Precis nyss så dog vår gräsklippare :) Vi fick den av morsan när vi flyttade hit och sjöng på sista versen redan då!

Nu behöver vi en ny gräsklippare ganska snabbt och jag har haft lite funderingar om man ska ha en åkgräsklippare eller en riktigt bra "vanlig" gräsklippare?

Vi har idag ca 2300 kvm att klippa, men kommer om några år att öka ut den till ca 4000 kvm. Taket är max max max 20 000 kr! Helst vill jag inte heller köpa en beg. för jag är så dålig på motorer och sånt så jag skulle nog lätt bli lurad och köpa en bara för att den var ren :)

Gräsmattan är inte direkt fin med ett och annat hål. Den hyfsat plan men huset tex står på en kulle och vi har ett gäng buskar och några träd etc. Kan tillägga att vi bara vill ha mulching, multiklipp eller vad de nu kallas, ingen uppsamlare.

Som jag ser det:

Vanlig gräsklippare
Fördelar:
- Priset (upp till 10 000)
- Kommer åt överallt
- Ofrivillig motion
- Bra kvalitet (blir en klippo i så fall)

Nackdelar:
- Tidsödande (hur tidsödande är frågan??)
- Ofrivillig motion
- Inga bra tillägg (typ lövuppsamlare)

Åkgärsklippare
Fördelar:
- Snabbare
- Kan ha bra tillägg (typ lövuppsamlare)
- Kan användas till annat

Nackdelar:
- Priset
- Kvalitet (antar att den blir rätt begränsad med tanke på budget)
- Har ingen bra plats att ställa den för tillfället
- Lär behöva gå med trimmer/handjagare i en timme efter för att ta bort det man inte kommer åt.
- Klara inte kuperad mark lika bra??


Vad skulle ni satsa på om ni var mig? :)
 
S
varför inte en gräsrobot??
 
SBH skrev:
varför inte en gräsrobot??
Nja brukar inte dom bli ganska dyra om man ska upp i dom storlekarna på tomt? Hur funkar det sen rent praktiskt? Måste man gräva ner en km tråd i marken typ? Om jag sen ska göra större tomt så måste man gräva om den va??

Vore nog smidigast dock :)
 
Av erfarenhet kan jag säga att en åkgräsklippare kräver ganska mycket underhåll. Det är alltid nånting som går sönder och det gäller även sprillans nya. Med din budget når du inte ens upp till Husqvarnas billigaste modell så mitt tips är att skaffa en bra vanlig självgående och se det som motion.

mvh
 
Absolut åkgräsklippare. Har ingen erfarenhet av tomt i den storleken men jag vet att jag inte skulle orka klippa den. 20 000 borde det ju gå att få en hyfsad åkgräsklippare för.
 
Varför öka till 4000m2 gräs? Ska man ha så stort så krävs det en ganska stor slant till en gräsklippare.
Att klippa 4000m2 med en handjagare kommer att ta LÅNG tid.
 
Hur lång tid tar det nu att klippa 2300 m2 med gåklippare? Mina ca 1400 tar ca 1 timme men då är det mycket slalom.
 
Jag har cirka 4500 kvadrat och med åkklippare som klipper 180 Cm och allt planterat så att man kommer åt tar 1,2-2 timmar att klippa
 
MB77 skrev:
Varför öka till 4000m2 gräs? Ska man ha så stort så krävs det en ganska stor slant till en gräsklippare.
Att klippa 4000m2 med en handjagare kommer att ta LÅNG tid.
Nä 4000 kvm är en smärre överdrift faktiskt nu när du påpekar det, det kommer vara diverse grus, hönshus etc. Så kanske 3-3500 kvm är mer korrekt.

storkarp skrev:
Hur lång tid tar det nu att klippa 2300 m2 med gåklippare? Mina ca 1400 tar ca 1 timme men då är det mycket slalom..
Tar 2-2,5h ungefär att klippa nu, vilket skulle betyda att det skulle ta 4-5h........

J.B skrev:
Jag har cirka 4500 kvadrat och med åkklippare som klipper 180 Cm och allt planterat så att man kommer åt tar 1,2-2 timmar att klippa.
Oj fy fan! De var inte illa :)
 
Nä nu känner jag mig ganska övertygad att en gågräsklippare inte är ett alternativ! Tack :) Vill ju inte lägga en halv arbetsdag, de finns ju trots allt annat man vill göra också..

Men om man då ska dra det vidare. Ska man då ha frontmonterat klippaggregat eller undermonterat? Hur mycket svängar och träd kan man ha för att klara sig med en åkgräsklippare med undermonterat klippaggregat??
 
Jag klipper MYCKET med självgående handjagare har haft det mesta inom gräsklippningsmaskiner. Yta ca 3000 kvm har testat med STIGA åkgräsklippare- den pajja hela tiden styrvajrar och annat skit som gick sönder hela tiden. Nu kör jag Partners 60 cm? bredd självgående- funkar kanon klipptid ca 2,5-3 tim 1 ggn i veckan med åkgräsklipp kanske det tog halva tiden men vilket bök. Kör även betesputs till traktorn i hagarna 2m bredd men det blir lite trångt bland mina 12 äppelträd.
Mitt resonemang är nuförtiden-skönt att få röra lite på sig. Ju mindre gräsmatta man har desto större är behovet av en åkgräsklippare, har sett folk i förorten som har 500 kvm gräs och nog f-n sitter de på en åkgräsklippare, för att inte tala om deras behov av motion samtliga ligger väl över 100 strecket !
 
S
jag vet inte är för gammal för såna ;-)
why not? manuellgräsklippare ja man får ofrivillig motion. men ibland är det skönt att sätta på radiokåparna och bara gå i sin egen lilla värld.
 
Jaha och nu blev man genast osäker igen!! :)
 
SBH skrev:
jag vet inte är för gammal för såna ;-)
why not? manuellgräsklippare ja man får ofrivillig motion. men ibland är det skönt att sätta på radiokåparna och bara gå i sin egen lilla värld.[/QUOTE

Håller med, idag ska allt gå fort och vi ska vara så effektiva som möjligt. Tycker att man ska tänka efter - ju färre saker man har,desto mindre underhåll och reparationer. d^_^b
 
Nu har jag varit nere på granngården och snackat med dom där. Och han tyckte jag skulle ha en "trädgårdstraktor" för vi har en relativt plan naturtomt och oavsett om vi har en trädgårdstraktor eller en frontmonterad klippare så kommer vi ändå behöva fixa till det sista med en vanlig gräsklippare. Bara att det är lite mindre med en frontmonterad men inte så stor skillnad, tyckte försäljaren då..

Sen så hade dom "bara idag" ett erbjudande på Jonsered trädgårdstraktorer där jag vart lite sugen på den här: http://www.jonsered.com/se/garden-tractors/lt-2213-ca/ för ca 18 000:-.

(Kan ju ha varit därför han tryckte på trädgårdstraktorer??)

Ska jag slå till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.