan man bara tänka tanken ?!? Ibland önskar man att identiteten inte var dold på forumet.....
 
Det finns ännu värre. Jag har en (galen) kompis som funderar på att skaffa sig ett knippe skarvsladdar med två hanar och sedan koppla dem mellan olika vägguttag och slå av säkringar för att bygga sig ett elnät för enfas. Hoppas han inte har ihjäl någon.
 
MartinT skrev:
Äntligen en vettig kommentar och en verklig potentiell risk!
Skarvsladden som jag skulle använda att ansluta elverket till trefas uttaget är farligt pga att den har elintag i båda ändarna och får inte hamna i orätta händer. Detta löser jag lätt genom att låsa in skarvsladden i vapenskåpet.

Det verkar som om jag kommer klara mig utan omkopplare iallafall!
Vad gör du om ditt barn är ute och leker och springer och snubblar och rycker ur din inlåsta "skarvsladd" under drift?
Sedan vill han ju inget säga utan ska försöka fixa detta själv och fingrar lite bland stiften.....
Hur det då går vet nog bara gud (eller satan!!!)
Då är väl en 7-8.000 inte så mycket!!

Ska du prompt köra utan reservkraftbrytare, skaffa ett gäng gummikablar för några hundra och lägg ut separata kablar temporärt när du behöver köra, då är det helt skiljt!

Maken till dumsnålhet får man leta efter, utsätta sig själv och andra för en sådan risk för några tuselappar, man slutar aldrig att förundras!

 
MartinT skrev:
Äntligen en vettig kommentar och en verklig potentiell risk!
Skarvsladden som jag skulle använda att ansluta elverket till trefas uttaget är farligt pga att den har elintag i båda ändarna och får inte hamna i orätta händer. Detta löser jag lätt genom att låsa in skarvsladden i vapenskåpet.

Det verkar som om jag kommer klara mig utan omkopplare iallafall!
Eftersom du tydligen har vapen, brukar du gå omkring med laddad och osäkrad bössa också, för något vett verkar du ju inte ha!?
 
sverre skrev:
Vad gör du om ditt barn är ute och leker och springer och snubblar och rycker ur din inlåsta "skarvsladd" under drift?
Sedan vill han ju inget säga utan ska försöka fixa detta själv och fingrar lite bland stiften.....
Hur det då går vet nog bara gud (eller satan!!!)
Då är väl en 7-8.000 inte så mycket!!

Ska du prompt köra utan reservkraftbrytare, skaffa ett gäng gummikablar för några hundra och lägg ut separata kablar temporärt när du behöver köra, då är det helt skiljt!

Maken till dumsnålhet får man leta efter, utsätta sig själv och andra för en sådan risk för några tuselappar, man slutar aldrig att förundras!
Gummikablar är ju ok för kyl och frys. Vattenpumpen går ju i och för sig att koppla så den går via en stickpropp, men jag blir ändå utan belysning, värme (cirk. pump).
Tänk ut en säkrare lösning som inte kostar 7000 istället för att klaga på min utmärkta idé!
 
sverre skrev:
Eftersom du tydligen har vapen, brukar du gå omkring med laddad och osäkrad bössa också, för något vett verkar du ju inte ha!?
Du kan inte ha varit nykter när du skrev detta.
 
För att göra det hela enkelt varför tar du inte och köper en ny sladdvinda. Dra in när du behöver det!
Du verkar inte förstå riskerna!
:(
En billigare lösning är att göra en ny gruppledning.
Som bara matas av elverket!
Som sagts tidigare!
 
elektrikern skrev:
För att göra det hela enkelt varför tar du inte och köper en sladdvinda. Dra in när du behöver det!
Du verkar inte förstå riskerna!
:(
Jag vill att hela elinstallationen ska funka som vanligt med belysning, cirk pumpar, vattenpump, tv osv.
Jag förstår risken men anser att den är väldigt liten. Dom flesta elektriker som skriver här verkar vara paragrafryttare som inte själva kan bedömma vad som är en verklig risk och vad som är söseri med pengar. Jag menar inte nödvändigtvis dig om du kan förklara varför detta är en så stor risk för mig och andra med dom förutsättningarna jag har gett.
 
[quote author=elektrikern
En billigare lösning är att göra en ny gruppledning.
Som bara matas av elverket!
Som sagts tidigare![/quote]

Det låter intressant, hur menar du? Jag vill inte ha elverket permanent kopplat eftersom jag behöver flytta det ibland.
 
MartinT skrev:
Jag förstår risken men anser att den är väldigt liten.
MartinT skrev:
Jag menar inte nödvändigtvis dig om du kan förklara varför detta är en så stor risk för mig och andra med dom förutsättningarna jag har gett.
du inser att du svarar på din egen fråga... att risken är väldigt liten duger lixom inte, risken får inte ens finnas
 
T
Här kommer mitt förslag i detta "heta ämne".

Inkommande 3 fas efter elmätare före grupptavla, först givare på alla 3 faser (reläer) som tillsammans styr en 3-fas kontaktor som sitter direkt före grupptavlan, när nätkraft finns är kontaktorn aktiv och matning från generator är bortkopplad helt. När nätkraft försvinner släpper kontaktorn och generator med tillhörande jordfelsbrytare kopplas mot grupptavla, där då någon måste dra igång generatorn för att kraften ska komma. Kommer nätkraft tillbaka blir kontaktorn åter aktiv och generatorn kopplas bort automatiskt. Generatorn kan då aldrig kopplas mot fasta kraftnätet på något sätt.

Alltså inga sladdkopplingar alls förutom att du då bara har handskekoppling mellan uttag till kontaktor och generator om du behöver generatorn på annat ställe.

Samma förfarande finns på många UPS:er som har generatorkraft. Har själv kört "hotswitch" 3fas 63A  med simpel kontaktor utan gnist/bågproblem där lasten oftast legat på 45-55A i olika sammanhang.
Även militären använder denna teknik. Kolla med olika företag på avbrottsfri kraft, du måste ha en behörig elektriker att göra kopplingarna, så slipper du problem.

Naturligtvis ska du kunna köra generator om du vill, men som du sett av reaktionerna finns det orsak att ha respekt för elkraften, även om nu elbolagen är i avsaknad av detta mot konsumenterna.

P.S
Det finns gott om olika kontaktorer/reservels-omkopplare på olika överskottslager (bl.a militären) som du kan köpa billigt och som är fullt funktionsdugliga.
 
  • Gilla
lulegurra
  • Laddar…
TN-Funkis skrev:
Här kommer mitt förslag i detta "heta ämne".

Inkommande 3 fas efter elmätare före grupptavla, först givare på alla 3 faser (reläer) som tillsammans styr en 3-fas kontaktor som sitter direkt före grupptavlan, när nätkraft finns är kontaktorn aktiv och matning från generator är bortkopplad helt. När nätkraft försvinner släpper kontaktorn och generator med tillhörande jordfelsbrytare kopplas mot grupptavla, där då någon måste dra igång generatorn för att kraften ska komma. Kommer nätkraft tillbaka blir kontaktorn åter aktiv och generatorn kopplas bort automatiskt. Generatorn kan då aldrig kopplas mot fasta kraftnätet på något sätt.

Alltså inga sladdkopplingar alls förutom att du då bara har handskekoppling mellan uttag till kontaktor och generator om du behöver generatorn på annat ställe.

Samma förfarande finns på många UPS:er som har generatorkraft. Har själv kört "hotswitch" 3fas 63A  med simpel kontaktor utan gnist/bågproblem där lasten oftast legat på 45-55A i olika sammanhang.
Även militären använder denna teknik. Kolla med olika företag på avbrottsfri kraft, du måste ha en behörig elektriker att göra kopplingarna, så slipper du problem.

Naturligtvis ska du kunna köra generator om du vill, men som du sett av reaktionerna finns det orsak att ha respekt för elkraften, även om nu elbolagen är i avsaknad av detta mot konsumenterna.

P.S
Det finns gott om olika kontaktorer/reservels-omkopplare på olika överskottslager (bl.a militären) som du kan köpa billigt och som är fullt funktionsdugliga.
Bra tips. Jag ska kolla lite på överskottslagren. Alla dessa grejer är dock överdimensionerade för mitt behov. Varför finns inte omkopplare för små elverk på max 16A?
Finns det inte manuella brytare med tre lägen Nät/elverk/av som man kan använda istället för reläer? Jag måste ju ändå koppla in elverket och starta det manuellt. Med en sån brytare är det ingen risk att köra ström ut i nätet och man slipper den farliga skarvsladden som många har stört sig på. Detta borde inte kosta skjortan heller.
 
MartinT skrev:
Min tanke är att göra en särskild skarvsladd för elverket med 220V elintag i ena änden och 400V elintag i andra änden där dom tre faserna är bryggkopplade. När det sedan blir strömavbrott så slår jag av huvudströmbrytaren, pluggar in skarvsladden mellan elverk och ett trefas uttag.
Är det någon som ser några tekniska problem med detta? (OBS ej intresserad av juridiken)
Du kan inte ha varit nykter när du skrev detta! ;D


Om du visste lite vad Elsäkerhetsverket sysslar med när dom skriver "juridiken" så är det att ta tillvara fel och misstag som har begåtts under alla år som elektricitet har använts och förmedla dom kunskaperna genom att tala om hur man ska göra respektive hur man inte ska göra i gällande regelverk.

Reglerna är med andra ord inte till för att djävlas utan för att göra det säkert.

En normal el-anläggning är byggd på så sätt att ett fel ska kunna uppstå utan att någon skada ska ske, men så som du vill göra så åsidosätter du den säkerhetsbarriären.

Sedan kan jag ju inte bedömma din tekniska kompetens som gör dig till "gud" och bedömma säkerhetsaspekter i elektriska anläggningar, men om den är så god som du påstår är det ju bara att författa en skrivelse till Elsäkerhetsverket och begära dispens, då har ju du ditt på det torra när olyckan är framme!!
 
MartinT skrev:
Finns det inte manuella brytare med tre lägen Nät/elverk/av som man kan använda istället för reläer? Jag måste ju ändå koppla in elverket och starta det manuellt. Med en sån brytare är det ingen risk att köra ström ut i nätet och man slipper den farliga skarvsladden som många har stört sig på. Detta borde inte kosta skjortan heller.
En K&N reservkraftbrytare utan kapsling kostar ca 1000:- ink moms!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.