Vet inte om jag är under rätt rubrik men jag behöver hjälp med hur jag ska göra för att renovera min furutrappa från 1980. Som ni ser på bilden är den väldigt nött. Det ser nästan ut som att det ligger en matta i trappan. Spaljerna och allt runt omkring ska målas vitt men jag vet inte hur jag ska göra med själva trappstegen.
Funderar på att täcka stegen med laminatgolv. Finns det någon som provat att göra det? Det borde väl finnas laminat som inte är så halkiga? En trappnos torde väl också minska halkrisken? Jag förmodar att man behöver trappnos till laminaten. Var får man tag i trappnos? På vanliga byggvaruaffärer, eller?
Någon föreslog att jag skulle sätta "vanlig" golvmatta som trappsteg men känns inte det väldigt 70-tals aktigt. Mina föräldrar hade det och inte var det särskilt snyggt..
Jag är mycket tacksam för råd..
 
  • Renovera trapp 004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovera trapp 003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inge laminat, du kommer slå ihjäl dig.
Köp färdiga eksteg (stepkit) och limma dit, måla resten vitt sen har du en snygg och fungerande trappa.
 
Jag har limmat på mattlackat klickgolv (Golvabia Lihgtwood) och en eklist som trappnos som täcker "ändan" på klickgolvet och den gamla trappnosen, jag kan säga att det var större halkrisk innan (lackad furutrappa).
 
Jag har kikat på stepkit men tycker att det är för dyrt. Ska kolla upp det där med mattlackat klickgolv. Det har aldrig varit någon trappnos i furutrappan men jag förmodar att jag behöver en när jag gör om den..
 
  • Gilla
Kaliber91
  • Laddar…
Varför inte laminat?
Jag har lagt Ikeas laminat i vår trappa, ingen som halkat än.

Mvh//Janne
 
varför inte bra slipa trappstegena trärena och mörk betsa dom? Om du nu vill ha typ Ek som är mörkare så blir de ju liknande.
Varför sätta ett nytt material på stegena som bara kan bråka när du har en fin trappa redan?
 
danbanan2 skrev:
varför inte bra slipa trappstegena trärena och mörk betsa dom?
undrar jag också ....
Billigast och alla mått bevaras ...
gaia
 
Hm.. Det blev svårt det här.. Har hört att det kan vara väldigt jobbigt att slipa trappstegen och att det är svårt att få det snyggt..
 
Måla! Men bygg igen den först, ungefär som Timell gjorde. Allt vitt och stegen grå t ex.
 
Sett bilder på furutrappor som målats vita utom stegen och ledstången som är svart. Skitsnyggt men allt damm lär ju synas väldigt väl.. :(
 
Jag vill bara visa hur det blev till slut. Allt målades vitt och vi limmade fast laminat på trappstegen med en trappnos i metall. Det blev inte alls halt utan mycket bättre än tidigare. Jag är jättenöjd! :)
 
  • Trapprenovering 025.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trapprenovering 020.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild på trappstegen..
 
  • Trapprenovering 021.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr ser laminatet ut som rosafärgat men det är det inte. Det är grått och vitt..
 
Snyggt!
 
Snyggt jobbat även om färgerna ser lite skumma ut på fotona.

Har du några tips för själva målningsarbetet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.