Hej
Såg just att CO sålde AEG BS 12 C LI för en tusenlapp (halva priset). Är det en vettig maskin? Har idag en billig Dewalt som känns som en B&D i gult skal :( Tänkte att den får förpassas till sommarstugan och ngt nytt får ta plats hemma.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=158411198
 
Det är en jättebra maskin, har haft en själv.

Mycket smidig och har ett bra varvtal som funkar utmärkt till ätt både skruva och borra.
 
Kanon! Då är det väl bara att slå till då.
 
Jag var iväg och klämde lite på en häromdagen. Jag valde att avstå eftersom jag tyckte att den var lite klumpig för att vara så liten. Dessutom tjuter den med ett pipande ljud när man trycker på "avtryckaren". Skalman1 tycker att den har ett bra varvtal för att både borra och skruva. Själv tycker jag nog att hastigheten är ok för att skruva med, men jag hade föredragit en växel till för borrning.

Det är mycket möjligt att det är en riktigt bra maskin, men jag valde som sagt att avstå trots att jag hade bestämt mig för att köpa den innan jag for iväg till Classe.
 
Jag har en som jag köpte på Bauhaus. JAG är kanonnöjd med den maskinen.
Men som alltid när man köper verktyg så måste man utgå i från vad man skall använda den till.
Jag skall skruva altan och bygga farstukvist och då duger den nog.
 
Hade en sån tills för 1 timme sedan. Jag var nöjd med den men ett batteri slutade ta laddning, drog lite för grova skruv med den för ett tag sedan. Vet inte om det var det som gjorde det.

Hade min i 6 månader. Vet inte om jag ska köpa en likadan till eller om det får bli en större maskin.
 
Har en som jag gav till frun. Helt OK motor, men riktigt kass ergonomi. Bäst med den är ficklampan.
 
Robert-san01 skrev:
Har en som jag gav till frun. Helt OK motor, men riktigt kass ergonomi. Bäst med den är ficklampan.
Det där med ergonomin är nog väldigt personligt, jag tycker att aeg:n har bäst grepp av dom smådragarna som har batteriet i handtaget.
Har en bosch gsr 10,8v nu och den har så kasst grepp så den är jobbig att använda.
 
Jag tycker den är kanon, är den inte tvåväxlad?
Det finns nämligen två olika modeller (minst)
Jag hade köpt den om jag hade kunnat motivera det men det är svårt när jag redan har två eller tre pluttdragare.
Men jag är fortfarande sugen..
 
Den finns som både enväxlad (bs12c) och tvåväxlad (bs12c2).
C2:an verkar dock svag i växellådan, jag körde sönder en och har läst om en till här på forumet som pajat lådan på den tvåväxlade.
Den enväxlade verkar dock extremt stryktålig. :)
 
Har du känt på Dewalts nya 10.8v? Den ligger hur bra som helst i handen och är riktigt stark! Hade det inte vart för att jag har Makita system så hade jag köpt en Dewalt 10,8v direkt. Nu får min 14,4v Makita vara min "plutt-dragare". (Har iofs en Bosch GSR 3,6v Mx2 också, perfekt för fruns IKEA möbler.)

Glömde säga att AEG:n har all vikt ovan handen så den upplevs vinglig samt att handtaget är rätt stort pga att den har batteriet i det. Dewalten är bra balanserad med batteriet under och lagom stort handtag.
 
Redigerat:
Ja dewalt dcd710s2 är ju den optimala 10,8v dragaren i min mening, har även haft en sån :)D)

Men den är ju ganska dyr i sverige, går dock att få för 1300:- ink frakt från tyskland. :)
 
Jag beställde en på nätet, så den trillar väl in om några dagar. Är ju inte mycket pengar att bråka om, gillar jag den inte får väl dottern använda den, hon tycker det är roligt att skruva :)
 
Värt att notera är att 995 kr får anses vara ordinarie pris för AEG BS 12 C LI numera. Bauhaus har reat den för den priset i minst ett halvår och innan dess hade Jula det priset ett bra tag. Har även sett den för 895 kr på Bauhaus ett tag så de köper nog in den ganska billigt. Skruvdragaren är faktiskt riktigt bra men man ska inte slå till för att man tror att man gör ett klipp.
 
Den där har som sagt även en extra ficklampa samt ett extra batteri, så för 999 är det inte mycket att orda om.

Jämfört med de andra små maskinerna som finns tycker jag att den fungerar riktigt bra, smidig och behändig. Och framför allt väldans stark trots sitt lilla format.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.