Hej

Jag har idag blivit med släp (IM-3000 -91) som har en 7-pol kontakt.
Jag har en VW Touran -06 som har en 13-pol kontakt (och en 13-till-7 adapter från biltema).

Bilen säger att höger baklampa+blinkers är trasig, fast jag är böjd att hålla med den lysande lampan på släpet att nåt annat är galet.

När man blinkar höger, så blinkar den inte hela tiden hellet, utan endast var 7e blink (Blink-ej blink*6-blink).

Släpet funkar bra på förra ägarens kontakt, och jag skall imorgon kolla med ytterligare en bil i familjen med 7-pol innan jag börjar riva i elsystemet (och isåfall kanske byter ut allt till färksa grejjer).

Nu till min fråga: Nån annan som har samma fenomen med 13-7 adapters, eller lösning på detta?

Kan man använda tex vanlig FK-kabel i plaströr eller vad är det för typ av kabel till dessa?
Idag ser det ut att vara en fler-ledad plastad kabel som går längs ena balken.

Jag hittar inga vettiga kabelpaket för en rimlig peng, om man skall följa ISO-standarden, för att byta ut kablaget till alla lampor på släpet.

Jag har inget emot att använda märk-clips för kabel med nummer 1-7 eller liknande istället för färger om det inte spelar så stor roll vilken kabel man använder.

Jordar man allt i chassit, eller skall man låta chassit vara ojordat och dra separat jordkabel till alla lampor?

Många frågor blir det, men frågar man inte får man inga svar.

Mvh
Rikard
 
F
Hade liknande problem. Felindikering trots att lamporna lyste, snabblinkande blinkers mm. Jag tog den lätta väggen, sprejade upp och bände isär pinnarna på 7-pols kontakten lite så det garanterat är kontakt.

Funkar bättre sen dess, nån felindikering men i princip helt felfri.
 
Har samma fel på min vagn. Indikerar fel på höger lampa bak. Kopplad på en Mercedes med 13-poler via adapter till 7-poler. På 7-polig bil fungerar det dock klanderfritt.
 
Har en adapter som jag köpte på mekonomen för massa år sedan, har haft tre bilar och säkert kopplat på tjugotalet olika släpvagnar och dom larm jag fått har alltid varit korrekta. Mao kanske värt att testa med en annan adapter.
 
Har du testat andra släpar mot bilen och fått det att fungera? Touranen har can-bus elsystem så då ska det ändras en del i bilens mjukvara för att få det att funka fullt ut.
 
Hmm...men inte behöver man ändra i mjukvaran för att få en adapter fårn 13 till 7 att fungera. Elsatsen har ju varit monterad sedan tidigare på bilen.
 
MathiasS skrev:
Hmm...men inte behöver man ändra i mjukvaran för att få en adapter fårn 13 till 7 att fungera. Elsatsen har ju varit monterad sedan tidigare på bilen.
Näe, men innan man sjukförklarar adaptern eller släpen så kan det ju vara bra att friskförklara bilen. Då det är dåligt med kontroller av elkopplingen vid besiktning av kula och bil kan det ju vara så att justeringarna i bilen aldrig blivit gjorda, därav min frågeställning.
 
Är det original drag + elkit? På nyare bilar med CAN-bus och transistordrivsteg till baklamporna så sätter man ofta en CAN-modul som omvandlar nätverkssignalerna för blink, broms, bakljus etc till elektriska utsignaler som går till pinnarna i släpvagnskontakten. På så sätt kan man minska storleken på drivstegen till bilens baklampor (=spara pengar). På sådana bilar går det inte att som förr i tiden koppla uttagets trådar med Scotchlock till kabelstammen till baklamporna.

/Anders
 
När jag renoverade upp elsystemet i vår släpkärra så använde jag den här elsatsen.
http://www.valeryd.se/smartkabel.asp?mchoise=lights_exch
Lite dyrt kanske, men eftersom jag ville byta ut allt så kändes det som en smidig lösning.

En långsökt teori om elfelet. Ett tag så var det vanligt att släpkärrorna hade ett 5 ledarsystem istället för ett 7 ledarsystem internt för att spara pengar. Dels saknas dimljuset, men dessutom så är vänster och höger sidas belysning ihopkopplat. Vissa bilar tycker då att släpkärran drar för mycket ström, när all belysning på kärran går på en ledare, och kopplar då bort belysningen pga. överlast. Jag vet att Saab 9-3 SportSedan har haft problem med det.
 
Hade en Saab 9-3SS som blinkade som en julgran när vi kopplade fruns hästvagn till den så jag kan bekräfta att 9-3SS har korkat konstruerat elsystem.

Jag skulle rekommendera gummikabel och IP64 klassade kopplingsboxar.
 
Tack alla för input.

Jag har testat släpet mot en VW Multivan -95, tyskimport med 13pol (med befintlig adapter) och där funkar det korrekt, inga varningsmedd.
Samma med en VW Multivan -01 med 7pol, även där korrekt funktion.

Jag ser dock att vänster bakljus lyser 1-2ggr mer än höger, så jag är nästan säker på att det antingen är "fulkopplat" på släpet på nåt sätt (eller dåliga kablage etc) eller så är det adaptern eller bilens kontakt som krånglar.

Jag märkte dock att efter jag bänt lite i stiften som tipsats ovan, så får jag inget felmedd förrns jag försöker blinka, sedan får jag för både baklampa och blinker.

Jag skall undersöka elsystemet lite bättre när det slutat regna så förbenat sp man kan kräla lite under utan att bli dränkt :)

Som det känns justnu så lutar det nog att jag kommer renovera upp släpet (ny el, rostkyddsmåla, ny flakskiva plus ev. durkplåt i alu) för stommen är istortsett rostfri, axeln 5-6år gammal och bromsar och fjädring ok.


EDIT: Hittade en adapter-sladd på mekonomen.
Släpvagnsdelar
Artikelnr: 40-X10481
Benämning: Spiralkabel
Anm.: 1,5 mtr, 7+13-polig stickkontakt
Info: 7-polig och 13-polig stickkontakt. Längd 1.5 meter
Pris: 505.00 kr

Skall fundera på å testa den, eller om man kör ner med släpet på kroken å ber dom komma ut å testa den :)
/EDIT

Mvh
Rikard
 
Redigerat:
prova att sätta en startkabel mellan bilen och släpet, se till att dom får bra jordkontakt
så gjorde jag på husvagnen när den lekte julgran, blev helt bra direkt
 
Japp, såg den oxå. Den är dock inte full-stiftad som den från mekonomen är.
Osäker om det har någon betydelse, men den från CO borde ha samma funktion som den fasta adaptern från biltema.

Mvh
Rikard
 
Rikard, du har testat släpet på andra bilar, men har du testat bilen på andra släp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.