Visningen är nästa tisdag 31/5. Det ska bli spännande!
 
Jag är mest orolig över frasen "dagvattenanslutningen bör göras om" Om vad det hela innebär..
 
Hemmakatten
Detta är ett fantastiskt trevligt forum där otroligt många människor får svar och hjälp med sina frågor och funderingar. Jag har varit medlem i 7 år, en oerhört lång tid och jag/vi hade inte kunnat bygga vårt hus utan hjälp från alla dessa fantastiska människor som finns här på byggahus.se.

Med detta sagt, så vågar jag säga att det hus du/ni tittar på är fruktansvärt gräsligt fult! Det har över huvudtaget ingen stil. Det spretar både här och där, mexitegel,målat. kombinerat med en veranda med utsirade snickerier osv. osv. Jag är hemskt ledsen, men VEM vill överhuvudtaget köpa detta hus.?? Är ni de enda som har lagt något bud? Tänk också efter om huset har ett värde om ni utav någon anledning måste sälja det efter ett år eller så.
 
Hemmakatten. HAHAHAHAHAHA!!! Tack för din ärlighet =]
Vårt nuvarande hus var också förjävla gräsligt när vi köpte det. MEN en grävmaskin kan göra undervärk på tomten. Och tänk vad färg och panel kan göra. Att riva och bygga om är väl inget som stoppat oss tidigare?!
Nej vi har inte lagt något bud ännu eftersom vi inte tittat på det. Men vi gillar läget och vi gillar planlösningen, allt därefter kan bara bli bättre =]
 
Som jag stavar.. underverk.. men du förstår.
 
O
ciia skrev:
Hemmakatten. HAHAHAHAHAHA!!! Tack för din ärlighet =]
Vårt nuvarande hus var också förjävla gräsligt när vi köpte det. MEN en grävmaskin kan göra undervärk på tomten.
För att inte tala om vad grävmaskinen kan utföra för underverk på ett hus:D:D
 
Som jag ser på detta hus:
Håller med om att det är fult, men planerar man att renovera mycket, så kan det nog bli riktigt fint. Det verkar vara bra planlösning, gott om fönster och stora ytor. Och varför måste egentligen alla hus vara snygga? ;) Läget har jag ingen uppfattning om det är bra eller dåligt, men om det är bra, så är det ju alltid en fördel.

Men det är ett 70-talshus med allt vad det innebär av dålig byggteknik. Dessutom gissar jag att takhöjden är ganska knapp vilket jag ser som en stor nakdel. Om jag titatde på det här huset skulle jag kolla efter fukt (både kondens och från marken) och kolla hur mycket isolerat det egentligen är i både golv, tak och väggar = driftskostnad. Att det är vatetnburen värme är ju en fördel, det är det ju inte alltid på sådana här hus.
 
Uppvärmningssystemet verkar ju vara något att kanske lägga en peng på att byta, speciellt om ni tänker dra in en grävskopa. Grunden och isolering kan ju vara sisådär på 70-tals hus. Intressant att se exakt hur grunden är gjord, troligen är torpargrunden för låg för att fungera, därav åtgärder.

Lite OT, estetiskt är det lite intressant. Helt klart har föregående ägare egentligen velat bo i en lantgård, inte i ett 70-tals hus. Lös-spröjs, snickarglädje och lantkök. Oavsett om man väljer att göra det till ett lantligt, putsat stenhus med tegeltak och höga lister, eller göra det lite striktare och modernt, så är det rivning av en del som gäller. Lite tråkigt att ta bort det som någon har gjort med stort besvär, speciellt om det fungerar.

Planlösningen och tomten känns bägge fina och stabila. Älskar när det är sten i dagen. Jag skulle satsat på att göra groventrén till en fungerande vardagsentré och låtit den andra vara öppen mot vardagsrummet, om det fungerar med tomten vill säga.
 
Att huset är fult råder det väl knappast någon tvekan om! Även från min sida ;-)
Men vissa (iallfall jag) har förmågan att se potentialen. Planlösningen är helt suverän! (för oss). Väggen mellan köket och vardagsrummet hade däremot åkt ner.
Nytt värmesystem är givet. Fasaden får sig twist och likaså entrén. Och så gör vi om hela insidan. Som sagt, det är skalet och tomten vi "köper" kan man väl säga.
Trädgården kan nog bli riktigt fantastisk. Blottlägga och framhäva stenarna. Riva åbäket till carport/förråd på baksidan. Nytt gräs. Bort med buskar och skit. Stenmur och nyplanteringar! *drömmer*
;-)
 
Göran.W
När det gäller fläktarna i grunden så är första tanken som dyker upp radon.
Grunden måste kollas upp noga för det är inte normalt med fläktar då man framförallt sommar tid tillför fukt till grunden.
 
Eh, ja alltså, jag tycker ju inte detta är något strålande vackert hus, men så jäkla fult är det väl inte?:O Har sett bra mycket värre... Är det att det blandats in lite olika stilar som gör det så himla fult eller att det är ett 70-talshus?

De som hänger i Byggnadsvård på byggahus år 2082 kommer att grina över alla 70-talshus som blivit av med all tidstypisk furu och färgat badrumsporslin...:D
 
Jag tycker om det. Men så är jag jämngammal med huset också. :D
 
Jag tycker det ser ut som ett lovande hus. Måla eller byt trappan och den hiskeliga spaljen och gör nåt åt alla hemska golv och tapeter så är det något helt annat sedan. Bor själv i ett 70-talshus som fått ny trappa, vita väggar, nya köksluckor och lite annat. Det finns också en mängd stilar man kan välja utan att någon ondgör sig över att man "förstör" ett gammalt hus.
 
Kan man få reda på tidigare mätningar av radonhalt nu i förhand? Var isåfall?
Jag misstänker att fläkten sitter där pgr av fukt eller liknande eftersom dagvattenanvslutningen borde göras om.
Får hoppas att några frågor kan bockas av på visningen.

Meningen med att köpa sig ett hus är väl just att göra det till sitt eget.
 
Göran.W
Har man fläkt för fukt så tillför den fukt på sommaren iom luften är varmare och kan hålla mer fukt och det blåser man in i grunden som är svalare så den kondenseras där.
Fukt mät ordentligt innan köp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.