Undrar om någon här vet nåt om husvagnar. Undrar:

1. om bilen får dra 1320 kg på B kort, går det att göra nåt för att öka den vikten utan att taga E kort?

2. vilka nyare vagnar är lättare? Vet att förr var vagnarna mycket lättare

3. vilket märke är billigast som ny idag?

4. tips?
 
>om bilen får dra 1320 kg på B kort, går det att göra nåt för att öka den vikten utan att taga E kort?

I princip skulle du väl kunna registrera om bilen till en lägre vikt (för jag antar att det är tågvikten och inte bilens dragförmåga som begränsar för dig), men det är nog inte värt besväret. Är bilen helfordonsgodkänd tror jag att det är omöjligt.
 
hcb skrev:
>om bilen får dra 1320 kg på B kort, går det att göra nåt för att öka den vikten utan att taga E kort?

I princip skulle du väl kunna registrera om bilen till en lägre vikt (för jag antar att det är tågvikten och inte bilens dragförmåga som begränsar för dig), men det är nog inte värt besväret. Är bilen helfordonsgodkänd tror jag att det är omöjligt.
Dragförmågan ligger på 1600kg. Det är en diesel på 205hK.
 
_Jag_ hade nog tagit BE, om inte för att en eventuell viktsänkning innebär att saker som baksäte och annat måste bort inför omregistreringen, förutsatt att det öht går.
 
Ah, husvagn. Då tänker man på mysiga semestrar, rast vid sidan av vägen och fika alt. lättare käk i vagnen och helvetesfärd med att sitta baklänges på ett inmonterat extrasäte i bakluckan på en röd Volvo 745 -88 med i princip noll i luftutbyte.

Mor och far har en stor Cabby Deluxe (eller vad den nu heter) som mor och far och vi 5 (4) barn åkte i (Sladdisbrorsan kom 2000, ungefär i samma veva som äldsta syrran blev för gammal för att vilja följa med...).

//Patrik
 
Redigerat:
Ja. Det är kul med husvagn. Hela Sverige mellan 80 -90 besökte vi med barnen :) Sånt glömmer man inte...
Vill inte ta BE. För att då skulle hustrun behöva det med. Man vet inte vad som händer på vägen. Blir man dålig ...

Det trevligaste stället vi besökte var i Rådanefors. Samt ett ställe västerut från Umeå. Kommer vara ihåg laxar vi fått på kroken :)

Hade en 245 och 745 med extra säte
 
Redigerat:
Dina 1320kg kommer bli några fler när sammanlagd totalvikt ökar till 4250kg på B-kort om ett par år. Dock kommer du även då behöva skriva upp för en behörighet, så då kanske du lika gärna kan ta riktigt körkort.

Du får väl helt enkelt anpassa dig i valet av husvagn.

4395408912-370x277.jpg
 
Patrik_Hed skrev:
Ah, husvagn. Då tänker man på mysiga semestrar, rast vid sidan av vägen och fika alt. lättare käk i vagnen och helvetesfärd med att sitta baklänges på ett inmonterat extrasäte i bakluckan på en röd Volvo 745 -88 med i princip noll i luftutbyte.

Mor och far har en stor Cabby Deluxe (eller vad den nu heter) som mor och far och vi 5 (4) barn åkte i (Sladdisbrorsan kom 2000, ungefär i samma veva som äldsta syrran blev för gammal för att vilja följa med...).

//Patrik
De där helvetesfärderna minns jag också, dock i en blå 745 och en Knaus bakom. Var bra mycket roligare att sitta bakåtvänd där bak när man slapp stirra in i en husvagn...
 
Är det en utedass du visar? ;)

Fått veta att Adria ligger bra till med vikten. En 542 för 5 pers 1200kg.

Letar vidare.

p.s. vad ni är kinkiga ;)
 
mirakelmilla skrev:
De där helvetesfärderna minns jag också, dock i en blå 745 och en Knaus bakom. Var bra mycket roligare att sitta bakåtvänd där bak när man slapp stirra in i en husvagn...
Ja, fy sjutton. Det var den senare delen av 90-talet för mig och ena brorsan det. Vi satt bakåtvända på extrasätet och systrarna satt i baksätet. Hehe Stackars mor och far, vad man gnällde där bak att det var varmt och dålig luft, att man fick ont i huvudet osv. :p Man skrek gång på gång att de skulle öppna fönstrena bak...

Ja, man har ju varit på en hel del ställen, men tyvärr så minns man ju inte alla pga av man var liten.

Men Kamilenski, jag önskar dig lycka till i ditt husvagnssökande!

//Patrik
 
Patrik.
Tack.

P.s. Vi hade iaf en ventil i taket där bak. Barnen kunde justera flödet på luften själva. :)
 
Göran.W
Man kan väga upp bilen med fast monterade vikter men då sjunker last vikten i bilen lika mycket som man väger upp den.
Det som begränsar är tjänste vikten i detta fallet iom man aldrig får dra mer än vad tjänste vikten är på bilen så den ska vägas upp till en högre tjänste vikt och inte ner som felaktigt anges i tråden.

Ett annat allternativ som kanske inte är så kul är att bygga om vagnen till en påhängsvagn för då får du dra vad kroken klarar på B kort men bara i sunkiga 30 km.

Det bästa är väl att ta tung behörighet som jag gjorde när jag köpt ett lite för tungt släp:rolleyes:
 
Men det är ju ingen liten procedur för BE. Pappa tog BE 2004 och det var ju i princip som att ta ett nytt körkort.

PS. Va' fan?! Fanns det luftventiler på vissa Volvos???!! :(:rolleyes:

//Patrik
 
Ventilen fick man eftermontera. Såg ut som en svamp med hatt :)
 
Nu tror jag vi är en lösning på spåren:

PIC00365.JPG
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.