I verkligheten verkar man inte följa reglerna och det är konsumenten som får betala denna inkompetens. Vi hade ju inte behövt betala ytterligare en rörmokare en dags arbete om rörmokare nr 1 hade arbetat enligt reglerna istället för hur han gör "i verkligheten". Det verkar också vara så att rörmokare nr 2 visste hur man skulle göra.
 
Åas behöver man inte ha hängslen och livrem (provtrycka enligt Säkertvattens rekommendation) om man har en genomsnittlig kompetens inom sitt område. Som många redan påpekat, man har inte sönder en PEX-slang utan att märka det!
Så visst, hade hantverkaren provtryckt hade han upptäckt läckaget. Men samtidigt, hade hantverkaren inte varit en tattare hade han inte behövt provtrycka heller.
Att en hantverkare som inte är tillräckligt kompetent för att sköta sitt jobb utan större felaktigheter inte använder sig av egenkontroller för att verifiera sitt arbete.. Det kan ju knappast vara dagens största paradox direkt...
 
Det är väldigt enkelt att säga "följ reglerna" när man själv inte kan någonting om hur det fungerar i verkligheten... ;)
 
Jaa. man måste ju fråga sig NÄR under bygget är det läge att provtrycka. Den sannolikt största risken för läckage i ett rir system bör ju vara att man skadar rören med skruv eller spik när väggen stängs, av verktyg i samband med ingjutning.

Att rörisen skadar rören direkt vid läggningen på det här viset är nästan osannolikt inkompetent. Med reservation för att det skulle kunna finnas någon annan olycka som ingen här har kommit på som drabbat er.

En liten fundering. Var rören lösa även i andra änden när han lämnade er? Skulle man kunna tänka sig att han hade för avsikt att dra ut rören lite innan de monterades? Då kanske snitten i rören sitter där som en "bestraffning" för den som inte anlitar honom även för senare delen av jobbet.
 
Nu går vi mycke O/T här men just egenkontroller enligt protokoll mm kan ju göra på olika sätt men fungera lika bra. Men detta kräver ju att jobbet inte blir delat mellan olika företag.
Ett exempel kan ju vara att rören dras av ett företag och nästa ska koppla in. I detta läge bör båda företagen kontrollera rören. Det första företaget för att visa att det är helt när han lämnar över jobbet och den andra för att kolla att rören är hela innan han börjar jobba. Dessa steg kan man ju hoppa över om man litar på sig själv eller om man som andra företag litar på den första såpass att de tar på sig jobbet det innebär att stå för felet som kan ha funnits eller har den andra gjort felet?
Det jag menar är att många kontroller handlar om att säkra upp ekonomiskt mellan företagen och beställaren men är det samma företag hela vägen så är det ju för köparen bara intresant att slutprodukten är hel om sedan företaget fått göra om för ett fel som gjordes tidigt i bygget spelar ju ingen roll så länge köparen inte behöver bekosta detta.
En gång i tiden va jag med och kontroll mätte fiber på trumma innan den skulle rullas ut för att veta att den va hel innan utrullning för att dagen efter rullning mäta den igen och dagen därefter svetsa ihop den och mäta den en tredje gång. Och när den sista skarva va svetsad mäta en fjärde gång. Detta blev snart rationaliserat då vi litade på leverantören av fiber och tog det mer jobb som det skulle innebära att rulla ut en ny om det mot förmodan skulle varit trasigt från leverantören. På detta tjänade vi stora pengar men detta fungerade ju inte när alla dessa jobb delades upp mellan olika företag så från beställaren blev det mycke dyrare att dela upp jobbet.
 
För min del så duger det att man kontrollerar det jobbet man gjort i en viss beställning. Så i detta läget då man lämnat över tomma rör borde man visa att de är hela. För det kan ju hyppotetiskt vara TS eller nya rörmokaren som skadat rören.
 
Problemet är ju fortfarande som jag nämnde tidigare att det är väldigt svårt att provtrycka tomma rör vilket det ofta är fram till att allt är klart och ska kopplas in och så uppfattade jag även att det var i TS fall...

Måste rolla lite... ;)
:rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:
 
silverscreen skrev:
Men när under projektet ska man då provtrycka enligt dig som du verkar kunna säkervatten utan och innan? Är det när man dragit två rörbitar på två meter eller när blandaren är kopplad eller både och rent ut av?
Det är inget vidare betyg åt dina röris-kompisar om du tycker att JAG ger intryck av att kunna Säkervatten utan och innan....:)

Vore jag hantis skulle jag i detta fall se till att provtrycka innan jag lämnade anläggningen inför ett uppehåll i bygget. Då har jag ryggen fri om det skulle hända något medan andra hantverkar meckar i huset. OCH, branschreglernas krav på täthetskontroll är uppfyllt.

Trycka igen när allt är monterat? Ja det verkar rimligt, annars är inte hela anläggningen tryckt.

Att det som Paul säger är svårt att trycka tomma rör är ju rent nonsens. Det tar några minuter att fylla vatten och 30sekunder att plugga en rörände och dom två timmarna det tar att trycka är ju bara att debitera kunden.
 
Redigerat:
silverscreen skrev:
Du ger inget intryck om att kunna några regler utan och innan.

.
Det var du som sa det, inte jag.
 
Vår röris nr 2 kommer hit igen nästa vecka och då ska jag fråga honom närmare hur han brukar göra med provtryckning. Det är här ju riktigt intressant.
 
Jag tror inte för ett ögonblick att branschreglerna (i någon bransch) kommit till av omsorg för konsumenterna, så vi skall nog inte förundras över att dom inte följs.

(Något för Marlené och Byggahus.se att bita i :))
 
silverscreen skrev:
Du ger inget intryck om att kunna några regler utan och innan.

Med ditt resonemang är vi uppe i fyra timmar bara i provtryckningstid för två stycken tvåmetersrör vilket är i stort sett omöjligt att ta ut från kund. Det är knappast bara att debitera.
Att du sedan tror att det tar några minuter att förbereda en provtryckning gör det hela mer förståeligt med ditt tidigare resonemang dvs som paul skriver att du är en bra bit ifrån verkligheten.
Man kan tycka och tänka en hel del men i praktiken fungerar det sällan lika bra som i tryck. Det finns o stort sett ingen som är villig att betala denna onödiga kostnad.
När man slår på vattnet så besiktigar man.
Nu pratar jag vanlig badrumsrenovering och inte någon punkthusbyggnation.
Som sagt... Verklighet och skrivbordstankar är vitt skilda saker och det vet ju de som jobbar inom branscherna... :S

Alla andra tycker bara det är sååååå bra med dessa regler men vet inte hur det ska fungera i verkligheten... :|
 
Sitter det en propp på slangändarna är det också större risk att manschetten går sönder.
Jag har heller aldrig varit med om att rör provtrycks

Bästa vore ju att provtrycka efter all rördragning och alla skivor monterade men efter tätskikt, fast då ska det mycket till att få det att stämma... speciellt med mina jobb där jag har minst 7mil enkel resa
 
mycke_nu, jag uppfattar det som att diverse branschregler är till för att ge medlemmarna i en branschorganisation detaljerade anvisningar om hur man ska bygga för att uppfylla Boverkets byggregler. De som är måna om att regler och anvisningar följs är kunden som betalar och ska bo i huset och försäkringsbolagen, som ju ofta får betala skador som uppstår. I vårt fall där vi hade delad entreprenad, en rörmokare som gjorde sig okontaktbar precis innan wc och dusch skulle installeras - då är det vi som kunder som åker dit och får betala för slarvet.

Entreprenören borde också vara mån om att följa branschreglerna, för det kan ju inte alltid vara så att det går att skylla ifrån sig när det börjar läcka.
 
W
Det är mycket snack här om hur och varför blablabla!
Om man nu bemödar sig att använda RiR så använd alla ingående detaljer för ett sådant system, alltså väggdosor i våtrummet. Att bara köra med RiR är som att köra med snygga alu fälgar på bilen men inte använda gummidäck. När rördragning är klar använder man provryckningspropp avsett för dessa kopplingar och provtrycker. Därefter dubblar man väggen. Vad är det för röris som inte använder rätt verktyg för kapningen av rören!! den tång som förekommer på en bild här i början av tråden har nämligen skärtrissor i handtags ändan som omöjligt kan skada inner röret när man skär skyddsröret, därefter klipper man vatten röret, så dillandet om hur någon skadat vatten röret är bara nys. Använd en röris som kan sitt jobb inte bara att han har en bil med texten xxxrörfix.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.