Anställda som lånar fordon, släp och verktyg av firman är ok. Jag ser det som en löneförmån för de anställda. När det gäller grannar och annat är jag hellre med själv och hjälper till.
 
Rätt personer kan få låna verktyg. Men de flesta i bekantskapskretsen brukar istället låna in mig inklusive verktyg.
Det är dessutom ofta bra, eftersom då får man chansen att använda sina verktyg som man samlat på sig.
 
Mikael_L skrev:
Jag lånar ut verktyg, och dessutom erbjuder jag utlån utan ens blivit tillfrågad, då och då.

Dock kanske inte till riktigt vem som helst.
Hur går det till när du erbjuder utlån utan att ens bli tillfrådad? Stjäl dom verktygen med din tillåtelse eller sätter du upp lappar i området? Det är väl jag som fattar trögt men jag blev nyfiken:S
 
Mikael_L
Nä jag menar att om någon vän t.ex. pratar om att bygga en altan så säger jag att då kan han ju låna min kap/ger ...
Typ så ...

Jag tycker det är trevligt när folk aktiverar sig och försöker ta sig till saker dom inte provat förut.

Sen blir man ju nästan ovillkorligt bjuden på första grillfesten på nya altanen, så det lönar ju sig också. :cool:
 
Lånar ut till grannen eftersom han är välförsedd med verktyg själv och extremt hjälpsam...plus att han ligger "före" i sina byggen och för det mesta har köpt för mycket av allting så man nästan alltid kan räkna med att springa över till honom och kolla om han har en rörböj över, en påse flytspackel eller annat.

Tyvärr vet jag ju att det är behäftat med vissa risker, då han är lite vimsig....och i helgen lyckades han kapa strömsladden på min multimaskin...men han ska fixa den...

Sen har man ju vissa dyrgripar som icke lånas ut, basta...
 
Till rätt personer lånas saker ut, tom Sp6000 med skena kan lånas ut, men det är ett fåtal i bekantskapskretsen som ånjuter det förtroendet.

Jag tänker på samma sätt i retur med, räknar inte med att låna andras verktyg, iaf inte utan ersättning. Någon flaska vin eller en god middag i utbyte, och såklart köper jag hellre själv ;)
 
Mikael_L
Få av dom som lånar verktyg tänker på förslitningsmaterialet.
Men inte alla, en vinkelslip fick jag tillbaka med en hel liten hög med skivor och en flaprondell, mer saker än det som följde med då den lämnade min hand.
Han har även lovat mig extraklingan till cirkelsågen, så fort han hittar den han köpte. ;)

Men de flesta som lånat en cirkelsåg har ju inte tanke på att klingan faktiskt har nötts, har kommit lite närmare omslipning eller nyköp.

Lite har jag funderat på att ha en "utlåneklinga" som det byts till, och sen kan jag ju nämna när maskinen lånas ut att klingan är ju lite nött så om dom vill kan dom börja med att ta den till omslipning, så inser ju den som lånar maskinen att det finns en "dold" kostnad där.

Men alla maskiner jag har använder jag ju själv såpass litet att jag knappast förbrukar dom med mitt egna arbete, så det känns bara bra att dom får jobba lite extra ibland.
Ja förutom skrotmaskinerna då, men dom hoppas jag ju ändå snart få anledning att byta. :)
 
Hr tyvärr också dåliga erfarenheter av utlån. Fått tillbaka verktyg med trasiga delar och då kommentarer "jag ska köpa en ny del snart. dock tog det månader. även lån av spacklar o vispar med tjocka lager torkat spackel i retur ger ingen mersmak att låna ut :(
 
Jag lånar gärna ut mina verktyg men har då oftast en baktanke att jag kan få nåt i retur då, tex bli bjuden på bbq eller kunna ringa in lite bärhjälp när man har nåt större projekt på gång.

Led dock lite grann då den nyinköpta TS55'an gick på utlån första gången och kom tillbaka med ett stort jack i skenan :( men killen som lånat den led värre än jag, han tyckte det var oerhört pinsamt. Fick dock ersättning för det som vi kom överens om. Med tanke på att den var nästan ny då så var det ju inte så roligt men nu när den har fått några år på nacken så har både jag och farsan hunnit sätta varsitt jack i den också och den funkar ju fortfarande lika bra.

En annan gång lånades en biltema Kap/ger ut och kom tillbaka med en avbruten axel :( det är väl ända gången jag har ångrat ett utlån då jag misstänker att det var handhavande fel som orsakade haveriet men å andra sidan så ledde detta till ett inköp av en DW707 så det ledde till nåt gott iallafall.
 
Mikael_L
Jag lyckades själv sätta mitt första jack i festool-skenan rätt snabbt.
Skönt att fixa sådana saker själv lite snabbt sådär, så man inte behöver sura när någon annan har gjort någon skråma. :p
 
Mikael_L skrev:
Lite har jag funderat på att ha en "utlåneklinga" som det byts till, och sen kan jag ju nämna när maskinen lånas ut att klingan är ju lite nött så om dom vill kan dom börja med att ta den till omslipning, så inser ju den som lånar maskinen att det finns en "dold" kostnad där.:)
Sist sänksågen lånades ut var finklingan rätt ny och det skulle kapas köksbänk, kanske 10snitt totalt. Så jag tog helt enkelt 350:- för besväret. det är vad dagshyran på hyrfirman är ink slipning, fast nu kunde dom låna den en hel helg istället.

Jävligt surt och få tillbaka klingan nupen eller kört mot något underlag och inte ha ersättning för det.
 
Hej,
Jag brukar vara lite försiktig med egg-verktyg. Speciellt hyvlar och stämjärn.
Annars har jag bara haft goda erfarenheter.
 
Jag lånar gärna ut verktyg på kort tid, sånt man får tillbaka samma dag. Annars brukar man inte tillbaka dem. Själv har jag massor av verktyg som jag fått till låns och försökt lämna tillbaka. "Nej, behåll den sålänge" Nu vet jag inte längre vad som är mitt eller någon annans. Det känns inte alls bra och jag undviker att låna verktyg...

Hantverkare hemma får låna utan inskränkningar. Någon enstaka sak har gått sönder, men jag resonerar så att en sparad hantverkartimme är mer värd än risken att verktyget går sönder. En gubbe kommenterade för ett tag sedan att "Det är ju som en stor fyndlåda" :)
 
Typ som Mikael_L. Har orimligt många verktyg i förhållande till hur mycket jag använder dem. Använder någon dem så känns det lite bättre. Sticksåg och kap/ger lånas dock ut medelst förmaningar, och endast till folk som inte gör fulsaker med dem. Skruvdragare har jag för många så de lånas ut hejvilt.
 
Det beror ju på vad det är för verktyg, en hammare eller CMS-bordet... Hursomhelst, sen jag började med dyrare verktyg har jag i princip slutat låna ut, Festoolarna lämnar aldrig huset. Eftersom Festool har så många inställningar så kommer något garanterat gå fel. T.ex. sänksåg, det räcker med att någon inte är uppmärksam om spännratten är tillräckligt åtdragen för att inte glappa på skenan, vips så har man förstört splitterskyddet på skenan. Allmänt så lånar jag inte ut finlirklassade maskiner, men skulle någon fråga om en borrhammare för att sätta upp en tavla i sin betongkällare så är det inte mycket att orda om. En borrhammare är svårare att ha sönder. Detsamma gäller skruvdragare, däremot får de bekosta bitsen själva, den som behöver låna en skruvdragare vet förmodligen inte skillnaden mellan Ph 2 och PZ3, och kan knappast skilja på torx 20 och 25.
Slipmaskiner lånas inte ut heller även om maskinerna i sig är slitstarka, detta beror på padden som kan förstöras vid felaktig hantering.
Vad jag märkt är att handverktyg kan vara svårare att få tillbaka än elmaskiner, så jag undviker att lämna ut diverse bruksslev, tvingar och liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.