Ett alternativ kanske kan vara att du går på en mellanlösning? Låt dom dra fram elen, och koppla in vanlig lysrörsbelysning (billigt och bra). Då har du elen framdragen samt ett fungerande kök när du flyttar in. Samtidigt får du lite mer tid på dig att (på plats) fundera ut hur du verkligen vill ha det.
Att sätta upp en baldakin efteråt när väl elen är framdragen är inte särskilt komplicerat.
 
Raceman skrev:
Jag gjorde en egen baldakin 21mm tjock som jag sedan sprutlackade. :)
Lätt att ta bort och byta om man i framtiden skulle komma på några andra tankar.
Täcksidorna är redan kapade för att passa en 16mm baldakin som våran... Hmm...
 
naggen skrev:
Hej!
Tack för tipset, låter helt klart intressant.

Säkerligen smidigare att sätta upp än spottar också antar jag?

Gömmer man den bakom någon liten list eller hur går man tillväga?
Ja, den har klister på baksidan som man bara drar av skyddspapperet på och klistrar upp den. I tidigare bifogad länk till det eminenta elforumet Fluxio.se så är det ett annat sätt, nämligen att fräsa in en aluminiumprofil i skåpet där LED-stripen sedan är fastklistrad.

LED-konvertern som driver hela härligheten kan man sätta i ett av skåpen.

Raceman skrev:
Ledtejp är också en lösning som vi tittat på och är helt klart intressant. Tyvärr ligger den kraftigast lysande tejpen vi hittat på 850lm/meter och spottarna som de nu är placerade ger 1450lm/meter. Dessutom var tejpen mer än dubbelt så dyr för samma belysningslängd och skall man ha dubbla rader tejp kommer man upp i mer än 4xhalogenpriset. I framtiden blir leden säkert bättre.

Vi har också tittat på led-paneler och nu pratar vi grejer... :) mycket bra ljus och låg inbyggnadshöjd. Tyvärr är dessa ännu alldeles för dyra.
Om ni vill ha så mycket ljus på köksbänken så kan ni väl lika gärna sätta in två strålkastare på 300 W/styck... :rolleyes:
Räcker gott och väl med en LED-strip som löper längs hela skåpet.

//Patrik
 
Redigerat:
Raceman skrev:
Ett alternativ kanske kan vara att du går på en mellanlösning? Låt dom dra fram elen, och koppla in vanlig lysrörsbelysning (billigt och bra). Då har du elen framdragen samt ett fungerande kök när du flyttar in. Samtidigt får du lite mer tid på dig att (på plats) fundera ut hur du verkligen vill ha det.
Att sätta upp en baldakin efteråt när väl elen är framdragen är inte särskilt komplicerat.
Helt klart en vettig tanke.
Det som är ännu bättre är att vanlig lysrörsbelysning redan ingår i köket så det behöver jag inte betala ett öre för.
Men det är enkelt att koppla på egna spottar i efterhand menar du? Man ska inte be dom att dra elen på ngt speciellt sätt för att underlätta för vidare påbyggnad?
 
En tanke angående beteende, hur fungerar just ni egentligen? Om en ljuskälla går sönder, byter ni den på studs eller kan det gå några dagar, veckor, månader? Om ni skulle sätta halogenspottar och när en ljuskälla går sönder, kommer ni byta den direkt eller kommer ni leva med sämre ljus ett tag? Varannan spott fungerade... :rolleyes:
LED är möjligtvis dyrare, men räkna in lägre elförbrukning och längre livslängd på ljuskällan. Bekvämligheten med att slippa byta ljuskälla. Men ska även nämnas att LED:n inte är felfri och att den faktiskt kommer gå ner lite i ljusstyrka efter ett tag (x antal år?).

Man drar elen på olika sätt beroende på vad man ska sätta. Ska man sätta lysrör så gör man ett rörutlopp under överskåpet där man sedan klamrar ut en kabel. Ska man ha spottar så drar man elen föreslagsvis in i ett av skåpen där man sätter transformator m.m.
 
Ha,Ha, nu känner jag att jag måste styra upp pojkspolingen Patrik lite…

Patrik_Hed skrev:
Om ni vill ha så mycket ljus på köksbänken så kan ni väl lika gärna sätta in två strålkastare på 300 W/styck...
Duger inte. Ger alldeles för stora kontraster och skuggor. :rolleyes:

Patrik_Hed skrev:
Räcker gott och väl med en LED-strip som löper längs hela skåpet.
Visa mig gärna den kock som tycker att en ledstripp duger som arbetsbelysning. Men det duger säkert till att stoppa in färdigmat i micron. :rolleyes:

Patrik_Hed skrev:
En tanke angående beteende, hur fungerar just ni egentligen? Om en ljuskälla går sönder, byter ni den på studs eller kan det gå några dagar, veckor, månader? Om ni skulle sätta halogenspottar och när en ljuskälla går sönder, kommer ni byta den direkt eller kommer ni leva med sämre ljus ett tag? Varannan spott fungerade...
Byter på studs förstås, finns det andra sätt?? Ett lager glödisar ligger säkert i de flesta städskåp.:rolleyes:

Patrik_Hed skrev:
LED är möjligtvis dyrare, men räkna in lägre elförbrukning och längre livslängd på ljuskällan. Bekvämligheten med att slippa byta ljuskälla. Men ska även nämnas att LED:n inte är felfri och att den faktiskt kommer gå ner lite i ljusstyrka efter ett tag (x antal år?).
Ser att du gått på LED-myten, den går faktiskt ned i ljusstyrka betydligt snabbare än man tror. Man måste också upp i betydligt högre wattal (12w faktiskt) för att kunna ersätta en 35w halogen. :cool:

Patrik_Hed skrev:
Man drar elen på olika sätt beroende på vad man ska sätta. Ska man sätta lysrör så gör man ett rörutlopp under överskåpet där man sedan klamrar ut en kabel. Ska man ha spottar så drar man elen föreslagsvis in i ett av skåpen där man sätter transformator m.m.
Det första alternativet är perfekt om man ska montera en baldakin, det finns väl ingen med yrkesstoltheten kvar som 2011 drar el inuti skåpen?:cool:

Seriuos lad, no offense. :D
 
naggen skrev:
Helt klart en vettig tanke.
Det som är ännu bättre är att vanlig lysrörsbelysning redan ingår i köket så det behöver jag inte betala ett öre för.
Men det är enkelt att koppla på egna spottar i efterhand menar du? Man ska inte be dom att dra elen på ngt speciellt sätt för att underlätta för vidare påbyggnad?
Ja, det är enkelt att koppla på spottar i efterhand, se bara till att elen kommer ut i ett rör någonstans under överskåpen, samt att du relativt enkelt kan komma åt den kopplingsdosa som "bänkkabeln" kommer ifrån. (därifrån ska du sedan koppla exempevis trafon). I vårt fall gjorde vi så att elektrikern placerade den bakom kylen som i sin tur gränsar till bänken
 
Patrik_Hed skrev:
Ja, den har klister på baksidan som man bara drar av skyddspapperet på och klistrar upp den. I tidigare bifogad länk till det eminenta elforumet Fluxio.se så är det ett annat sätt, nämligen att fräsa in en aluminiumprofil i skåpet där LED-stripen sedan är fastklistrad.
Okej, men min tanke var ju att fräsa in.
Du tänkte bara klistra under bänkskåpet så att den syns?
 
Raceman skrev:
Ja, det är enkelt att koppla på spottar i efterhand, se bara till att elen kommer ut i ett rör någonstans under överskåpen, samt att du relativt enkelt kan komma åt den kopplingsdosa som "bänkkabeln" kommer ifrån. (därifrån ska du sedan koppla exempevis trafon). I vårt fall gjorde vi så att elektrikern placerade den bakom kylen som i sin tur gränsar till bänken

Okej, det är rörutlopp som gäller både för spottar och lysrör? Likadant LED-tejp kanske?

Isf så kan jag ju be elektrikern göra precis det som ingår i hans jobb och som inte kostar mig ngt men istället för att montera upp lysrören så avslutar han arbetet med att lämna elen i rörutlopp under skåpen?

Vad är kopplingsdosa för ngt och vart brukar den sitta? Ursäkta min okunskap :blushing:


Men, är det enkelt att fräsa in spottar i befintliga bänkskåp sen eller måste jag fixa en baldakin?
 
Vad du än väljer att montera för belysning blir det snyggast om du sätter den i en baldakin. Led-tejp/strips fräser du in i baldakinen innan du satt den på plats exempelvis. Därav min rekommendation om rörutlopp under skåpen.

En kopplingsdosa kan se ut på lite olika sätt och sitta nästan var som helst (beror på elektriken). I den splittar man inkommande el till olika ställen beroende på behov.
Här ser du en för utanpåliggande montage.
http://www.elbutik.se/product.html/kopplingsdosa-eljo-u56-ip56
Här ser du en för infällt montage.
http://www.elbutik.se/product.html/kopplingsdosa?category_id=1957
 
Raceman skrev:
Byter på studs förstås, finns det andra sätt??
En veckas irritationstid, följt av två veckors planeringstid, följt av 3 minuters arbete...
 
Raceman skrev:
Vad du än väljer att montera för belysning blir det snyggast om du sätter den i en baldakin. Led-tejp/strips fräser du in i baldakinen innan du satt den på plats exempelvis. Därav min rekommendation om rörutlopp under skåpen.

En kopplingsdosa kan se ut på lite olika sätt och sitta nästan var som helst (beror på elektriken). I den splittar man inkommande el till olika ställen beroende på behov.
Här ser du en för utanpåliggande montage.
[länk]
Här ser du en för infällt montage.
[länk]

Uppdatering!
Nu har jag snackat med elektrikern som skulle göra jobbet.
Han tyckte precis som jag och dom flesta andra att priset 1100kr per spot var svindyrt.

Hans förslag var att köra det som ingår från kökstillverkaren (dvs lysrör) och sedan köpa egna spottar som han sedan sätter upp åt mig, mot en merkostnad för hans arbetskostnad då förstås.
Det låter väl som en smidigare lösning?

Frågan är bara vad jag ska satsa på, spot (isf blir det LED) eller LED-tejp av ngt slag?
Baldakin eller ej? Problemet här är ju att jag inte är händig och fixar det själv i en handvändning, elektrikern sysslade inte med finsnickeri sa han.
 
Men, kan du inte göra som jag föreslog tidigare. Nöj dig med lysrören under en period på kanske några månader ett halvår. Under den tiden tar du hem och provar lite olika alternativ för att se vad som passar er. När ni bestämt er i lugn och ro finns det fler sätt att ordna en baldakin på, köpa en färdig är ett alternativ t.ex. och elektrikern kanske ni kan avtala med att komma tillbaka vid ett senare tillfälle?
 
Raceman skrev:
Men, kan du inte göra som jag föreslog tidigare. Nöj dig med lysrören under en period på kanske några månader ett halvår. Under den tiden tar du hem och provar lite olika alternativ för att se vad som passar er. När ni bestämt er i lugn och ro finns det fler sätt att ordna en baldakin på, köpa en färdig är ett alternativ t.ex. och elektrikern kanske ni kan avtala med att komma tillbaka vid ett senare tillfälle?
Jo visst det är ju ett alternativ, men det vore samtidigt skönt att bli klar med allt till inflytten.
Efter inflytt är det mkt annat man behöver göra, såsom anlägga gräsmatta, trädgård, inreda, sätta upp hatthylla osv ;)
Allt som går att få helt klart innan inflytt försöker vi få klart.

Men ifall vi ska köra med lysrören så får vi ändå be elektrikern att sätta upp en brytare till lysrören menar du? För att normalt sett så är det väl endast on/off knapp i anslutning till själva lysrören?
 
naggen skrev:
Men ifall vi ska köra med lysrören så får vi ändå be elektrikern att sätta upp en brytare till lysrören menar du?
Ja exakt, då är all knepig el redan gjord och det enda du därefter behöver göra är att byta själva armaturen.
Se bara till så att elektrikern ansluter brytaren till kopplingsdosan, jag nämde tidigare, så att han inte hittar på något annat smart. ;)

Edit: Det var precis så här vi gjorde när elekrikern var och drog el i vårat kök innan skåpmonteringen, eftersom vi hade väldigt svårt att bestämma oss för vilken belysning vi ville ha, och hur starkt den skulle lysa.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.