12 837 läst · 46 svar
13k läst
46 svar
Ja det är nog inte alltid lätt att vara hantverkare
Lät som små problem jämfört med att inte få ut hundratusentals kronor. Eller vad har jag missuppfattat? Prenumerera på kreditkontroll online, ha en laptop med mobilt bredband. Klart.
Har kunden problem med att kollas upp innan denne handlar varor och tjänster på kredit, så kanske det finns en anledning till detta och då *verkligen* anledning att kolla som leverantör.
Har kunden problem med att kollas upp innan denne handlar varor och tjänster på kredit, så kanske det finns en anledning till detta och då *verkligen* anledning att kolla som leverantör.
http://www.inkomstupplysning.se/ kostar en tia styck... Eller andra mer utförliga och en smula dyrare om man vill.
Kanske är jag dum men jag förstår verkligen inte problemet med att som leverantör/kreditgivare kolla upp dem man tänker låna ut stora summor till.
Kanske är jag dum men jag förstår verkligen inte problemet med att som leverantör/kreditgivare kolla upp dem man tänker låna ut stora summor till.
När man läser artikeln så får man intrycket att det här med faktura, det är helt och hållet något som kunderna infört. Men bruket att ta betalt via faktura, det är väl sprunget ur hantverkarens behov? När jobbet är klart så vet hantverkaren inte vad det kostar. Han måste få en stund på sig att räkna ihop alla posterna. Så även om kunden kom med en bunta tusenlappar och ville betala kontant så skulle det inte gå.
Men även för kunden är det väldigt opraktiskt med kontant betalning. Han vet ju inte heller vad jobbet slutar på, och de flesta har inte massor av kontanter liggande hemma.
Undantag då naturligtvis när hantverkaren lämnar ett fast pris. Då skulle det faktiskt gå att lösa med kontantbetalning. Det enda hantverkaren behöver tänka på är att signalera några dar i förväg när jobbet kommer att vara klart. Så om hantverkarna verkligen vill ha kontant betalt behöver de bara börja lämna fasta pris på sina jobb.
Men även för kunden är det väldigt opraktiskt med kontant betalning. Han vet ju inte heller vad jobbet slutar på, och de flesta har inte massor av kontanter liggande hemma.
Undantag då naturligtvis när hantverkaren lämnar ett fast pris. Då skulle det faktiskt gå att lösa med kontantbetalning. Det enda hantverkaren behöver tänka på är att signalera några dar i förväg när jobbet kommer att vara klart. Så om hantverkarna verkligen vill ha kontant betalt behöver de bara börja lämna fasta pris på sina jobb.
Jo, nog är det väl så att det en gång börjat på det viset men med moderna tider och teknik där man kan ta med sig alla uppgifter genom lap top, mobilen, portabel kortdragare osv och om man vill t o m skriva ut räkning/kvitto i servicebilen om man vill eller i af tala om direkt genom att räkna ut på plats då man har alla priser i datorn eller kanske bara genom ett samtal till kontoret när jobbet är färdigt få fram priset så är det så att kunder "förutsätter" att få faktura fast det egentligen inte alltid är behov av det.andersmc skrev:När man läser artikeln så får man intrycket att det här med faktura, det är helt och hållet något som kunderna infört. Men bruket att ta betalt via faktura, det är väl sprunget ur hantverkarens behov? När jobbet är klart så vet hantverkaren inte vad det kostar. Han måste få en stund på sig att räkna ihop alla posterna. Så även om kunden kom med en bunta tusenlappar och ville betala kontant så skulle det inte gå.
Men även för kunden är det väldigt opraktiskt med kontant betalning. Han vet ju inte heller vad jobbet slutar på, och de flesta har inte massor av kontanter liggande hemma.
Undantag då naturligtvis när hantverkaren lämnar ett fast pris. Då skulle det faktiskt gå att lösa med kontantbetalning. Det enda hantverkaren behöver tänka på är att signalera några dar i förväg när jobbet kommer att vara klart. Så om hantverkarna verkligen vill ha kontant betalt behöver de bara börja lämna fasta pris på sina jobb.
Redigerat:
Renoverare
· Skåne
· 8 495 inlägg
På www.upplysning.se går det inte ut kopia till den omfrågade om du har ett företagskonto där... och man betalar enklast med sms...silverscreen skrev:
Kostnaden får man ju lägga på priset till kunden för varför ska hantverkaren ta kostnaden.
Det blir ju bara aktuellt om man väljer att inte ta jobbet men då är det nog en billig försäkring trots allt.
Då bryter de mot lagen. Före årsskiftet gick det inte ut kopia till den omfrågade om frågeställaren var ett företag. Efter årsskiftet måste kopia gå ut även när ett företag ställer frågan.Paul-Staffanstorp skrev:
Edit: De bryter inte mot lagen eftersom de följer den.
http://www.upplysning.se/ny-kreditupplysningslag/
Och om jag som kund tar en kreditupplysning på en hantverkare innan jag anlitar honom, då kan jag följaktigen dra av den kostanden från fakturan när den kommer.Paul-Staffanstorp skrev:
andersmc skrev:
Nä, det är inte jämförbart som jag ser det.
Jag säljer tjänster på mitt jobb, alla kostnader vi har i företaget bekostas naturligtvis av kunderna, var skulle vi få pengar ifrån annars menar Du???
Alltså ingår även en kreditupplysning i summan som faktureras även om den inte specificeras.
Men vad är det för en underlig diskussion ni för? Ett företag som går + har normalt alla sina kostnader betalda av sina kunder, oavsett kostnadsslag. Vad är det du menade silverscreen, att du skulle ha en separat rad på fakturan för kreditupplysning? DET skulle vara kul att se... :=)
Renoverare
· Skåne
· 8 495 inlägg
Sorry... Har missat det då jag inte varit inne där på länge... :blushing:joflopp skrev:
Renoverare
· Skåne
· 8 495 inlägg
Ganska långsökt för jag kan inte se någon anledning till att du behöver ta en kreditupplysning på hantverkaren eftersom det är Du som ska betala för något... Du ska inte ha pengar från hantverkaren eftersom du är kunden och då har du ju inget att riskera vilket dock hantverkaren har...andersmc skrev:
Jag som kund skulle väl kunna ha mycket att vinna på att kolla upp hantverkaren, finns det mycket betlningsanmärkningar skulder mm. kan det tyda på att han är nära konkurs, och i så fall kanske man skall vara försiktig med att anlita honom.Paul-Staffanstorp skrev:
Kan lätt bli ett bygge som stannar mitt i.
Iofs fast Du kan inte dra av kostnaden från den framtida fakturan för det.Zixten skrev:
Som sagt, alla kostnader ett företag har betalas av kunderna men vi specificerar ju inte städningen av konferensrummet lr blommorna till de anställda som fyller 50 för det. Därför kommer även en ev. kreditupplysning på en presumtiv kund att på ett eller annat sätt debiteras kunden.
Men som kund kan jag inte göra tvärtom.
En kund som anlitar en hantverkare med dålig ekonomi har mycket att förlora, självklart. Ett exempel kan ju vara arbeten som inte slutförs pga dålig ekonomi. En hantis med kreditupplysning tjock som telefonkatalogen gör man säkert rätt i att undvika. Även det omvända gäller förstås.Paul-Staffanstorp skrev:
Renoverare
· Skåne
· 8 495 inlägg
Man riskerar ju iaf inga pengar som kund ifall man inte är dum nog att betala ut en massa förskottspengar till hantverkaren, men visst kan bygget stanna upp om man har otur vilket man förvisso kan ha med en hantverkare oavsett om han är kreditvärdig eller inte...
Men visst kan det i vissa fall vara vettigt att undersöka hantverkaren också, men då är nog det viktigaste att begära och få se f-skattsedeln i första hand vilket folk inte ens gör...
Tar man en kreditupplysning på hantverkaren kan man iaf inte dra av det på fakturan i slutänden...
Men visst kan det i vissa fall vara vettigt att undersöka hantverkaren också, men då är nog det viktigaste att begära och få se f-skattsedeln i första hand vilket folk inte ens gör...
Tar man en kreditupplysning på hantverkaren kan man iaf inte dra av det på fakturan i slutänden...