Ska bygga en kombinerad bod vedbod på 3*10m och startade denna tråd förra sommaren ang. vad jag kunde använda gammalt embalagevirke till i mitt bodbygge.
http://www.byggahus.se/forum/byggma...ch-95x38-vad-duger-de-till-2.html#post1113964

Byggstarten blev lite försenad men nu är det äntligen dags.
Grundplanen är fortfarande densamma med ett plåtklätt pulpettak men jag skippar tanken på liggande panel på själva boddelen utan kör med stående på hela rasket. Som grund tänkte jag gjuta plintar.
Som sumering av den gamla tråden så tänkte jag sen köra med 90-95*38 som väggreglar och som liggande reglar för att staga upp i sidled och för att spika den stående panelen på. Hur tätt bör jag sätta dessa liggande reglar?

Ska nu börja gräva för plintarna men jag antar att jag först måste bestämma dimension på bärlina och govlbjälkar för att få reda på hur plintarna ska stå.
Så frågan är hur ska jag dimensionera bärlina, golvbjälkar och takstolar ?
 
Eftersom rätt många varit inne och läst denna tråd men ingen har svarat så antar jag att jag lyckats krångla till mitt inlägg, igen! Har tyvärr en tendens att krångla till saker och ting:)
Men jag ska altså bygga en bod som ska bli 10m lång och 3m djup med pulpettak och detta ska stå på gjutna plintar.
Hur grov måste bärlina, golvbjälkar och takbjälkar vara om man bara tänkt sätta plint längs gavlar och långsida?
Och på vilket avstånd ska sen plintarna sitta?
 
Ska du ha ett uppreglat golv i boden eller ska du bara ha marken som golv?
 
Mikael_L
3 meter spännvidd kräver nog ca 170x45 reglar om du tolererar lite märkbart svaj, 195 eller helst 220 om du vill att golvet ska kännas stumt eller tokstumt.
(Jag har 145x45 till 2,4 meter spännvidd i friggeboden, där är det lite svaj, men de flesta märker inte det förrän man påpekar det.)
Ökar man spännvidden måste profilen öka kraftigt för samma stumhet, dvs det är inte linjärt.
 
S
jag skulle aldrig byggt en bod som du gör i små virke. men får du det att hålla så är det bra
det som krångligt. ´finns som inga garantier att det håller sedan
 
Redigerat av moderator:
Jag ska ha ett uppreglat golv men som sagt det är ju bara en bod så lite svaj gör inget, bara det håller.
Om jag väljer 175x45 till golvreglar och bärlina( tror det heter så men jag menar själva bottenramen) , hur tätt sätter man golvreglarna och på vilket avtånd kan man då sätta plintarna?

SBH skrev:
jag skulle aldrig byggt en bod som du gör i små virke. men får du det att hålla så är det bra
det som krångligt. ´finns som inga garantier att det håller sedan
Är det 90-95x 38 du menar inte håller som väggreglar?
 
Jag gjorde om två bodar till en och reglade upp ett nytt golv. Det som är dimensionerande är främst att det sviktar. Man trampar inte igenom i första taget. Jag använde 45x95 till golvreglar. Boden är 2,4x4,8m Det sviktar påtagligt, men jag skall inte ha klinkers på golvet.
 
  • IMG_5535.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5546.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5621.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
tänkte mest när du får snö på taket och sådant
 
Tomas J skrev:
Om jag väljer 175x45 till golvreglar och bärlina( tror det heter så men jag menar själva bottenramen) , hur tätt sätter man golvreglarna och på vilket avtånd kan man då sätta plintarna?
Golvreglar sätt (praktiskt taget) alltid med cc 600 mm.
Mellan plintarna kan det vara lagom med 2000mm.
 
SBH skrev:
tänkte mest när du får snö på taket och sådant
Jo, snö får vi så vi klarar oss:) Men det är det lite tunna lådvirket du tror blir för klent? Jag kan ju som någon tipsade om i den länkade tråden, spika ihop två sådana reglar och få 90-95x76 men då går det samtidigt åt dubbelt så mycket virke.
 
andersmc skrev:
Golvreglar sätt (praktiskt taget) alltid med cc 600 mm.
Mellan plintarna kan det vara lagom med 2000mm.
Ok, då blir det 6 plintar på långsidan. På kortsidan kör jag då med 3st antar jag.
Väggreglar, sätter jag dessa också med cc 600mm (ska ej isolera boden)?
 
Japp, 600 är standard cc-avstånd för reglar.
 
Nu har jag börjat gräva för plintarna men vill bara kolla så jag fattat det rätt innan jag bestämmer antalet plint.
Det ät ok att köra med 45x175 på både bärlina och golvbjälkar om jag tolererar lite svaj i golvet. Med den dimensionen så är det ok att sätta plintarna med 2m mellanrum.

Rätt uppfattat?
 
Tänkte snart bege mig till byggmax och köpa virke och det blir som sagt 45x170 i golvbjälkar och bärlina men är det någon som vet vad som krävs för takbjälkarna. Har letat runt på forumet men tyvär hittar jag inget som hjälper mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.