Vi bor i ett 1½ plans hus på 160 kvadrat + garage som sitter ihop med huset som har direkt-el, vi funderar nu på att konvertera till... ja vadå? Alla tips, tanka, idéer och åsikter är välkomna då jag känner mig rätt vilsen.

Är det även någon som har tips eller rekommendationer på företag i eller runt Falun som gör denna typ av jobb så mottages det tacksamt.
 
Allt är beroende på hur mycket du vill lägga.
Att konvertera till vattenburet blir dyrast men ger också oftast jämnare värme och billigare värmeräkning.
Vi konvertera från direkt el till vattenburet med vedpanna och acktank när vi ändå renoverade huset och då gjorde jag allt jobbet själv inkl lödning av rör installation av panna osv , allt som allt gick det på 75000 i enbart material och ca 100-150 h arbete till vårt hus på 100 m2 och då valde jag ändå en billig Viadrus panna. Ska du konvertera till bergvärme så räkna på 150-200 tusen till ui material och 50-100 tusen till på jobbet om du lejer ut det , nu vet jag inte förutsättningar på huset med möjliget att lägga det dolt eller utanpåliggande.
Vill du däremot klara dig billigare (40-50 tusen totalt) undan så hade jag nog satt in 2-3 luft / luft värmepumpar på strategiska ställen (beroende på hur mycket värme huset kräver) och ev kompletterat med en braskamin för att pumparna inte ger så mycket vid hård kyla + en fin brasa en kylig vinterkväll är svårslagen när det gäller mysfaktorn, en värmepump förbrukar ca 1-1,5 kWh och detta är i stort sett vad ett el-element förbrukar men ger 4-5 kWh värme tillbaka alltså ersätter det 3-4 st element så vinsten räknar du hem ganska fort.
 
Glömde skriva att vi har en luft/luft-pump samt en insatskamin i öppna spisen som vi har eldat rejält i, men vi har fortfarande en hög förbrukning... Eftersom vi har tänkt bo i det här huset åtminstone tills ungarna är utflugna så ser jag det både som en investering i huset och att vi inom en överskådligt tid kan räkna hem investering. Sen vore det ju skönt att slippa "topparna" på elräkningen som kan dra sig upp till 7000,- en kall vintermånad.

Jag antar att vi lejer bort hela arbetet, löda och bocka rör är inget jag har gjort förut så det känns inte som om det är lämpligt att göra den delen själv.

Vedpanna har jag funderat på, men vi har ingen möjlighet att placera den i anslutning till befintlig murstock så då lär man upp med en separat skorsten, det skulle jag ju däremot klara själv med hjälp av farsan. Kontakter gällande ved har jag och maskiner finns inom familjen, ett stort minus är dock att mitt hobbyrum får stryka på foten för att bli pannrum.
 
Löda rör är skitenkelt om du kör mjuklödning (lärde ut det till en polare på 20 min) , köp en gasolbrännare på biltema för 200 kr (den man skruvar på topen av en "sprayburk" med butan/propan ) samt 90 graders böjar / muffar / övergångar eller vad du nu än behöver gjorda för lödning (ca 7-10 kr/st till 22 mm på rinkaby rör) och flussmedel på burk för just lödning av rör sen kan du köra med blyat tenn om du så vill det eftersom det inte ska användas till drickvatten så ser jag ingen anledning att köra på silverlod för 400 kr / rullen , vill du ha högre hållfasthet och tänker köra trycksatt system så kör isf på silverlodet , kopparrören kan du måla med vanlig akrylatfärg efteråt om du måste köra synlig montering. Bestämmer du dig för att ge dig i kast med lödning så köp även en kvalitets rör kap för det är stor skillnad på en för 45 kr och en för 300 kr.
Om nån är nyfiken så kan jag ge enkel beskrivning på hur man enkelt mjuklödar kopparrör som även en som aldrig hållt i en gasolbrännare kan följa och lyckas till 100% med.
 
Redigerat:
Men har du både kamin Och luft/luft pump och ändå hög elföbrukning?
det låter som nåttär fel. tex täta vindsluckan, tilläggsisolera taket, fel på ventilation, nya dörrlister. murstocken , fönsterlister osv osv.

Ta en funderare på om det inte är så att huset läcker ut mycket värme istället för att bara elda på mera.
Vet att det finns en tjänst man kan köpa där dom kommer och tittar med värmekamera på huset för att se vart det läcker mest.
 
Ja vi gör av med 25 000 kw/h på ett år. år 2004 brann det på övervåningen så då gjordes det mesta om inkl. ny isolering. Jag misstänker att dörr- och fönsterlister gör en del men den största boven är nog garaget, jag vill dock ha en 5-10 grader varmt där på vintern för att kunna förvara färg och annat samt att isa av bilarna.

Har haft en firma här nu som ska lämna offert på konvertering till vattenburet samt luft/vattenpump och bergvärme. Det är nog dom två alternativen det står mellan, sedan komplettera med en ny och effektiv spisinsats för att stödelda när det blir riktigt kallt.

Visst skulle man säkert kunna få ner förbrukningen med nya lister, tilläggsisolera etc. Men jag ser det även som en investering i kåken till den dagen vi säljer. Folk verkar sky direkt-el som pesten.
 
B
vi satte in bergvärme och vattenburet.ca 210000 efter rot. gjorde en del själv men 170 m2, 180m borra. 8,4 kw pump. blev fantastiskt klimat inne jämfört med den luftburna el.värmen.

drar nu ca 5300 kwh/år i värme och varmvatten..
 
Nu har vi fått en offert... 14 radiatorer, rör och installation samt CTC Ecoair 107 med Ecoel 1550 och så tar de bort gamla vv-beredaren etc. Elen gör jag själv. Detta landade på ca. 212 000,- totalt. Låter det rimligt? Är Ecoair 107 en bra pump?

Är nyfiken på hur mycket dyrare bergvärmen är, men jag har inte fått någon offert än.
 
CTC Ecoair 107 ger 7Kw vid +7 grader. En luft/vattenpump ger sämre verkningsgrad ju kallare det blir så vid -10 kanske den bara ger 3-4kw.

En bergvärme pump har ungefär samma verkningsgrad oavsett yttertemperatur då den tar kraften från borrhålet. Så en 7kw luft/vatten är inte samma som en 7kw bergvärme.

Enligt din profil bor du i Dalarna och där är det ganska kallt på vintern och om du skall köra luft/vatten (eller luft/luft för den delen) behöver du ganska troligen ha större grejor.

Om elprist är en krona så gör ni av med 225Kw per dag eller ca 9kw i timmen. Ni behöver då en pump som klarar av att leverera 9Kw vid kallaste temperaturen (om ni skall klara er helt på värmepumpen).
 
B
tycker det låter dyrt, men det hänger väl mycket på hur rörinstallationen är tänkt att ske. PEX eller kopparrör?

satsa på bergvärme, bara dumsnålt att ta nåt annat, speciellt i dalarna...
 
Boan, är 5300kwh värmen +tappvattnet, ej hushållselen inräknad?
 
Ja temperaturen kan ju leta sig ner mot -30 här när det är som värst. Tanken är att vi i samband med detta även stoppar in en ny insats i öppna spisen som vi kan elda i när det är som kallast.

Men det låter nog som det är bergvärme man ska satsa på.
 
B
A-O skrev:
Boan, är 5300kwh värmen +tappvattnet, ej hushållselen inräknad?
Det är inte hushållselen (samt ventilationen... så ja, lite "fusk" kanske) men 170m2 enplanshus. och aldrig el-tillskott, och max 43 grader ut även när det var -20.....
 
43 ut när det va -20 ute, hur varmt hade du inne då?
 
B
20 grader.. tempen inne pendlar mellan 19.5-21, oavsett väder.. (eller, på sommaren blir det varmare inne..)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.