Hej!

Jag undrar vad som är upp och ner på en Allmoge taklist, den raka sidan eller den mer mjuka sidan - vilken skall vara upp? Eller spelar det ingen roll? Varför?

Taklisten är ResizeImage.aspx
 
Redigerat:
Den lilla rundningen "magen" skall egentligen vara nedåt, dvs. tvärt om mot vad bilden visar.
 
Jag skulle sätta den som den sitter på bilden därför att jag tror det blir snyggast. Jag tror att skall är fel ord beträffande hur man vänder den. Håll upp den på plats och titta efter vilket som blir snyggast.

Erik
 
Är det bara det estetiska, eller finns det några historiska eller praktiska argument för det ena eller det andra?
 
Ola78
Det är nog bara en smaksak hur man vill ha det. Vårat hus är från början av 20-talet och där sitter det lister som liknar den på din bild och de sitter likadant också. Kör på det du gillar.
 
Go4it skrev:
Är det bara det estetiska, eller finns det några historiska eller praktiska argument för det ena eller det andra?
En taklist i allmogestil försöker ju efterlikna en klassisk takstuckatur. Där avslutar man väggen med en profil som sedan följs av en rundning upp mot taket. Den lilla magen på din list ska efterlikna detta.

Men, din list är ju så liten så det spelar egentligen ingen roll åt vilket håll du vänder den, gör som de andra säger och vänd den åt det håll du tycker är snyggast. Utsirade stuckatuter är ju enbart till för prydnad i alla fall. :)
 
Jag har en följdfråga angående den där typen av lister. Hur ska man egentligen såga dom för att få dom att passa ihop i hörnen?
 
  • Gilla
Louloublaster
  • Laddar…
byggankan skrev:
Jag har en följdfråga angående den där typen av lister. Hur ska man egentligen såga dom för att få dom att passa ihop i hörnen?
Man gersågar, lägg listen i gersågen så som den ska sitta i taket så blir det rätt, fast det kan ta några försök innan man får kläm på´t :p
Jag har använt frigolitlister i vårt hus, köpta på Bauhaus tillsammans med en gerlåda som är busenkel att använda, alla lister blir rätt.
 
  • Gilla
_daniel
  • Laddar…
Jo jag förstår att man ska gersåga, men vilken vinkel ska det vara. Vi höll på att testa en massa men det blev aldrig rätt.
 
Om hörnet är 90 grader så gerar du 45 grader. Det viktiga är hur du håller listen i lådan. Den skall hållas i samma läge som den sitter uppe i taket.

Erik
 
Funkar inte med 45 grader på de listerna eftersom att de inte är raka utan sticker ut från väggen när vi har testat så har de behövt geras i två vinklar till skillnad från golvlisterna och fönsterfodren där det är lister som sitter platt mot väggen.
 
Om det är ett normalt rum med 90 grader i alla hörn så försäkrar jag att 45 grader är rätt vinkel. Problemet måste vara att du lagt den fel i gerlådan. Är det snedtak blir det klurigare däremot. Ta en bit av en list och håll den på plats i vinkeln tak-vägg. Håll sedan en linjal eller liknande i vinkeln vägg-vägg så att den delar hörnet mitt itu. Då kan du syfta och rita på listen så att du blir klokare på hur den skall ligga i gerlådan. Om hörnet inte är precis 90 grader så blir det en annan vinkel, men det skall alltid vara samma vinkel på båda bitarna.

Erik
 
Ola78
Hur man gerar taklister finns beskrivet i en tidigare tråd på sid 2 finns en bra tabell som matiasp gjort över vinklar när man sågar med en gersåg. Det blir inte 45 grader som man kan tro utan 35.3 vinkel och 30 grader lutning på bladet om hörnet i rummet är 90 och listen sitter i 45 graders lutning mellan vägg och tak.
Gör några provbitar att syfta med, det är lite klurigt att få allt åt rätt håll när man håller på.
 
Ja det var de vinklarna jag var ute efter. Vi har testat en del men inte lyckats få till det. Tack så mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.