Tack för info! Det är ju trots allt så att man får vad man betalar för ;-) Jag får söka vidare efter en vattenmantlad liten kamin.
 
  • Gilla
Jabthefish
  • Laddar…
Hallå allihopa!
Jag köpte nyligen en vattenmantlad kamin från Selmac.

Modell: "Topp"
Effekt vatten: 13kW
Effekt luft: 4 kW
Storlek inbyggd tank: 18 liter
Pris ca: 9.500:- med frakt

Obs!!!
Jag är varken proffs på kaminer eller vattensystem utan är en helt vanlig "Joe" som har tröttnat ur på dyra uppvärmningskostnader och försöker göra något åt dem!
Obs!!!

Jag och sambon bor i ett litet 1,5 plans hus på 65 kvadrat. Vi har en elpatron på 9 kilowatt och vattenburet system med 6 radiatorer. För några år sedan köpte vi en luftvärmepump, men trots att vi har en öppen planlösning hade vi svårt att få värmen att sprida sig i hela huset. I köket (motsatta sidan av huset) var det alltid kallt och övervåningen ska jag inte ens tala om!! De senaste 10 åren har vi stävat efter att få ner uppvärmningskostnaderna och turen kom nu till att byta kamin. Vi hade tidigare en Handöl täljstenskamin som jag svetsade en "vattenlåda" till och kopplade in på elementen. Det var mest ett roligt experiment jag testade för snart 10 år sedan men den lilla lådan räckte inte till på långa vägar.
I tidningen Vi I Villa hade de väldigt lägligt annonser på vattenmantlade kaminer och däribland modellen Topp som såldes av Selmac för ca: 8.500:- (UTAN FRAKT)
De andra låg mellan 30-60.000:- så det var inget alternativ.
Sökte länge och väl info om kaminen från Selmac men det fanns inte mycket att läsa om den. Jag tog en rövare och beställde en iallafall. Man måste chansa lite ibland:p
Kaminen fanns inte lager vid tillfället, men de gjorde en beställning som skulle ta en vecka. (det gick nog inte ens en hel vecka om minnet inte sviker mig). Några dagar senare kom en bil från Schenker med kaminen. Väl packeterad i en ihopsnickrad trälår. Eftersom den är toppansluten var jag tvungen att lägga igen hålet från den gamla kaminen och göra ett nytt högre upp. Åkte iväg till den lokala kaminförsäljaren här i Borlänge och skulle köpa lite rördetaljer. Fick då veta att kaminen hade den lite mer udda 130 mm anslutningen stället för 150? som annars verkar vara standard. Men han beställde rör åt mig. Murade dit den nya stosen och gjorde allt klart för provtryckning av skorstenen. Provtryckningen gick bra och det var fritt fram att börja elda. Dagen därpå proveldade vi första gången. Vi tog det lugnt men eftersom den svarta färgen ska härdas. Det rök det såpass mycket att vi var tvugna att öppna både dörrar och fönster på vid gavel och blev rädda för att brandvarnarna skulle gå igång. Efter två eldningar hade färgen "satt" sig. Nu är vi ju i början på sommaren och de gånger vi har eldat (eldar just nu) är de dagar det är mulet och lite kyligt och rått ute. Efter två laddningar (eller ca: 30-45 minuter) är temperaturen på elementet i köket uppe i ca: 40 grader. Då har vi eldat med virke som blivit efter rivning av vår gamla farstukvist. Alltså inte ens riktig ved! När temperaturen blivit behaglig räcker det med att lägga in en pinne eller två var 20-e minut för att hålla värmen upped^_^b

Än så länge är vi fruktansvärt nöjda!!!
Det ska bli RIKTIGT intressant att se hur den sköter sig kommande vinter, men som det ser ut nu så kommer det inte bli några som helst problem:D Det känns som en riktigt bra investering för de pengar jag lagt för den.

Fördelar:
* snabb frakt från Selmac
* kaminen ser helt ok ut
* billig i inköp i jämförelse mot andra snordyra kaminer
* kommer upp i temeratur väldigt snabbt
* kräver en bråkdel med ved mot vår gamla täljstenskamin
* stort vedinkast och glas mot vår gamla kamin
* skööön värme
* har en liten kokplatta (fast vi har aldrig vågat/behövt elda så mycket att vi kommit upp i koktemperatur)
* skulle nog klara av att värma upp ett hus bra mycket större än vårat lilla på 65 kvm. Känns faktiskt lite överdimensionerad:p
* man behöver inte sitta och justera draget som med äldre kaminer, utan är designad så att draget alltid är effektivt

Nackdelar:
* Selmacs hemsida känns ofullständig, rörig och saknar priser.
* Svårt att hitta vettig info om kaminen (som i övrigt heter "Prity" och verkar vara gjord i england??)
* Sekundärspjället sitter i stosen på kaminen (bakåt) och blir så varm att man bränner sig om man skulle vilja justera luftflödet. Det står därför alltid helt öppet.
* Knäpper och viner lite i kaminen när vattnet värms upp (innan det blivit varmt) Men å andra sidan vet man att vattnet börjas bli varmt och det är ju en bra känsla:p
* följer inte vårat svenska standardmått på rökrören utan använder sig av 130 mm diam.

Ska försöka återkomma kommande vinter med uppdaterad information om hur den klarar att värma upp huset när det verkligen behövs.

Det var min lilla recension. Hoppas det hjälper någon som har funderingar på att köpa en kamin från Selmac men precis som jag inte hittar någon vetting information.
 
  • Gilla
Mattias Tillman
  • Laddar…
Har du kopplat den direkt på radiatorerna? (inget exp kärl eller laddtank eller liknande?)
 
Expansions-kärl finns.
 
Har dessa kaminer någon inbyggd kylslinga, om man nu skulle råka elda på för mycket?
 
joakimwestman: Min har det inte.

Man får elda med måtta!
 
-Sätt en dragregulator på tilluften som regleras av en termostat,
då styrper man elden om vattenkretsen riskerar att överhettas...
 
Sire skrev:
Hallå allihopa!
Jag köpte nyligen en vattenmantlad kamin från Selmac.

Modell: "Topp"
Effekt vatten: 13kW
Effekt luft: 4 kW
Storlek inbyggd tank: 18 liter
Pris ca: 9.500:- med frakt

Obs!!!
Jag är varken proffs på kaminer eller vattensystem utan är en helt vanlig "Joe" som har tröttnat ur på dyra uppvärmningskostnader och försöker göra något åt dem!
Obs!!!

Jag och sambon bor i ett litet 1,5 plans hus på 65 kvadrat. Vi har en elpatron på 9 kilowatt och vattenburet system med 6 radiatorer. För några år sedan köpte vi en luftvärmepump, men trots att vi har en öppen planlösning hade vi svårt att få värmen att sprida sig i hela huset. I köket (motsatta sidan av huset) var det alltid kallt och övervåningen ska jag inte ens tala om!! De senaste 10 åren har vi stävat efter att få ner uppvärmningskostnaderna och turen kom nu till att byta kamin. Vi hade tidigare en Handöl täljstenskamin som jag svetsade en "vattenlåda" till och kopplade in på elementen. Det var mest ett roligt experiment jag testade för snart 10 år sedan men den lilla lådan räckte inte till på långa vägar.
I tidningen Vi I Villa hade de väldigt lägligt annonser på vattenmantlade kaminer och däribland modellen Topp som såldes av Selmac för ca: 8.500:- (UTAN FRAKT)
De andra låg mellan 30-60.000:- så det var inget alternativ.
Sökte länge och väl info om kaminen från Selmac men det fanns inte mycket att läsa om den. Jag tog en rövare och beställde en iallafall. Man måste chansa lite ibland:p
Kaminen fanns inte lager vid tillfället, men de gjorde en beställning som skulle ta en vecka. (det gick nog inte ens en hel vecka om minnet inte sviker mig). Några dagar senare kom en bil från Schenker med kaminen. Väl packeterad i en ihopsnickrad trälår. Eftersom den är toppansluten var jag tvungen att lägga igen hålet från den gamla kaminen och göra ett nytt högre upp. Åkte iväg till den lokala kaminförsäljaren här i Borlänge och skulle köpa lite rördetaljer. Fick då veta att kaminen hade den lite mer udda 130 mm anslutningen stället för 150? som annars verkar vara standard. Men han beställde rör åt mig. Murade dit den nya stosen och gjorde allt klart för provtryckning av skorstenen. Provtryckningen gick bra och det var fritt fram att börja elda. Dagen därpå proveldade vi första gången. Vi tog det lugnt men eftersom den svarta färgen ska härdas. Det rök det såpass mycket att vi var tvugna att öppna både dörrar och fönster på vid gavel och blev rädda för att brandvarnarna skulle gå igång. Efter två eldningar hade färgen "satt" sig. Nu är vi ju i början på sommaren och de gånger vi har eldat (eldar just nu) är de dagar det är mulet och lite kyligt och rått ute. Efter två laddningar (eller ca: 30-45 minuter) är temperaturen på elementet i köket uppe i ca: 40 grader. Då har vi eldat med virke som blivit efter rivning av vår gamla farstukvist. Alltså inte ens riktig ved! När temperaturen blivit behaglig räcker det med att lägga in en pinne eller två var 20-e minut för att hålla värmen upped^_^b

Än så länge är vi fruktansvärt nöjda!!!
Det ska bli RIKTIGT intressant att se hur den sköter sig kommande vinter, men som det ser ut nu så kommer det inte bli några som helst problem:D Det känns som en riktigt bra investering för de pengar jag lagt för den.

Fördelar:
* snabb frakt från Selmac
* kaminen ser helt ok ut
* billig i inköp i jämförelse mot andra snordyra kaminer
* kommer upp i temeratur väldigt snabbt
* kräver en bråkdel med ved mot vår gamla täljstenskamin
* stort vedinkast och glas mot vår gamla kamin
* skööön värme
* har en liten kokplatta (fast vi har aldrig vågat/behövt elda så mycket att vi kommit upp i koktemperatur)
* skulle nog klara av att värma upp ett hus bra mycket större än vårat lilla på 65 kvm. Känns faktiskt lite överdimensionerad:p
* man behöver inte sitta och justera draget som med äldre kaminer, utan är designad så att draget alltid är effektivt

Nackdelar:
* Selmacs hemsida känns ofullständig, rörig och saknar priser.
* Svårt att hitta vettig info om kaminen (som i övrigt heter "Prity" och verkar vara gjord i england??)
* Sekundärspjället sitter i stosen på kaminen (bakåt) och blir så varm att man bränner sig om man skulle vilja justera luftflödet. Det står därför alltid helt öppet.
* Knäpper och viner lite i kaminen när vattnet värms upp (innan det blivit varmt) Men å andra sidan vet man att vattnet börjas bli varmt och det är ju en bra känsla:p
* följer inte vårat svenska standardmått på rökrören utan använder sig av 130 mm diam.

Ska försöka återkomma kommande vinter med uppdaterad information om hur den klarar att värma upp huset när det verkligen behövs.

Det var min lilla recension. Hoppas det hjälper någon som har funderingar på att köpa en kamin från Selmac men precis som jag inte hittar någon vetting information.


Hej

Funderar oxå på att beställa från Selmac, hur varmt blir vattnet om du eldar i ett par timmar?

Hur är det med sot i kaminen?

MVH jimmy
 
Jag har en selmac kamin och jag är hyfsat nöjd med den. Den är snygg och ger bra effekt(28kw).
Men något som man inte räknar med när man köper en kamin från selmac är att den INTE har inbyggd kylslinga vilket medför (om man ska tro på värmefirman som installerade min kamin säger) att man måste ha ett öppet expansionskärl. Jag vet att det finns andra som hävdar det går bra om man har en SYR ventil, men jag kör på vad min firma rekommenderar.
Detta medför i alla fall att man får en hel del merkostnader i form av expansionskärl, dyrare inkopplingskostnader, rör upp till vinden, isolering av expansionskärlet mm. Så i slutändan blir det inte mycket billigare att köpa en med kylslinga.

Att koppla in en vattenmatlad kamin till sitt värmesystem och sedan göra som hakaner att installera en dragregulator eller som Sire säger att elda med motta är helt vansinnigt. Om man inte oxå har ett öppet expansionskärl (har du det ingen fara). Vad händer om det blir strömavbrott när ni eldar på som mest och cirkulationspumpen slutar gå? Förutom risken att hela skiten kan explodera så lär ni få rätt svårt att få ut något från ert försäkringsbolag om något skulle hända. Snacka med rörmockaren (eller er sotare, de brukar ha rätt bra koll) om hur du ska göra.

JimmyN: Jag har ca 1500liter acc volym och tempraturen ökar med ca 2-3 grader i timmen om jag startar på 50 grader och då eldar jag med måtta(det går säkert att komma upp i 5-6 grader/tim. Det går att köra den mycket hårdare men då går det inte att vistas inomhus.
Jag har fått en del sot men jag misstänker att det har att göra med att jag har eldat lite gammalt rivningsvirke som kanske inte var helt torrt.
 
JimmyN:

Ledsen för det sena svaret. Det är inte förrens de senaste 2-3 veckorna som vi börjat elda mer kontinuerligt i kaminen, så jag har inte kunnat svara på din fråga.

Nu har det ju inte hunnit bli så kallt ute än, men eldar vi en timme så har temeraturen på elementen gått från ca: 20 grader upp till ca: 35-38 grader. Då utgår jag från våra anliggningstermometrar som kanske inte är så värst pålitliga. Men de ger en fingervisning iallafall.
Efter att ha eldat i några timmar går temperaturen i köket från ca: 20 grader upp till 23-24 grader. Fullt tillräckligt för att kunna kasta av sig skogshuggar-skjortan och istället gå omkring i t-shirt.

Precis som "noone70" så eldar vi med rivningsvirke, så jag kan inte heller uttala mig om sot.

noone70:
Vi kör med öppet expansionskärl. Men det gäller ju att elda med måtta iallafall.

Har din kamin några ljud för sig när den börjar bli varm?

Jag kan fortfarande helhjärtat säga att denna kamin är den bästa investering för huset jag någonsin har gjort. Jag är inte mycket för vintrar med snö och kyla, men jag ser faktiskt fram emot denna kommande vinter så jag kan gotta mig åt hur mycket jag kommer tjäna på investeringen d^_^b
 
Jag kör med ett slutet system till min kamin men har satt en säkerhetsventil längst upp på kaminen´, med rör ner till källaren.
Har även råkat provkoka denna när en ventil stod fel :) det var inga problem, ventilen öppnade och fyllde källaren/pannrummet med vattenånga.
Sen har jag reservkraft till pumpen, just nu min dators UPS men skall bygga ett 12v reservkraft.

Se denna tråden för mer info:
http://www.byggahus.se/forum/varme-...t-av-installation-av-vattenmantlad-kamin.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.