S
jag måste säga att skiv ísolering är det bästa. okej även den sjunker något men ej lika mycke.
varför ej göra med "frigolit" isolering
 
Lösull i yttervägg är inte ett dig konstigt! Om ni nu lägger ut husbygget på entreprenad så blir det mer kostnadsrffektivt att spruta lösull, detta är gjort på va 1 dag, isolera ytterväggar med skivor tar betydligt längre tid, plus att seriösa firmor ofta garanterar kvaliteten. För att lösull ska funka lika bra om inte bättre krävs ett lite effektivare skal/vindduk. Tyskland som ligger ljusår före oss i byggteknik använder detta flitigt.

Lössull skall inte packas på vinden som någon skrev.

Cellulosa är fruktansvärt bra att använda i ett gammalt hus utan diffusionsspärr, dock ej så miljövänligt.

Ska du däremot uppföra huset själv så är prisjämförelsen onödig då din arbetstid är gratis.

Cellplast är ett dyrare alternativ med någorlunda lika egenskaper varför inte att rekomendera.

Ska du komma ner i energi så gör en passivhusgrund och minimera köldbryggor.
 
S
tar inte så mycket längre tid. mera grejer att gör med lösull.
och med skivorna har en kontroll också man rätt mängd isolering. finns ingen garanti att du får lösullen överallt.

lösullen packas av sig självt med tiden. då måste man " fluffa" upp den och eventuellt fyllas på.
 
SBH skrev:
tar inte så mycket längre tid. mera grejer att gör med lösull.
och med skivorna har en kontroll också man rätt mängd isolering. finns ingen garanti att du får lösullen överallt.

lösullen packas av sig självt med tiden. då måste man " fluffa" upp den och eventuellt fyllas på.
Tar mycket längre tid, enkelt sagt. Det som krävs är att man är mycket nogrann med ångspärren, vilket bara är ett plus. Förstår inte vad du menar med kontroll? Du sprutar lösull innan skivbeklädnad och kan därmed kontrollera detta !
Felet många gör med skivorna är den packas eller trycks in försvinner iockmed lösullen.
 
S
förstå att du ej sett mycke lösull
efter att du lagt dit lösullen börjar den sjunka.
man fyller gärna mer än vad ska vara på vindar just för att den sjunker.
lös ull i väggarna fyller man också så den är överfull, men till slut sjunker även den
 
F
Jag hade nog byggt 45+170+45 eller 45+195+45 istället för 220+45 för att få ner köldbryggorna lite. Sen hade jag satsat på skivor i väggarna. Trist om lösullen komprimeras med tiden....

Jag byggde 195+45 med skivor lambda 33 och 500mm lösull i taket. Fryser gör vi inte och uppvärmningskostnaderna är ytterst moderata.

Kanske skulle satsa på att bryta köldbryggan mellan plattan och stommen? Många isolerar som fan men funderar inte alls på var värmen i plattan blir av.
 
SBH skrev:
förstå att du ej sett mycke lösull
efter att du lagt dit lösullen börjar den sjunka.
man fyller gärna mer än vad ska vara på vindar just för att den sjunker.
lös ull i väggarna fyller man också så den är överfull, men till slut sjunker även den
Hmm..

Seriösa lösullsföretag garanterar ett sättningsmått, detta gäller ovirkorligen, just därför man lägger lite mer som du säger. Beställer man 500cm på vinden så är de efter sättning! Därefter kryper den inte
Under det!
 
fsn skrev:
Kanske skulle satsa på att bryta köldbryggan mellan plattan och stommen? Många isolerar som fan men funderar inte alls på var värmen i plattan blir av.
Precis! Grund, fönster, dörrar, vindsluckor mm brukar vara boven.

U-grund är att rekomendera!
 
S
jo då den krymper mera. finns dom fått komma och fylla upp just för att dom har garanterat att den inte sjunker mer. dom seriösa företagen får fylla upp även dom.
har ej lösull i mitt hus. sparat en timme på det per vägglinje. sparat två timmar i bjälklag och tak
sen slipper jag vara orolig att jag måste öppna och fylla på i väggar och bjälklag och tak
 
SBH skrev:
jo då den krymper mera. finns dom fått komma och fylla upp just för att dom har garanterat att den inte sjunker mer. dom seriösa företagen får fylla upp även dom.
har ej lösull i mitt hus. sparat en timme på det per vägglinje. sparat två timmar i bjälklag och tak
sen slipper jag vara orolig att jag måste öppna och fylla på i väggar och bjälklag och tak
Att den sjunker mera i vind kan bero på mycket, sen kommer företaget och fyller upp inget du då behöver vara orolig för. Att du sedan har sparat tid på att använda skivor istället för lösull är du nog ensam om. Kolla gärna BM KK samt WBR.

Känner att vi inte kommer längre i denna disskusion så vi låter var och en bilda sig sin egna uppfattning med hjälp av internet. Bara för att detta är okänt för vissa betyder det inte att det är dåligt.
 
S
jupp alla ska gör som dom vill
 
F
wallden_66 skrev:
Precis! Grund, fönster, dörrar, vindsluckor mm brukar vara boven.

U-grund är att rekomendera!
Finns betydligt bättre lösningar enligt mig.
 
S
vad har du för förslag då
 
Man kan inte isolera lösull i väggar. det sätter sig alltid en del.
Ska man bryta upp väggen efter ett halvår o kontrollera?
Det finns inga fördelar med att isolera ytterväggar med lösull!
Ytterväggarna går så jädra fort ändå att isolera med skivmaterial. Det finns annat man kan spara in på arbetstid
istället.

Däremot när det gäller vindsloft är lösull däremot oslagbart i tidsbesparing!
Där fyller dom alltid 550-575 mm för att säkerställa att du har 500 mm efter sättning, och
det brukar stämma ganska bra.
 
fsn skrev:
Finns betydligt bättre lösningar enligt mig.

Och istället för att berätta ?

Visa mig ett hus på 150kvm utan U-grund med en energiberäkning på under 7000kwh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.