Hej.

Jag har ett helt nyrenoverat torp, som skall målas utvändigt. Färgen jag helst vill använda är Falu rödfärg (den mörkare), men jag förstår att den är behäftad med problem. Det gäller påväxt av alger och mögel, vilket bl.a. kan läsas i Folksams färgtest där den får bottenbetyg.

Producenten, Stora, menar att det har att göra med klimatförändringar, men eftersom deras ljusa färg utan linolja klarar sig bättre tror jag att problemet ligger här. Vid kontakt med Stora får jag veta att de använder kallpressad extraherad linolja, men eftersom det inte existerar något sådant - antingen är det kallpressat eller extraherat - färstår jag att de inte vet vad de talar om . Inte otänkbart att de då heller inte vet vad de gör, utan tillsätter linolja av dålig kvalitet, som ger mögel

Hmm, vad skall man göra ? Jag vill ha färg som ser ut som Falu rödfärg, men jag vill inte ha en vägg full av mögel.

Vad har andra för erfarenhet av Falu rödfärg ? Finns det någon annan producent som gör bättre färg ?

Vänlig hälsning
Lars
 
Ola78
Hej och välkommen till forumet. Ett alternativ för dig kan kanske vara att blanda din egen rödfärg, har aldrig gjort det själv men det ska visst inte vara så svårt sägs det. Hittade detta efter att googlat lite http://www.stockholmslansmuseum.se/faktabanken/slamfarg/
 
Hej och tack för svar.

Jag kan tänka mig att koka själv, men är nu såpass osäker på rödfärg som produkt att jag, innan jag stryker på huset, gärna vill har ett antal referenser från folk som provat och lyckats.

Vänligen
Lars
 
Vi kokade vår egen färg av falu ljus pigment och färgen blir mer täckande och mer lättstruken när man kokar själv. Linoljan gynnar algerna. Vi har målat hela vårt förra hus med falu ljus och hade inga problem med mögel eller alger. Klimatet spelar säkert viss roll men linoljan större!
 
Jag har använt äkta Falu Rödfärg som köptes färdig. Jag har målat ett hus och stall. Inga problem. Det är vetemjölet som används som bindemelet som ibland kan ge upphov till mögel vi olyckliga omständigheter.
 
niblom skrev:
...Det är vetemjölet som används som bindemelet som ibland kan ge upphov till mögel vi olyckliga omständigheter.
Det där hände StoraEnso vid ett (1) tillfälle då leverantören av vetemjöl hade slarvat/fuskat.
 
Förstår inte problemet. Falu rödfärg är en rätt mörk färg och visst kan det uppstå små prickar av svartmögel precis som på annan färg. Det fina är det inte syns överhuvudtaget om man inte står väldigt nära med ett förstoringsglas.
Lösning: betrakta huset på normalt avstånd så ser du inget svartmögel ;)

Mitt hus som står på västra Hisingen i fuktig och varmt klimat har inte tillstymmelse till svartmögel. Inte vad jag kan se i alla fall. Håller precis på att måla om det eftersom det stått grundfärgat (rödfärg + 15-20% vatten) i sex år och träet börjat titta fram.
 
Sophie: Jag har ett par vänner som har målat med ljus Falu röd, utan linolja - helt utan problem. Därför tror jag att den ljusa är ok. Men jag vill ha den mörka och den säljs bara med linolja.

Johan Gunverth: Jag hade tidigare en lada, som blev totalt rengjord och därefter behandlad med Falu Röd mörk, som bara finns att köpa med linolja. Det såg helt förskräckligt ut redan efter 2 år, färgen var kraftigt angripen. Det behövdes definitivt inget förstoringsglas för att förstå att här var något alldeles galet. Detta vill jag undvika denna gång.
Har du sett resultaten från Folksams färgtest ? Inte så upplyftande...
Vilket fabrikat använder du ?
 
Larsstal, Står ditt hus i 45graders vinkel?Dessutom är det ingen färg i folksams totalt idiotiska test som klarar sig helt från påväxter utifrån. Jag har då aldrig sett någon färg som har möglat (möjligen i burk som stått alldeles för länge), Dock har jag sett färg som det blivit lavar och andra svart prickar på.

Vad har du för miljö runt ditt hus? mycket växtlighet?

Om du köper den äkta falu rödfärg (den mörkare) så produceras den av Falu vapen AB, Resterande kulörer produceras själva av Stora, Mest troligt hos Vadstena färg AB
 
Tja, min lada stod visserligen inte i 45 grader, men det hindrade inte fasaden att svartna. Mitt nuvarande hus står fritt i øppet landskap - i ganska torrt och fint inlandsklimat. Min gamla lada stod dock endast några km härifrån.

Såvitt jag förstår är det flera tillverkare av "äkta" Falu rödfärg - det handlar om att de, för att få kalla sin färg äkta, använder pigment från Stora. Min lada målades med Falu rödfärg från Tranemo färg.

Varför menar du att folksams färgtest är så idiotiskt ? Att panelerna står i 45 grader är väl mest för att utsätta de för mer direkt solljus och därmed snabbare se hur färgen upför sig. Kan du förklara ?
 
Jag har målat med Storas egna färg vid alla tillfällen. För övrigt den enda som får kallas Falu Rödfärg.
http://www.falurodfarg.com/?page_id=39

Teknos tillverkade rödfärg för många år sedan och den håll inte alls samma kvalitet som Storas.

Folksams test säger ingenting när miljontals hus framgångsrikt har haft färgen de senaste 400 åren.
 
Kolla beckerS perfekt matt , är ett bra alternativ om det inte är målat med rödfärg redan
 
Möjligtvis är jag "lokalpatriot" som bor 1 km från Gruvan där rödfärgspigmentet bryts och färgen kokas, men jag har under årens lopp målat hela mitt hus, uthus, carport och cykelbod med Falu Rödfärg och nu i helgen sprutmålade jag 50 meter staket med 25% utspädd Falu Röd. Köpte en specialfärgspruta från Jula och sen fick min gamla Atlas Copco jobba på, men det blev riktigt snyggt och ruskigt fort gick det.
Mögel har jag endast fått på norrsidan, men det är inget som stör, på håll syns det inte alls. Det är 6 år sedan jag målade om huset och jag funderar på om det behövs ny målning nästa år.
Mitt hus och uthus har varit målat med Falu röd i snart 80 år och jag har inga planer på att måla med något annat.
Däremot har Rötmotaverken (Falun) www.faluvapen.se ett intressant alternativ, jag skulle vilja ha en annan kulör nämligen, men jag vet inget om färgbeständigheten, jag vet att just det var problemet med Falu Röds gulockra, den bleknade för fort.

Ska man se det ur miljösynpunkt, tidsåtgång, genuinitet, kostnadseffektivitet osv så är slamfärg bästa alternativet. Men vill man ha andra kulörer och huset redan är målat med annan färg än slamfärg, ja då går det ju förstås inte. Men annars, kör på bara, du ångrar dig inte!
 
Jag tycker inte heller att du behöver bekymra dig. Vi är måååånga som fortfarande har rödfärgade hus utan speciellt mycket påväxt. :D
 
Larsstal skrev:
Men jag vill ha den mörka och den säljs bara med linolja.
Men koka egen med det mörkare pigmentet då så kan du skippa oljan. Pigmentet finns att köpa på säck och det är verkligen inte svårt att koka själv!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.