Ja.

Vad tror ni. Vill folk betala extra för ett hus med pool eller har den ingen inverkan på priset?
 
S
egentligen påstå ingen inverkan. okej. lyxigt med pool hemma. men sen allt som ska göras med poolen. det tar tid från annat.
 
Det går ju att svara antingen eller på ;)
Jag tror att det är så att dom som verkligen vill ha pool är absolut beredda att betala extra för att få köpa ett hus med pool. d^_^b
Men sen finns det ju såna som jag som aldrig skulle göra det utan tvärt om låta bli att köpa det alls pga det, pool är i min värld enbart en kostnad och ett stort besvär q(;^;)p
 
Jag tror det höjer värdet. Har några bekanta som var besatta av att hitta ett hus med pool och de hus de tittade på drog iväg som 17 i budgivningarna jämfört med andra jämförbara hus utan pool.
 
Generellt gäller att en investerad byggkrona sällan ökar fastighetsvärdet MER än 100 öre. Det finns en tio-i-topplista över åtgärder som är minst "olönsamma". Denna lista toppas av bergvärme och annat som som minskar driftskostnader. Men någon pool finns definitivt inte med på denna lista. Kostar poolen 200 Kkr kanske den ökar marknadspriset med hälften. I bästa fall.

Jag skulle ge rådet att skaffa pool bara för sitt eget nöjes skull. Utan att snegla på "marknaden".
 
S
det behöver ju inte vara just poolen som trissa upp priset. kan va annat också. man vet aldrig hur andra tänker.
känner du att du vill ha pool så fixa. inte förmarknadens skull utan just för din skull
 
Jag tror billy_baver sammanfattade det hela bra.

Dessutom tror jag att det har stor betydelse vilken typ av pool det gäller. De billigaste fasta poolerna idag kan t o m vara en belastning när huset ska säljas några år senare då poolen inte är i toppskick längre.

En riktig gjuten och kaklad pool höjer givetvis värdet men de är svindyra att bygga, så som billy_baver var inne på, vad du får tillbaka på en investerad krona är nog inte så bra ändå.

Häng upp vattenslangen i ett träd istället så har du byggt dig en billig utedusch!
 
injonil skrev:
Jag tror billy_baver sammanfattade det hela bra.

Dessutom tror jag att det har stor betydelse vilken typ av pool det gäller. De billigaste fasta poolerna idag kan t o m vara en belastning när huset ska säljas några år senare då poolen inte är i toppskick längre.

En riktig gjuten och kaklad pool höjer givetvis värdet men de är svindyra att bygga, så som billy_baver var inne på, vad du får tillbaka på en investerad krona är nog inte så bra ändå.

Häng upp vattenslangen i ett träd istället så har du byggt dig en billig utedusch!
Tack för tipset! En stor svart sopsäck under och jag får fin minipool :wow:
Måste kolla på återvinningscentralen efter ett gammal badkar. Då blir det stabilare.
 
När vi köpte vårt hus 2001 köpte vi det trots att det fanns pool, för det var inget vi ville ha. Jag såg det snarare som en risk för barnet som inte kunde simma då. Sedan har man vant sig vid den, lärt barnen att simma och nu skulle vi inte vilja vara utan. Men den har kostat en hel del pengar i poolöverdrag, renoveringar och reningsverk. Det är en hel del jobb med en pool.

Men en mäklare sa till mig en gång att de brukar räkna med att en pool höjer värdet med 100 000 kr, något slags schablon som de brukade räkna med.
 
Marlene Eskilsson skrev:
När vi köpte vårt hus 2001 köpte vi det trots att det fanns pool, för det var inget vi ville ha. Jag såg det snarare som en risk för barnet som inte kunde simma då. Sedan har man vant sig vid den, lärt barnen att simma och nu skulle vi inte vilja vara utan. Men den har kostat en hel del pengar i poolöverdrag, renoveringar och reningsverk. Det är en hel del jobb med en pool.

Men en mäklare sa till mig en gång att de brukar räkna med att en pool höjer värdet med 100 000 kr, något slags schablon som de brukade räkna med.

Med andra ord:
Den höjer värdet för dessa som vill ha en pool. Planerar man inte att stanna på samma stället är det inte värt att satsa på en pool för 500 000:-.

Bra att veta.

Marlene. Hur mycket tid i veckan lägger ni på poolen? Då menar jag inte med nöjet!

Rengöring och vad det nu ingår...

Ja. Vad ingår i underhållet?
 
  • Gilla
Mcfoster
  • Laddar…
W
Är absolut ingen poolmäniska utan havet gäller för mig men om det är en fin pool antingen ute eller inne där man lagt ner omsorg på det som är runt poolen, trädäck eller sten etc så skulle jag tänka mig att betala en del för det. Är det däremot en skitpool från något byggvaruhus som man slängt upp lite på måfå mitt på gräsmattan med ett illa byggt trädäck runt skulle jag kräva att skiten skulle bort om jag skulle köpa huset.
 
Vår pool är lite speciell tror jag. Den förre ägaren av huset byggde den själv på 70-talet. Den är helgjuten och klädd med mosaik. Reningsverket sitter i källaren, poolen ligger bara 3,5 meter från huset. Den är också kopplad till husets värmesystem, men om vi har poolvärmen på så räcker inte varmvattnet att duscha i. Fungerar inte så bra med andra ord.

Vi har sedan vi köpte huset för tio år sedan bytt ut reningsverket, köpt två poolöverdrag och tagit bort kanten som var en sliten gräsimitation och satt mosaik på kanten också. Underhållet består i att ta bort vinteröverdraget och rengöra vattnet. Det tar ungefär en dag. Sedan dammsuger man den varje vecka och ser till att klorhalten är rätt och även ph-värdet. Bygger du en ny pool idag så dröjer det väl en 10-20 år innan du behöver börja byta ut saker på den som vi har gjort. Vi har ju serie-renoverat huset i tio år och poolen har känts som en sak för mycket. Hade vi inte haft så mycket att göra med andra aktiviteter så hade det nog inte känts som en belastning. Jag ska berätta också att det är Per som gör så gott som allt jobb med poolen. Fast förra sommaren målade äldste sonen kanten som sommarjobb.

Som du ser så är kanten upphöjd så att man kan sitta på den. Faktiskt ganska bra. Det har känts säkert så att man inte bara ramlar i när man går utmed kanten.
 
  • poolen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som andra har sagt så påverkar det nog framförallt antalet spekulanter. Jag personligen skulle inte betala mer för ett hus med pool om den inte är nyrenoverad o fruktansvärt fräsch med tanke på hur mkt det kan kosta och extraarbetet.
Finns säkert folk som är beredda att betala för att få pool men de helt klart färre än de som lägger ett ngt högra bud pga t.ex ett uterum.
 
Marlene.

Eran pool hade kostat ca 1 000 000:- idag att gjuta och rusta.
Så visst är den speciell :)

___________________________________________________

Själva funderar vi på en pool för 100 000:- max!
Men bara funderar.
 
  • Gilla
JackSnackAttackPack
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.