Problemet med knäppningarna existerar endast på sommaren, så svalnande radiatorer är inget problem. :)
 
Det var konstigt står inte vp i sommarläge då med avstängd cp då bör inte det heta vattnet komma fram till radiator.
 
Jag ändrar alldrig min till sommarläge.


Om det knäpper eller ej, & om det knäpper året om eller inte är olika på olika anläggningar.
 
CarMan skrev:
Jag ändrar alldrig min till sommarläge.


Om det knäpper eller ej, & om det knäpper året om eller inte är olika på olika anläggningar.
Normalt så ställer vp sig i sommarläge automatiskt efter utetempen men min har jag ställt så den inte går i sommarläge vill att cp ska snurra hela tiden för jag förvärmer vv i knäpptanken och det kan förhoppningsvis kyla huset lite grann i sommar. Och visst finns det dom med on off vp som inte har några knäppningar och då behövs inte knäpptank av den anledningen i alla fall.
 
smurfen72 skrev:
Det var konstigt står inte vp i sommarläge då med avstängd cp då bör inte det heta vattnet komma fram till radiator.
Jo, som jag skrev ovan så fortsätter cp att snurra någon minut efter att VXV har gått tillbaka efter VV-laddning. Det är detta som borde åtgärdas i programvaran.

Vad beträffar sommarläge så sparar det energi på två sätt i mitt fall.

Dels så snurrar inte cirkpumpen på 75 W dygnet runt (54 kWh per månad), dels kyler det förbiströmmande vattnet VXV.

Kanske min röris inte tänkte sig för, men VXV är monterad direkt på VVB och håller dämed ca 45 grader pga värmeläckage via framledningsröret till VVB. Med cirkpumpen igång på sommaren kyls VXV kontinuerligt av vattenflödet och det blir en ganska påtaglig värmeförlust från VVB. (Om nu någon fattade den beskrivningen :))
 
mycke_nu skrev:
Jo, som jag skrev ovan så fortsätter cp att snurra någon minut efter att VXV har gått tillbaka efter VV-laddning. Det är detta som borde åtgärdas i programvaran.

Vad beträffar sommarläge så sparar det energi på två sätt i mitt fall.

Dels så snurrar inte cirkpumpen på 75 W dygnet runt (54 kWh per månad), dels kyler det förbiströmmande vattnet VXV.

Kanske min röris inte tänkte sig för, men VXV är monterad direkt på VVB och håller dämed ca 45 grader pga värmeläckage via framledningsröret till VVB. Med cirkpumpen igång på sommaren kyls VXV kontinuerligt av vattenflödet och det blir en ganska påtaglig värmeförlust från VVB. (Om nu någon fattade den beskrivningen :))
Jag har en 1245a med lågenergi cp den drar 10-11 watt när inte kompressorn går och vxv sitter inisolerad men kan säker kylas av rad kretsen. Drar verkligen din cp 75 watt.
 
Jo, jag har bestämt för mig att den är märkt med 75W. Sedan kan man ju justera ned den, men min går för fullt.

Även detta är något som Nibe borde fixa till i programvaran, det borde vara adaptiv styrning beroende på värmebehovet.
 
mycke_nu skrev:
Jo, jag har bestämt för mig att den är märkt med 75W. Sedan kan man ju justera ned den, men min går för fullt.

Även detta är något som Nibe borde fixa till i programvaran, det borde vara adaptiv styrning beroende på värmebehovet.
Den funktionen finns delvis på 1245 en hastighet när kompressorn går en annan när den står och en tredje vid vv beredning kommer säkert finnas med när dom gör en ny inverter och det blir nog snart 1250 känns gammal sen 1245 kom.
 
B
sätt in så du täcker 100% effekt, det påverkar inte borrhålets djup, något som ofta missuppfattas. (djupet har bara med årsförbrukningen att göra!)

tänk att elpriset alltid går upp.... (troligast)

och att varmvatten görs snabbare med högre effekt,

och, viktigast, sätt in en volymtank, gärna 200-300 liter. då får du inga problem med många starter...
 
Nog bör man borra djupare med en större vp den kommer att ta mer energi från hålet den del som tidigare var elspets kommer ju nu delvis från hålet och uttaget från hålet kommer att öka under de kallaste månaderna.
 
Hoss mig verkat borrdjupet bara ha med pumpens effekt att göra o inte med årsförbrukningen.
tempraturen i hålen ändras helt efter hur mycke effekt jag för tillfälet behöver till pumpen. jag har stor åtehämtning mitt i mörka vinten, så inte är det sommaren som fyller på med energi i mitt hål. det är årsmedltempraturen på berget.
 
Även hos mig verkar effekten ha mer att göra med än energin.
Ska du ha större VP ska du ett djupare hål( bra mycket djupare än den minskade elspetsen motiverar) för att kompensera för den ökade VP-effekten.
 
B
djupet på hålet styrs av hur mycket energi som tas ut per år, tyvärr är dettta missuppfattas med att det har med effekten, även av installatörer och säljare av pumpar.. men det blir ju så om man tänker stor pump = stort hus.

det är väldigt skillnad på effekt och årsmängd energi.

om du en månad behöver ha en viss mängd energi, spelar det inte någon roll om du har en pump med x effekt som tar ut detta eller en med 2x effekt som tar ut detta genom att då gå hälften så lång tid som den mindre pumpen. således belastas hålet med ett energiuttag som är samma oavsett effekt på pumpen.

momentant så så kommer såklart ett djupare hål att inte sjunka så mycket i temperatör i just driftsögonblicket, och ge bättre verkningsgrad.

satsa alltid på ordentligt djupt hål, oavsett effekt på pump... bättre verkningsgrad.
 
Jo det är jag med på, att en större pump går kortare tider.
men jag ser oxå att jag inte behöver sommar för att återladda mitt hål, jag får ökad tempratur i borran så fort pumpen går lite mer sällan, även om det är mitt i januari eller februari.

Men en pump som har 70% energi täckning av huser tar ju bara hand om 70% av husets energibehov, instalerar du en större pump i samma hus, så måste borran vara djupare.

Det du menar är att borran inte behöver vara djupare om man går från 100% energi täckning till 110% energi täckning, men det är ju sällan man gör det!
 
Göran.W
I malmö kör man mark slinga eller grund vatten värme för det går inte borr djup nog till berg värme för kalkstenen där finns ger några otroliga mängder vatten så all luft går åt till att trycka upp typ 1000 liter i minuten redan på 100 meters djup eller så.

Ska man borra till grund vatten värme så blir det 2 hål på så där en 50-60 meter med totalt ca 40 meter foder rör vilket kostar en skön slant.

Sen är det totalt omöjligt att räkna hem anläggningen under första värmepumpens livstid och kanske inte ens den andra heller om man lånar upp pengarna.

Det mest ekonomiska är att installera en luft\luft pump för en 16-20k så får man en åter betalnings tid på kanske 4:a år

Bortser man från kostnaderna ger en mark\grund vatten pump jämnare värme och kanske 20% högre besparing än en luft\luft pump
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.