Vill också se ett sånt program!

Det finns så många oärliga köpare där ute som tror dom kan bete sig hur som helst mot hantverkare!
 
Mikael_L
Fast jag tänker att om bara hantverkarna blev duktiga på att se till att få skrivet ordentliga avtal så skulle situationen bli lättare för dom.

Och även för många kunder också ...
 
Jo, kunderna skulle nog vara överlyckliga om man började skriva avtal med kontant betalning mot kvitto varje vecka.......
 
Glufsglufs skrev:
Jo, kunderna skulle nog vara överlyckliga om man började skriva avtal med kontant betalning mot kvitto varje vecka.......
För mindre jobb i storleksordningen 5-10k skulle ju ändå detta vara ok ur själva betalningsperspektivet. Problemet som jag skulle se med det vore att kunden inte ges möjlighet att granska det som gjorts ordentligt. Köper man en TV har man antagligen tänkt efter lite före, tittat, jämfört etc. Förväntas man betala på fredag eftermiddag 5 minuter efter att allt blivit klart hamnar man i en helt annan sits.

Om jag som hantverkare tyckte jag hade problem med kundfordringar eller cashflow skulle jag försöka hitta någon medelväg mellan branschstandard och direktbetalning.
 
Hade jag jobbat som hantverkare och gjort större jobb hade jag självklart lagt 10min på att kolla upp kunden först. Har en kompis som har gjort så och hittat kunder som varit struliga ekonomiskt och då har han snällt tackat nej till jobbet. Varför chansa.

Ni som är hantverkare kollar ni upp vad kunde har för förutsättningar?
 
Tror inte att avtal är hela lösningen. Det finns kunder som skulle strunta i även det och försöka hålla inne betalning pga någon outgrundlig anledning.
 
Den där "artikeln" var inte alls det bra skriven, oehört subjektiv och använder en hel del dåliga retoriska knep (ex utmåla sig som offer m.m). Rutan med råd var dock saklig och bra och till viss del motsäger artikeln i övrigt.

Sakfrågan har ju diskuterats ett antal gånger i en uppsjö trådar här.
 
Det är klart att det finns oärliga kunder lika väl som att det finns fuskbyggare. Men det är väldigt anmärkningsvärt att en byggvaruhandel lägger ut den här vinklade skriften på nätet. Vill man inte ha några privatkunder alls?
 
Zynx skrev:
Den där "artikeln" var inte alls det bra skriven, oehört subjektiv och använder en hel del dåliga retoriska knep (ex utmåla sig som offer m.m). Rutan med råd var dock saklig och bra och till viss del motsäger artikeln i övrigt.
Nu var det ju en debattartikel/ledare i en branschtidning ämnat att skapa debatt, inte en oberoende artikel i en dagstidning.
 
Jag tror att Marlenes poäng, och den håller jag med om, är att man med högerhanden gullar med privatkunder och med vänsterhanden snackar skit om dom.

Om dom skrev en tvärtomartikel till privatkunderna, skulle hantverkare bli mer sugna på att ha avtal med XLbygg? Knappast.
 
Då vi bygger på ett nytt område så pratar vi med grannar osv. Tyvärr verkar utgångspunkten vara att alla hantverkare fuskar....skulle jag vara hantverkare och komma till en sådan person som misstänkliggör mig så i den milda grad så skulle jag tacka för mig. Då kan dom göra jobbet själv. Det finns naturligtvis rötägg i branschen, men alla är inte så. Vissa av mina grannar skulle jag inte ta i med tång...det skall sättas hantverkare på plats, "kunden har alltid rätt", håll in med betalning för skitsaker...nä! Så vill jag inte ha det...har man en bra dialog med hantverkaren så ser man om det är en man kan lita på...
 
Mikael_L
Zynx skrev:
Den där "artikeln" var inte alls det bra skriven, oehört subjektiv och använder en hel del dåliga retoriska knep (ex utmåla sig som offer m.m). Rutan med råd var dock saklig och bra och till viss del motsäger artikeln i övrigt.

Sakfrågan har ju diskuterats ett antal gånger i en uppsjö trådar här.
Jag håller 100% med.
Det är en usel "artikel", hårt vinklad till förmån för hantverkarna.

Å andra sidan brukar väl många trådar här på forumet bli likadana, fast tvärtom. :)

Det jag mest tänkte på med att lägga upp den här var att poängtera att myntet trots allt har två sidor.
Jag har ofta framhållit att troligen är de flesta hantverkare som är lite mer aktiva här på forumet av den rätt ärliga och schyssta sorten.
Jag vill också tro att de flesta av oss ickehantverkare som är lite mer aktiva här också är rätt goda kunder.
(Ändå slår det gnistor allt som oftast i diskussionerna :O :x)

Jag vet inte vad som ska göras för att komma åt problematiken, men ett första steg borde ändå vara att både kunder och hantverkare inser värdet av mycket goda avtal.
(Trots att Oppe verkar skeptisk)
Ett bra avtal reglerar hela affären och binder båda parter vid affären.
Missköter sig någon part så är det mycket mycket lättare att gå vidare den juridiska vägen.

Vad det gäller betalning och betalningsförmåga så är det väl två typer.
Dels de som har gott om pengar och inga betalningsanmärkningar, men kanske lyckas kriga sig till en beloppssänkning. Ett bra avtal binder dessa till att göra rätt för sig och enkelt att för inkasso att driva det ifall betalningsviljan är svag. En person med rent hos kronofogden passar sig nog för att hamna där.
De andra hittar man med kreditkoll.

Förövrigt, tror ni att någon betalningsmodell med klientmedelkonto skulle kunna fungera för småföretagare. Dvs kunden betalar in en del, (50-90%) redan innan jobbet startar, företagaren får ut dessa pengar när jobbet är klart och godkänt.
Har paypal denna tjänst? :cool:
 
Jag är absolut inte emot avtal. Men det skall vara ett avtal som är skrivet på ett rimligt sätt, det blir nästan för mycket i bland...speciellt när kunder skriver avtal som hantverkaren skall signera.

Det är naturligtvis hantverkarens uppgift att ta fram ett avtal som bygger på säkerhet för båda parter. Det tror jag som någon skrev tidigare att hantverkare måste bli bättre på.
 
Mikael_L skrev:
Jag håller 100% med.
Det är en usel "artikel", hårt vinklad till förmån för hantverkarna.
Men jisses... Det är en debattartikel i en branschtidning avsedd att väcka just debatt. Klart som sjutton att den är vinklad, vilken debattartikel är inte det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.