Jag har ofta förundrats över en trädgård i Äppelviken där ägarna låter det se ut som en vacker sommaräng så att gräset får bli flera decimeter högt med "vilda" blommor överallt. Grannarnas trädgårdar ser oftast ut som om de vore ritade med linjal och gräset är som på greenerna på Bro Hof, dvs helt könlöst. Den vackra välbevuxna trädgården verkar inte dra ner priset på grannarnas fastigheter heller. Närmsta huset gick för nånstans mellan 10 och 15 Mkr för några månader sen...sen dess har det renoverats fullständigt...
 
Folk har för lite att göra om man jagar upp sig på hur andra har det hela tiden, focusera i stället på saker du kan påverka och släpp vad andra gör eftersom det är inget du kan göra något åt.
 
Vi har grannar som är pensionärer sen väldigt länge och de klipper sällan gräset så det växer snabbt upp och blir en äng. Dessutom är de ute och seglar stora delar av sommaren så trädgården blir rätt vildvuxen när de är borta. Men jag har väldigt svårt att se att vi ska ha rätt att ha synpunkter på det och jag har heller inga större problem att förstå att de prioriterar andra saker än att ha en perfekt trädgård.

Så länge inte trädgården är ett skrotupplag eller en sanitär olägenhet som stör andra grannar så har jag svårt att se att man som granne ska kunna ha synpunkter på hur andra grannar sköter sin tomt även om man kan tycka att det skulle vara snyggare om det var precis som man själv vill ha det. Grannen kanske till och med vill ha en vildvuxen äng och då kan man väl knappast som granne ha synpunkter på det även om man själv gillar en perfekt klippt gräsmatta.
 
Göran.W
Visst är det märkligt att folk kan söka sig till ängar i naturen för att sen på det rika djur livet och alla blommorna.
Men så fort det finns en äng innom stads planlagt område skriker alla vanvårdat.
När jag var lite bodde jag granne med en öde tomt med något ruckel på och där var jag ofta och plockade blommor och fångade gräshoppor och fjärilar som så klart släpptes sen.

På den tiden för typ 30 år sen klagade ingen på att tomten var vanvårdat trots den låg i ett "finare" område.

Känns som ett i lands problem hur gräs mattan ska se ut.
Vi har alla olika värderingar om hur en tomt ska se ut.
Så länge det inte ser ut som ett skrot upplag är det väl inga problem.
 
Angående diskussionen om äng så är äng och vildvuxen/ovårdad inte riktigt samma sak. Vildvuxen och ovårdad är en äng bestående av ogräs som maskrosor och tistlar. En vårdad äng består av blommor (och vissa blommor som förgätmigej betraktas också som ogräs men är knappast jämförbart med maskrosor). Mina föräldrar hade äng på några hundra kvm av sin tomt och det var jättefint. Men min pappa var konstant ute och plockade maskrosor så det finns ingen som skulle kunna påstå att det var en följd av vanvård utan snarare ett långsiktigt arbete att låta alla blommor växa och fröa. Till en början var det tusentals vitsippor. Men de försvann när tallarna höggs ner och ersattes av förgätmigej, gullvivor och prästkragar.
 
Mikael_L
Chrissofsweden skrev:
Jag sitter här med hakan i bordet... är det ett skämt eller? Ni menar allvar med att ni försöker söka hjälp bland lagar och regler för att få denna granne att sköta sin tomt? Vill ni att allting i hela denna värld skall regleras och toppstyras? Räcker det inte med alla begränsningar som vi redan har?
+1
Och jag håller väl med om det övriga också. ;)

Kommunerna går rätt sällan in helhjärtat för dessa frågor. Juridiskt sett är det dessutom alltför snårigt.
Gamla E4-macken i Tierp har väl kommunen försökt få bort i minst 10 år nu, never-ending-story ...
imagehandler.ashx

Fast jag är faktiskt inte uppdaterad, den kan ju ha rykt det senaste året typ. :rolleyes:
 
mycke_nu skrev:
Jag skulle nog vilja hävda att ett sänkt marknadsvärde på omkringliggande fastigheter är en betydande olägenhet. Är inte området planlagt som soptipp skall det inte förekomma sådana.
Av beskrivningen att döma är det bara oklippt gräs, orensade rabatter och otvättad fasad, något som är helt lagligt. Vi har också sådana här gnälliga grannar på vår gata, samt 3-4 hus som av olika skäl inte sköter sina trädgårdar och hus "tip-top" och det är bara attk nostatera att det ovårdade utseendet INTE sänker värdet på grannfastigheterna, då krävs det betydligt mer än så, tex ett antal skrotbilar, stinkande sopor, påtagligt oväsen osv.

Så mitt råd till TS och hans grannar är: Lägg ner och fundera istället på varför denna fastighetsägre inte klarar av att ta hand om sitt hus. Jag kan ju redogöra för hur det är för dem på vår gata, för att ge lite idéer och förståelse:

Hus 1:
Obebott, ägaren på sjukhem, ena barnet ville ta över huset, men andra barnet vill att huset ska säljas så att han kan få pengar, oense om summan barn 1 ska betala till barn två. Så länge mamman lever händer inget alls.Här kan man verkligen tala om sänkt värde, men bara på detta hus som står och förfaller.

Hus 2:
Mamman är nackskadad och har en massa andra krämpor, pappan har kronisk leukemi, dottern är förlamad i benen. Deras gräs klipps när någon av grannpojkarna vill tjäna en hundralapp för själva kan de inte. Att flytta till lägenhet och slippa gräsklippning och underhåll är inte aktuellt med ett handikappat barn när de redan bor anpassat, de får inte bidrag till det igen.

Hus 3:
Båda föräldrarna är egenföretagare, de arbetar mycket och är inte särskilt intresserade av trädgårdskötsel. De har dessutom 3-5 barn (två bor där varannan vecka).

Hus 4:
Känner dem inte så jättebra men har förstått att kvinnan som är lite äldre är rejält sjuk.

Gnällspikarna på gatan ville på fullt allvar ha inskrivet i samfällighetens regler att man ska ägna 30 minuter om dagen åt trädgårdsskötsel samt se till att fastigheten är i gott skick och att inga vanvårdade bilar får finnas på gatan. De ville sedan gå runt och godkänna vilka bilar som fick synas och vilka som måste parkeras i garage.

Föreningens ordförande, som för övrigt är mannen med leukemi, bara skrattade åt dem. Dessutom anmälde han sitt eget hus till kommunen. Kommungubben kom, tittade, skrattade och skrev ett intyg på att inget allmänfarligt finns i utomhusmiljön.

Så vad kan man göra:
prata med grannen och fråga vad de behöver hjälp med.
 
Anna_H skrev:
~En massa text~

Så vad kan man göra:
prata med grannen och fråga vad de behöver hjälp med.
Mycket bra inlägg i allmänhet som visar att alla inte lever ett svenssonliv.


Hälsningar
Christian
 
Mikael_L
Nu blir det ganska offtopic...
Chrissofsweden skrev:
Mycket bra inlägg i allmänhet som visar att alla inte lever ett svenssonliv.


Hälsningar
Christian
Svensson, svenssonliv, det är ju roliga men också intressanta begrepp.
Det Anna beskrev var väl just Svenssons.
En del är friska, en del är sjuka.
En del har hög lön, en del låg lön.
En del har mycket hobbies, en del har inga.

Det är ju inte så att det, -som statistiken berättar-, föds exakt 1,81 barn i varje familj, eller att man gifter sig till 70%. (Undrar hur prästen skulle ställa sig till det? :p)

Så just Svenssonliv i ett villaområde betyder att man kan och ska förvänta sig trädgårdar i alla möjliga skick. :cool:

http://www.scb.se/statistik/OV/OV0904/2007A01/medelsvensson.pdf
 
True true.. summan av kardemumman är dock likadan i våra tankesätt d^_^b

Undrar när TS ska svara? :rolleyes:

/C
 
Chrissofsweden skrev:
Undrar när TS ska svara? :rolleyes:
/C
Samma här, undrar också..
Börjar fundera på om TS kanske är "grannen med ovårdad tomt" ;)
Man kallar sig väl inte "Bluff" utan anledning?
 
Redigerat:
Staffans2000
byggankan skrev:
Angående diskussionen om äng så är äng och vildvuxen/ovårdad inte riktigt samma sak. Vildvuxen och ovårdad är en äng bestående av ogräs som maskrosor och tistlar. En vårdad äng består av blommor (och vissa blommor som förgätmigej betraktas också som ogräs men är knappast jämförbart med maskrosor). Mina föräldrar hade äng på några hundra kvm av sin tomt och det var jättefint. Men min pappa var konstant ute och plockade maskrosor så det finns ingen som skulle kunna påstå att det var en följd av vanvård utan snarare ett långsiktigt arbete att låta alla blommor växa och fröa. Till en början var det tusentals vitsippor. Men de försvann när tallarna höggs ner och ersattes av förgätmigej, gullvivor och prästkragar.

Ett helt fantastiskt inlägg "byggankan"!
Du har lyckats att rangordna den vildväxande floran i tre klasser.

1: OGRÄS = maskrosor och tistlar.
2: OGRÄS, FAST BARA LITE / HALVFIN VÄXTLIGHET = förgätmigej.
3: PREMIUMPLANTOR = gullvivor och prästkragar.

Darvin - släng dig i väggen.

Om jag förstår dig rätt, är en äng, manipulerad av en människa finare än ett dito skött av naturens egen trädgårdsmästare!
Alltså: växter som växer naturligt på en orörd yta, är fula. Växter som är ditplanterade eller endast kan växa där ifall konkurerande vegitation avlägsnats, är välvårdade, och per automatik vackra.

Sålunda gäller detta. När naturen själv får styra växtvalet, är det fult.

Ifall maskrosor och tistlar endast växte vilt på en svårtillgänglig udde på Madagaskar, skulle folk komma i busslaster för att titta på min "välvårdade" trädgård.

Detta "problem" skulle aldrig uppstå på platser där krig och svält var vardag, utan endast hos oss: övergödda, avundsjuka, inskrängta och småaktiga västerlänningar men för mycket fritid.


Bästa hälsningar: staffan
 
Visste ni förresten att maskrosen är släkt med den Ruccola som vanligtvis säljs i affärerna, kolla formen på bladen så ser ni likheten. Späda maskrosblad går utmärkt att servera i en vårsallad.
 
Ja precis staffan2000 :) Det som jag ville få fram är väl snarare de ängar som de refereras till ovan antagligen inte har växt fram bara genom att man inte klipper gräset utan att det kan ligga ett stort trädgårdsintresse och ogräsrensande bakom dessa fina ängar.
 
Göran.W
Om en växt är ogräs är nog upp till var och en.
Det är sas i betraktarens ögon som avgör om det är ogräs eller inte.
Det finns ju väldigt fina blommor som klassas som ogräs i en trädgård.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.