Lät som små problem jämfört med att inte få ut hundratusentals kronor. Eller vad har jag missuppfattat? Prenumerera på kreditkontroll online, ha en laptop med mobilt bredband. Klart.

Har kunden problem med att kollas upp innan denne handlar varor och tjänster på kredit, så kanske det finns en anledning till detta och då *verkligen* anledning att kolla som leverantör.
 
http://www.inkomstupplysning.se/ kostar en tia styck... Eller andra mer utförliga och en smula dyrare om man vill.

Kanske är jag dum men jag förstår verkligen inte problemet med att som leverantör/kreditgivare kolla upp dem man tänker låna ut stora summor till.
 
När man läser artikeln så får man intrycket att det här med faktura, det är helt och hållet något som kunderna infört. Men bruket att ta betalt via faktura, det är väl sprunget ur hantverkarens behov? När jobbet är klart så vet hantverkaren inte vad det kostar. Han måste få en stund på sig att räkna ihop alla posterna. Så även om kunden kom med en bunta tusenlappar och ville betala kontant så skulle det inte gå.

Men även för kunden är det väldigt opraktiskt med kontant betalning. Han vet ju inte heller vad jobbet slutar på, och de flesta har inte massor av kontanter liggande hemma.

Undantag då naturligtvis när hantverkaren lämnar ett fast pris. Då skulle det faktiskt gå att lösa med kontantbetalning. Det enda hantverkaren behöver tänka på är att signalera några dar i förväg när jobbet kommer att vara klart. Så om hantverkarna verkligen vill ha kontant betalt behöver de bara börja lämna fasta pris på sina jobb.
 
andersmc skrev:
När man läser artikeln så får man intrycket att det här med faktura, det är helt och hållet något som kunderna infört. Men bruket att ta betalt via faktura, det är väl sprunget ur hantverkarens behov? När jobbet är klart så vet hantverkaren inte vad det kostar. Han måste få en stund på sig att räkna ihop alla posterna. Så även om kunden kom med en bunta tusenlappar och ville betala kontant så skulle det inte gå.

Men även för kunden är det väldigt opraktiskt med kontant betalning. Han vet ju inte heller vad jobbet slutar på, och de flesta har inte massor av kontanter liggande hemma.

Undantag då naturligtvis när hantverkaren lämnar ett fast pris. Då skulle det faktiskt gå att lösa med kontantbetalning. Det enda hantverkaren behöver tänka på är att signalera några dar i förväg när jobbet kommer att vara klart. Så om hantverkarna verkligen vill ha kontant betalt behöver de bara börja lämna fasta pris på sina jobb.
Jo, nog är det väl så att det en gång börjat på det viset men med moderna tider och teknik där man kan ta med sig alla uppgifter genom lap top, mobilen, portabel kortdragare osv och om man vill t o m skriva ut räkning/kvitto i servicebilen om man vill eller i af tala om direkt genom att räkna ut på plats då man har alla priser i datorn eller kanske bara genom ett samtal till kontoret när jobbet är färdigt få fram priset så är det så att kunder "förutsätter" att få faktura fast det egentligen inte alltid är behov av det.
 
Redigerat:
silverscreen skrev:
Det ena problemet är att kunderna uppfattar det oftast som kränkning när en hantverkare gör en kontroll.
Det andra problemet är att ännu en kostnad tillkommer för en seriös hantverkare.
www.upplysning.se går det inte ut kopia till den omfrågade om du har ett företagskonto där... och man betalar enklast med sms...

Kostnaden får man ju lägga på priset till kunden för varför ska hantverkaren ta kostnaden.
Det blir ju bara aktuellt om man väljer att inte ta jobbet men då är det nog en billig försäkring trots allt.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
På www.upplysning.se går det inte ut kopia till den omfrågade om du har ett företagskonto där... och man betalar enklast med sms...
Då bryter de mot lagen. Före årsskiftet gick det inte ut kopia till den omfrågade om frågeställaren var ett företag. Efter årsskiftet måste kopia gå ut även när ett företag ställer frågan.


Edit: De bryter inte mot lagen eftersom de följer den. :)
http://www.upplysning.se/ny-kreditupplysningslag/
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Kostnaden får man ju lägga på priset till kunden för varför ska hantverkaren ta kostnaden.
Det blir ju bara aktuellt om man väljer att inte ta jobbet men då är det nog en billig försäkring trots allt.
Och om jag som kund tar en kreditupplysning på en hantverkare innan jag anlitar honom, då kan jag följaktigen dra av den kostanden från fakturan när den kommer.
 
andersmc skrev:
Och om jag som kund tar en kreditupplysning på en hantverkare innan jag anlitar honom, då kan jag följaktigen dra av den kostanden från fakturan när den kommer.

Nä, det är inte jämförbart som jag ser det.
Jag säljer tjänster på mitt jobb, alla kostnader vi har i företaget bekostas naturligtvis av kunderna, var skulle vi få pengar ifrån annars menar Du???
Alltså ingår även en kreditupplysning i summan som faktureras även om den inte specificeras.
 
Men vad är det för en underlig diskussion ni för? Ett företag som går + har normalt alla sina kostnader betalda av sina kunder, oavsett kostnadsslag. Vad är det du menade silverscreen, att du skulle ha en separat rad på fakturan för kreditupplysning? DET skulle vara kul att se... :=)
 
joflopp skrev:
Då bryter de mot lagen. Före årsskiftet gick det inte ut kopia till den omfrågade om frågeställaren var ett företag. Efter årsskiftet måste kopia gå ut även när ett företag ställer frågan.


Edit: De bryter inte mot lagen eftersom de följer den. :)
[länk]
Sorry... Har missat det då jag inte varit inne där på länge... :blushing:
 
andersmc skrev:
Och om jag som kund tar en kreditupplysning på en hantverkare innan jag anlitar honom, då kan jag följaktigen dra av den kostanden från fakturan när den kommer.
Ganska långsökt för jag kan inte se någon anledning till att du behöver ta en kreditupplysning på hantverkaren eftersom det är Du som ska betala för något... Du ska inte ha pengar från hantverkaren eftersom du är kunden och då har du ju inget att riskera vilket dock hantverkaren har...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Ganska långsökt för jag kan inte se någon anledning till att du behöver ta en kreditupplysning på hantverkaren eftersom det är Du som ska betala för något... Du ska inte ha pengar från hantverkaren eftersom du är kunden och då har du ju inget att riskera vilket dock hantverkaren har...
Jag som kund skulle väl kunna ha mycket att vinna på att kolla upp hantverkaren, finns det mycket betlningsanmärkningar skulder mm. kan det tyda på att han är nära konkurs, och i så fall kanske man skall vara försiktig med att anlita honom.
Kan lätt bli ett bygge som stannar mitt i.
 
Zixten skrev:
Jag som kund skulle väl kunna ha mycket att vinna på att kolla upp hantverkaren, finns det mycket betlningsanmärkningar skulder mm. kan det tyda på att han är nära konkurs, och i så fall kanske man skall vara försiktig med att anlita honom.
Kan lätt bli ett bygge som stannar mitt i.
Iofs fast Du kan inte dra av kostnaden från den framtida fakturan för det.

Som sagt, alla kostnader ett företag har betalas av kunderna men vi specificerar ju inte städningen av konferensrummet lr blommorna till de anställda som fyller 50 för det. Därför kommer även en ev. kreditupplysning på en presumtiv kund att på ett eller annat sätt debiteras kunden.
Men som kund kan jag inte göra tvärtom.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Ganska långsökt för jag kan inte se någon anledning till att du behöver ta en kreditupplysning på hantverkaren eftersom det är Du som ska betala för något... Du ska inte ha pengar från hantverkaren eftersom du är kunden och då har du ju inget att riskera vilket dock hantverkaren har...
En kund som anlitar en hantverkare med dålig ekonomi har mycket att förlora, självklart. Ett exempel kan ju vara arbeten som inte slutförs pga dålig ekonomi. En hantis med kreditupplysning tjock som telefonkatalogen gör man säkert rätt i att undvika. Även det omvända gäller förstås.
 
Man riskerar ju iaf inga pengar som kund ifall man inte är dum nog att betala ut en massa förskottspengar till hantverkaren, men visst kan bygget stanna upp om man har otur vilket man förvisso kan ha med en hantverkare oavsett om han är kreditvärdig eller inte...

Men visst kan det i vissa fall vara vettigt att undersöka hantverkaren också, men då är nog det viktigaste att begära och få se f-skattsedeln i första hand vilket folk inte ens gör... ;)

Tar man en kreditupplysning på hantverkaren kan man iaf inte dra av det på fakturan i slutänden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.