Idag var det högsommarvarmt i Gertrudsvik och våra hantverkare njöt i solen under fikarasten. Innan dagen var slut hann vi lägga undertaksduken på ena sidan av garagets tak. Trappsnickaren var på besök och diskuterade nedre stegen med mig. Frågan var hur långt trappan skulle gå ut i vardagsrummet och hur steghöjd och steglängd därmed skulle bli. Det slutade med att två steg går ut från väggen och det nedersta blir lite bredare än övriga, ungefär som en "plattform" och så att det även inbjuder till att gå upp i trappan även om man kommer snett fram emot den.
 
  • IMG_1267.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1253.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1256.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag monterade sambon LK:s väggdosor på vattenledningarna för att snickarna vill sätta skivor på de sista väggarna, vilket är i badrummen och teknikrummet. Övriga rum är antingen färdigmålade eller i vart fall spacklade. LK:s slangsax kostade visst en bra bit över 1000 kr så vi köpte istället en liknande på Biltema för några tior. Den klipper mycket skarpa snitt utan grader eller deformation av slangen, och är man bara noggrann klipper man lätt raka snitt. Det sista är viktigt eftersom slangändan måste gå in i botten på mässingshylsan som klämringen klämmer slangen mot.

Enligt instruktionen ska man dra muttern för hand och därefter 1,5 varv med verktyg. Sambon tog i nästan allt vad han orkade och kom 1 och 1/4 varv. Det var med stor ansträngning som han lyckades dra det sista kvartsvarvet. För att hålla koll på hur långt hand drog gjorde hann en markering med spritpenna efter att muttern dragits för hand, utan verktyg (se röda strecket på ett av fotografierna).

Plattläggarna vill även att vi bestämmer klinker till hallen och groventren men det har inte varit helt lätt. Antingen hittar vi för skrovliga klinker som ger ett för "grovt" intryck eller också är de för blanka så att man ser varenda fot- eller skovavtryck. Idag hittade dock sambon en chifferliknande klinker som i alla fall han kan tänka sig.
 
  • IMG_1303.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1305.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1306.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1302.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blev lite dramatiskt när vi igår fick trägolvet från leverantören i Göteborg igår. Ektiljorna som är 3 meter långa och 19 cm breda vägde i ett och samma paket sammanlagt 1,4 ton. När traktorn skulle lyfta av från lastbilen som parkerat i backen ner till huset fanns det tendenser till att traktorn höll på att stjälpa. Lastbilen fick flyttas till plan mark 100 meter därifrån och sedan fick traktorn backa ner till huset med golvpacken lågt över marken för att ha så låg tyngdpunkt som möjligt.

Igår blev också garagetaket klart på ena sidan. Vi har valt att göra gavelplåten där smalare än på huvudfasaden, så att storleken på respektive plåt är proportionerlig i förhållande till respektive byggnads storlek. Själva tycker vi att det var lyckat att göra så. Jag vet inte vad ni andra tycker?
 
  • niclas.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hustak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Traktor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • platar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Roligt att se hur projektet framskrider! Det ser kalasfint ut!!!
 
Minni skrev:
Roligt att se hur projektet framskrider! Det ser kalasfint ut!!!
Tack! Det ska bli skönt när allt är klart (fast helt klar blir man väl aldrig som husägare). :)
 
Idag fick vi montera bort byggtrappan för att målaren ska kunna spackla trappväggarna på entréplanet. Vi flyttade trappan till utsidan och den norra balkongen för att kunna nå plan 2. Samtidigt pågick tillverkningen av den riktiga ektrappan i det lokala snickeriet. Idag började också monteringen av balkongräckena vilket känns bra eftersom vi ska ha en informell husvisning nu på söndag. Det är så många som har frågor om projektet eller bara är nyfikna så vi tänkte vara generösa och hålla huset öppen för en öppen visning några timmar på eftermiddagen. Hantverkarna har lovat vara där och svara på eventuella frågor om byggnationen. Självfallet kommer vi att vara där själva också.
 
  • _MG_6091.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _MG_6079.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _MG_6075.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _MG_6074.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad generöst av er att hålla öppet för visning!
 
Verkligen generöst! Önskar att man hade möjlighet att komma och titta, för det är onekligen ett intressant projekt!
 
Trevligt att du fortsätter att mata på med bilder och text både här och i bloggen, jättekul att följa ditt bygge :)

Jag undrar lite om hur det har gått med håldäcksbjälklagen, ett av argumenten för håldäck var att det går att göra installationer med VA & Ventilation i rören, hur mycket använde ni de möjligheterna till slut? har inte framgått så mycket om det (Sitter och skissar på om det är rimligt att använda håldäck till mitt bygge, därför undrar jag lite om hur lätt/svårt det var)
 
  • Gilla
Shukrat
  • Laddar…
Var köpte ni stommen i betong?
 
Det framgår tidigare i tråden att AnnaJohanna köpte betongstommen av Vimmerby Prefab Betong, men de har slutat sälja till privatpersoner så man måste gå genom en byggare. Nu verkar de ha rätt mycket att göra, lämnade själv in en ritning till en byggare i slutet på februari som de fortfarande inte har hunnit titta på ännu snart tre månader senare (tror dock bara vimmerby prefab legat på den i två månader), så man får inte ha bråttom när man bygger med dem, men den som vänta på något gott... ;)
 
rickardg skrev:
Trevligt att du fortsätter att mata på med bilder och text både här och i bloggen, jättekul att följa ditt bygge :)

Jag undrar lite om hur det har gått med håldäcksbjälklagen, ett av argumenten för håldäck var att det går att göra installationer med VA & Ventilation i rören, hur mycket använde ni de möjligheterna till slut? har inte framgått så mycket om det (Sitter och skissar på om det är rimligt att använda håldäck till mitt bygge, därför undrar jag lite om hur lätt/svårt det var)
Ursäkta dröjsmål med svar, men å andra sidan får du ett långt sådant :D

Vi övergav den tanken eftersom det krävs extrem planering för att få till det, inte minst då ju kanalerna bara går på en ledd i bjälklaget. Det blev istället så att vi reglade ner taket på entréplanet ca 250 mm, till färdig takhöjd på drygt 2,5 m, i tvättstuga, WC, kontor och teknikrum. I den öppna planlösningen som innefattar entré (inkl groventré), vardagsrum, matplats och delar av köket, reglade vi bara ner i genomsnitt (HD/F:n är böjd och högst på mitten) ca 70 mm och fick ca 2,7 m i takhöjd. I den sistnämnda delen av huset fanns bara ett avlopp på övervåningen och det var från en dusch. Det borrade sambon vertikalt genom kanalen (man måste borra i dem eftersom det går armeringar mellan varje kanal) upp ett 70 mm hål med vattenkylt betongborr och drog ner och gjöt fast ett 50 mm avloppsrör (för en väggnära Purusbrunn med 50 mm bottenutlopp). Där röret kom ut i entréplanets tak satte han en 90-böj enkelmuff som delvis gick upp i hålet för att minska bygghöjden och direkt därefter en övergång från 50 till 75-rör som drogs knappt två meter till stammen i WC:n där utrymmet i taket som sagt är generösare. 75-röret fick precis plats när takgipset sattes på plats.

Det blev en lång utläggning men jag vill bara beskriva att med god planering så fungerar det bra. Visst, 50-rör och 90-böj från dusch kanske inte är optimalt men det är en kort sträcka.

Det är knepigt att sätta glespanel direkt på HD/F:ns undersida och få det bra eftersom HD/F:n är ganska grov och ojämn i ytan, och som sagt böjd. Vi använde Nivells system som vi lätt justerade in till önskad höjd och helt plant med hjälp av laser och systemets ställbara upphängningsskruvar (som dessutom ljuddämpar genom sin "gummiupphängning"). Vill man ha ett slätt innertak i betong är det nog platsgjutet som gäller, antar jag och då är det ju inga problem att dra el, avlopp m.m. kors och tvärs. Jag har inte gjort någon jämförelse vilket som är billigast, platsgjutet eller HD/F, men det är det säkert någon annan här som vet. För oss ingick dock HD/F i "paketet" med väggar och takstolar från Vimmerby Prefab, inklusive montering.

Sammanfattningsvis kan man alltså säga att HD/F kräver planering, både vad gäller avloppsdragning och bestämmande/beräkning av slutliga takhöjder. En annan sak man måste beakta med HD/F är att ovansidan måste jämnas ut på ett eller annat sätt. Har man långa spännvidder kan det bli åtskilliga millimeter som måste flytspacklas upp och det kan bli väldigt dyrt. Vi använder oss även här av Nivells system där vi reglar upp golvet några centimeter och lägger isolering mellan reglarna för att plan 2:s golvvärme inte ska gå ner i HD/F:n och vidare ner mot entréplanet. Dessutom är det väldigt lätt att dra tappvattenrören och värmerören till handdukstorkarna (i båda fallen LK:s Universal rör-i-rör) i regelsystemet och vidare ner till teknikrummet på entréplanet där bergvärmepumpen och ackumulatortanken står. Nivellsystemet är relativt billigt och kostar oss ca 9.000 kr per våningsplan.

Bifogar en skiss (plan 2 högst upp på skissen) så kanske det är lättare att förstå det jag nämnde om avloppsdragningen. Det är alltså golvbrunnen i duschen vid bastun som leds ner i taket i den öppna planlösning på entréplanet. Alla andra avlopp uppifrån går alltså i rum med mer nerreglat tak.
 
  • Förklarande skiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag städade jag upp på entréplanet inför morgondagens golvläggning. Jag kunde inte hålla mig utan lade ut några av ektiljorna som ska ligga i både vardagsrum, kök och det angränsande kontoret. På fredag är det planerat att de ska oljas och veckan därefter monteras kök, braskamin och trappan till plan 2. Jag passade även på att prova fönsterbrädorna från det lokala stenhuggeriet och kunde konstatera att stenhuggaren följt våra mallar väldigt bra för inpassningen var i princip perfekt.
 
  • IMG_1375.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1374.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1363.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1360.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1357.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1356.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1349.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En liten fråga... vad har ni för fönster?
 
ior005 skrev:
En liten fråga... vad har ni för fönster?
3-glas komposit med ett U-värde i hela konstruktionen runt 0,9. Köpta av Bertrand i Västervik: http://www.bertrand.pl/se/firma.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.