Humulus skrev:
Nej, det stora problemet är fästet som verkar vara någon egen uppfinning och på maskinen består av i princip en mutter...Detta gör att det ju knappast kommer att gå att få tag i tillbehör till den.
På Classes budgetmaskin passar Bosch tillbehör + div andra lågpris från tex. Biltema.
Var man ska hitta några till denna kvarstår att fundera på....
Svar från lidl

Tack för ditt mail,

Du kan använda samma tillbehör som till PMF 180 E Multi från Bosch.

Priser på reservdelar kan varierarande beroende på vilken butik man handlar i.

Reservdelar ska man kunna få tag på via butiker som säljer Bosch-maskiner, som tex byggvaruhus eller liknande.

Hoppas mitt svar är till någon hjälp.

Med Vänlig Hälsning

Lidls Kundtjänst
 
Ja, det stämmer dessvärre INTE!
I varje fall inte på maskinen jag köpte. Har svårt att tro att det skulle vara något anna fäste på dom andra exemplaren....
Är det någon annan som köpt den och kan verifiera?
(Min är numera tillbaka hos Lidl)

Kanske finns någon adapter?
 
Redigerat:
Köpte också en multimaskin och kollade mot ett Boschkompatibelt blad. Det finns inte en chans att man kan få det att passa. Dock gick det helt problemfritt att lämna tillbaka maskinen. Synd, för maskinen som sådan gav ett gediget, om än något tungt intryck.
Jag köpte också deras högtryckstvätt som lär vara en ommärkt Lavor. Funkar bra hittills i alla fall.
 
Nu säljer de svets också. http://www.lidl.se/cps/rde/xchg/lidl_se/hs.xsl/index_15827.htm
Var där och kikade då jag vill ha en enkel svets för utomhusarbeten, för t.ex. armeringsjärn och liknande.
Men den klarar bara mellan 40-80A, så grövre elektroder än 2,5 mm får man uppenbarligen glömma.
Vad säger ni svetsexperter? Är det något att ha eller borde man köpa från Biltema eller Clas Ohlson istället?

Biltema: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Sv...--och-TIG-svets/Svetstransformator-MMA-160AC/
Clas Ohlson: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=160731736

Eller något helt annat?
 
Jag köpte 1 kg med 2.5 mm svetselektroder på Lidl idag. Enligt förpackningen kommer de från CFH och är rutila elektroder av typ E 38 0 RC 11.

Känns skumt att slänga ner

1 kg potatis
2 l mjölk
1 kg svetselektroder...

Vad kommer härnäst?
 
Det här undrar jag också lite..
Ingen som har någon åsikt om någon billigare svets än "köp en begagnad proffsmaskin, brukar gå att få för en femtusen på blocket..." :)

End skrev:
Nu säljer de svets också. [länk]
Var där och kikade då jag vill ha en enkel svets för utomhusarbeten, för t.ex. armeringsjärn och liknande.
Men den klarar bara mellan 40-80A, så grövre elektroder än 2,5 mm får man uppenbarligen glömma.
Vad säger ni svetsexperter? Är det något att ha eller borde man köpa från Biltema eller Clas Ohlson istället?

Biltema: [länk]
Clas Ohlson: [länk]

Eller något helt annat?
 
End skrev:
Nu säljer de svets också. [länk]
Var där och kikade då jag vill ha en enkel svets för utomhusarbeten, för t.ex. armeringsjärn och liknande.
Visst går det bra att göra enklare svetsjobb med den. Lite svårare att tända bågen än med en likströmsmaskin blir det.Kräver säkring 16A trög.
Den från Biltema för 250:- mer klarar större elektroder och är kanske av bättre kvalitet.

Parkside vinkelslip 125mm och en parabolmottagare från Lidl har rätt snabbt gått sönder för mig. Var stora problem att ens få tillbaka pengarna under garantitiden för parabolmottagaren då de ansåg att jag skulle reklamera produkten själv hos den tyska tillverkaren.
En Besserwisser på denna forumgren ansåg då att jag jobbade på konsum!
Jula, Bauhaus, Classe och Biltema sköter garantiåtagandena på ett bättre sätt.

Du frågar i tråden för skruvdragare och hammare med läderskaft och som man ropar i skogen får man svar. Tyvärr finns ingen tråd för oss vanliga så tipsen här blir oftast helt fel.:(
 
Den som du handlar av och får ett kvitto av är också den som skall följa konsumentköplagen. Du har inte handlat av tillverkaren , du har handlat av Lidl.
Det är också Lidl som skall ge dig ersättning för kostnader i samband med reklamationen t ex reskostnader för att ta sig till affären.
 
johanpelle skrev:
Visst går det bra att göra enklare svetsjobb med den. Lite svårare att tända bågen än med en likströmsmaskin blir det.Kräver säkring 16A trög.
Den från Biltema för 250:- mer klarar större elektroder och är kanske av bättre kvalitet.

Parkside vinkelslip 125mm och en parabolmottagare från Lidl har rätt snabbt gått sönder för mig. Var stora problem att ens få tillbaka pengarna under garantitiden för parabolmottagaren då de ansåg att jag skulle reklamera produkten själv hos den tyska tillverkaren.
En Besserwisser på denna forumgren ansåg då att jag jobbade på konsum!
Jula, Bauhaus, Classe och Biltema sköter garantiåtagandena på ett bättre sätt.

Du frågar i tråden för skruvdragare och hammare med läderskaft och som man ropar i skogen får man svar. Tyvärr finns ingen tråd för oss vanliga så tipsen här blir oftast helt fel.:(
Vad behöver biltema för säkring då?

Att få tillbaka pengarna vid en reklamation är synnerligen sällsynt. Reparation alt utbyte är ju praxis. Som konsument har man ju enbart kontakt med butiken.
Sedan är det lite oklart vad du syftar på med att ropa i skogen o jobba på Konsum.
 
Nimajneb skrev:
Att få tillbaka pengarna vid en reklamation är synnerligen sällsynt. Reparation alt utbyte är ju praxis. Som konsument har man ju enbart kontakt med butiken.
Pengar tillbaka är standard på både biltema och clasohlson.
 
tjaboo skrev:
Pengar tillbaka är standard på både biltema och clasohlson.
Dom två ggr jag har reklamerat på biltema har jag fått en ny pryl direkt.

Att få pengarna tillbaka som standard finns inga som helst krav på i konsumentköpslagen.

Undantaget heter öppet köp och är detta avtalat så har man rätt till pengarna tillbaka.
Vissa kedjor, typ Elgiganten, Ikea, mfl tillämpar som standard öppet köp i 30 dagar.
Kanske samma sak gäller biltema o classe.
 
Nimajneb skrev:
Dom två ggr jag har reklamerat på biltema har jag fått en ny pryl direkt.
Aldrig hänt mig, alltid fått ett utbetalningskvitto direkt både på clasohlson och biltema när jag reklamerat trasiga produkter även om jag uttryckligen sagt att jag vill ha varan utbytt.
 
tjaboo skrev:
Aldrig hänt mig, alltid fått ett utbetalningskvitto direkt både på clasohlson och biltema när jag reklamerat trasiga produkter även om jag uttryckligen sagt att jag vill ha varan utbytt.
dålig service, dom orkade väl inte gå o hämta prylen åt dig. stå på dig i dessa fall, du ska inte behöva göra deras jobb.:@
 
Nimajneb skrev:
dålig service, dom orkade väl inte gå o hämta prylen åt dig. stå på dig i dessa fall, du ska inte behöva göra deras jobb.:@
Det är jättebra att man kan välja att ta pengarna eller köpa nytt. Har man ångrat sig tar man pengarna eller så köper man nytt och man har ny garanti :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.