Jag ska precis till att bygga ett 16m långt trädäck längs husfasaden. Den ena halvan ska vara öppen och fri, medan jag planerar att framöver taka över den anda halvan. Marken längs huset sluttar något från den otakade delen (med trädäck ca 20 cm ovan mark) mot den framtida takade änden (med trädäcket knappt en meter över mark). Jag bygger hela trädäcket i en nivå på stolpar fästa i betongplint.

Om jag nu i framtiden skulle vilja glasa in den takade halvan så verkar det ju intelligent att ha isolering, eller åtminstone vindskyddat, i golvet (trädäcket) där. Och med tanke på att däcket ligger 50-80 cm över mark kommer jag inte in under för att isolera den dagen jag orkar bygga klart taket. Eftersom det ter sig särdeles klantigt att först bygga ett trädäck och ett år senare skruva upp all trall återstår alltså att isolera under trallen redan nu när jag bygger! :wow:

Men hur ska jag isolera eller vindskydda ett trädäck som ligger oskyddat helt öppet för väder och vind? Lägger man skivor av frigolit mellan bjälkarna bara? Men hur löser man då avrinningen för nederbörd? Taket blir inte byggt förrän tidigast i höst. :S

Tips?
 
Frigolitskivorna klarar regnet, dels suger de inte åt sig vatten speciellt mycket,och dels så är de helt ok när de torkat ut sen. De blir ju inte mögliga eller ruttnar. Hade varit värre med mineralull.
 
OK, inga andra synpunkter från någon? Fungerar avrinningen med frigolitskivor mellan golvreglarna? Ska man lägga skivorna lite snett, eller något?
 
Jag skruvade upp min trall efteråt.
Lättare att få golvet helt vindtätt med en riktig blindbotten. Ville också ha en plast på marken under för att hindra markfukten från att stiga upp.

Tänk också på allt skräp som ramlar ner mellan trallspringorna och hamnar på frigoliten, matrester, man spiller nån öl och några saftglas.

http://www.byggahus.se/forum/altan-u...tml#post840904
 
Redigerat:
Ja det var ju precis samma :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.