Cylindern på bilden sitter på vinden. Röret som ser ut att gå horisontellt genom taket verkar inte komma ut på taksidan (syns inget bland takpannorna).

De två rören som går nertill och bort till hörnet av vinden kan jag inte lokalisera. De går ut i närheten av skorstenen, men också i närheten av en låg lång krypvind som jag inte har lucka till, så de kan gå vart som helst.

Jag har spekulerat i om detta är ett gammalt expansionskärl. Men är de någon som vet? Om den inte längre används hade jag gärna tagit bort den. Men att ta bort den om den fortfarande är inkopplad kan bli ganska obehagligt...



--- Mats ---
 
  • Attic-something-cylinder.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst är det ett expansionskärl. Har du något annat nere vid pannan?
 
Immobil skrev:
Visst är det ett expansionskärl. Har du något annat nere vid pannan?
Jodå, det sitter ett lite modernare kärl där kopplat till radiatorerna. Det är i användning, det är det jag fyller på med påfyllningsknappen, och det är det jag tömmer, och trycket i det ger samma tryckbild som i pannan.

Det på vinden, det är bara isolerat på ena röret. Kan det vara till för varmvattnet?

--- Mats ---
 
Det isolerade röret är den s.k. expansionsledningen från pannan. Röret som går ner och mot skorstenen är nivåavloppet. Röret på toppen är ett säkerhetsrör.
Testa att knacka på kärlet, då bör du kunna höra om det är tomt. Annars får du försiktigt lossa på expansionsledningen och se om det kommer vatten.
 
Redigerat:
Immobil skrev:
Det isolerade röret är den s.k. expansionsledningen från pannan. Röret som går ner och mot skorstenen är nivåavoppet. Röret på toppen är ett säkerhetsrör.
Testa att knacka på kärlet, då bör du kunna höra om det är tomt. Annars får du försiktigt lossa på expansionsledningen och se om det kommer vatten.
Stort tack. Det finns alltså risk båda är inkopplade. Skall ge mig på det på onsdag. Om jag maxar trycket i pannan ökar väl chansen att jag märker om det kan komma vatten i vindens kärl?

--- Mats ---
 
Jag betvivlar att båda är inkopplade. Då skulle du inte kunna öka trycket i pannan utan att det kom vatten ur nivåavloppet.
 
Immobil skrev:
Jag betvivlar att båda är inkopplade. Då skulle du inte kunna öka trycket i pannan utan att det kom vatten ur nivåavloppet.
Nu var det svårt. Jag hade förväntat mig en ihålig klang när jag slog på cylindern. Det fick jag inte, bara ett dovt dött ljud. Aningen dövre kring botten, men där är väggarna kraftigare. Kan vara min hörsel..

Provade att lyfta den. Den är höjbar med en hand, kan inte vara särskilt full.

Hittade utloppet i källaren, ett avrinningsrör som kommer ut ur en vägg precis där det borde. Ganska nära passerar framledningen in i samma vägg, så kopplingarna ligger nog i väggen. Kan inte tänka mig någon har lyckats koppla loss cylinderns anslutning till rören.

--- Mats ---
 
En lite varning här. När jag köpte mitt hus satt jag i precis samma sits. Jag hade ett gammal kärl på vinden precis som dig samt ett nyare tryckkärl i källaren.
Jag plockade bort skvallerröret som går ut på taket (röret i toppen på kärlet) vid takbytet. Men det visade sig att båda mina kärl användes, hade vattnet gått i kok/expanderat
hade hela min vind blivit ganska blöt.

Så se verkligen till att du pluggar röret som går upp till kärlet på vinden.
 
kuse skrev:
En lite varning här. När jag köpte mitt hus satt jag i precis samma sits. Jag hade ett gammal kärl på vinden precis som dig samt ett nyare tryckkärl i källaren.
Jag plockade bort skvallerröret som går ut på taket (röret i toppen på kärlet) vid takbytet. Men det visade sig att båda mina kärl användes, hade vattnet gått i kok/expanderat
hade hela min vind blivit ganska blöt.

Så se verkligen till att du pluggar röret som går upp till kärlet på vinden.
Jo, med tanke på att rören verkar gå i väggen hela vägen upp tror jag min sits är som din. Det vill säga röret är inte pluggat. Är den bästa lösningen då att plugga det? Eller bara låta allt vara som det är?

--- Mats ---
 
Jag kände ju som så att jag ville inte ha "något med vatten i" på vinden plus att jag hade ett fungerande tryckkärl i källaren redan, så av den anledningen pluggade jag (eller det va rörkrökaren) den.
Det var alltså röret TILL kärlet som kapades och pluggades med en luftningsventil, det var ju den sk. hetvattensslingan den gick på.
 
kuse skrev:
Jag kände ju som så att jag ville inte ha "något med vatten i" på vinden plus att jag hade ett fungerande tryckkärl i källaren redan, så av den anledningen pluggade jag (eller det va rörkrökaren) den.
Det var alltså röret TILL kärlet som kapades och pluggades med en luftningsventil, det var ju den sk. hetvattensslingan den gick på.
Jo, och kapar man på vinden så har man i mitt fall hetvatten i väggen (gissar på halva isoleringen då) hela vägen upp. Men det går nog inte kapa tidigare.

--- Mats ---
 
Om du tänker på värmeförluster så tror jag det är ganska försummbart.
 
kuse skrev:
Jag kände ju som så att jag ville inte ha "något med vatten i" på vinden plus att jag hade ett fungerande tryckkärl i källaren redan, så av den anledningen pluggade jag (eller det va rörkrökaren) den.
Det var alltså röret TILL kärlet som kapades och pluggades med en luftningsventil, det var ju den sk. hetvattensslingan den gick på.
Det verkar vara något sådant som är enda vägen. Jag har försökt skruva loss det, men det lyckas inte alls. Det finns ingen mutter, men det sitter något som jag hade trott var en gängad muff, både nertill till värmeröret, och upptill till luftutgången. Går inte att rubba. Ser ändå ut som det skulle kunna vara gängor, inte för att jag ser några, men jag ser garn som skulle kunna vara tätning i muffens båda ändar.

Det är dessutom rejäla dimensioner, muffen som sådan (om det är en muff), som sitter inuti en 90 böj, är 33.5 mm i diameter.

Är kapa enda vägen? Och sedan gänga och sätta på en lutningsnippel?

--- Mats ---
 
Jag vågar tyvärr inte ge dig några råd/instruktioner, ty jag kan näst intill inget alls om vvs, jag kan bara berätta vad rörkrökaren gjorde här hos mig.
Någon annan får gärna svara.
 
Här hos oss aå gick det ett separat rör från pannan upp till vinden som bara användes för exp. kärlet. Och ett retur rör.

När jag för ngt. år sedan skulle montera bort kärlet på vinden så sågade jag av röret som gick in i botten på kärlet, hela kärlet hängde då på det röret. När jag var halvvägs igenom med tigersågen så lossnade plötsligt kärlet och ramlade omkull (mitt var lite mindre än det på bilden här). Och det var inte där jag sågade som det gick av. Det var sista kopplingen in till kärlet som sprack rakt av, av vibrationerna från sågen.

Jag var väldigt glad att jag hade tagit kärlet ur drift, den kopplingen skulle troligen börjat läcka inom något år. Den var helt genomrostad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.