I köket som nu ska göras så ska vi han infällda spottar.
Dessa kommer att monteras på en täckskiva som sätts under bänkskåpen och således lyser ner mot bänkskivan.
Vi har inte bestämt än om vi kör halogen eller om vi kör LED i köket ännu.

Hursomhelst så är min fråga vilket avstånd som är rekommenderat mellan respektive spot?
Vad tycker ni? 20cm? 50cm?, vad gäller?
 
Vi har satt spottarna i en baldakin som du tänker göra, 20w halogen på ett avstånd om 25cm mellan varje.

Innan vi valde 25cm gjorde vi ett test och flyttade två tända spottar på lite olika avstånd. På 25cm tyckte vi att överlappningen av ljuset och utsläckandet av skuggorna från olika arbetsredskap blev lagom.
 
På spottar där inbyggnadsdjupet är begränsat så tappar man ju möjligheten att välja spridningvinkel vilket gör att ett tajtare avstånd och fler spottar är att föredra. Prova och se vad ni tycker är lämpligt.
 
Vilka spotar använde ni er av Raceman?
 
petersson79 skrev:
Vilka spotar använde ni er av Raceman?
Vi valde till slut vanliga infällda Hide-a-Light. Dels på grund av enkelheten dels på grund av kostnaden.

De är definitivt inte bäst, helst skulle jag vilja ha ett 35w-alternativ, som jag till slut lyckades hitta. Vid mätning var de betydligt svalare i baldakinen än 20w:arna, men jag valde bort dem, främst av monteringstekniska skäl.
 
Att ha avstånd på 25cm låter väldigt dyrt =(

Pratade med en annan kille som jobbar som elektriker som jag känner ytligt. Han sa avstånd mellan 30-40cm om man kör LED som är 1,9W.
Helt andra bud med andra ord.

Hur tror du det hade sett ut hos er om avståndet hade varit 40cm Raceman?

Tilläggas bör att detta är ju långt ifrån enda belysningen, taket kommer ju vara fullt av spottar också.
 
Undersök möjligheten att inte sätta LED-tejp istället för spottar. Väldigt bra ljus! Sålde senaste idag in LED-tejp till en kund som först ville ha halogenspottar monterade i deras nya kök. Höll upp en 2 m snutt över arbetsbänk och kunden blev helnöjd med det jämna bra ljuset och en armatur som är hur tunn som helst. Dimmer är att rekommendera.

http://www.hidealite.se/svenska/led/ljus-i-meter/ledstrip/7550774-ledstrip-fx-ip68.html

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Undersök möjligheten att inte sätta LED-tejp istället för spottar. Väldigt bra ljus! Sålde senaste idag in LED-tejp till en kund som först ville ha halogenspottar monterade i deras nya kök. Höll upp en 2 m snutt över arbetsbänk och kunden blev helnöjd med det jämna bra ljuset och en armatur som är hur tunn som helst. Dimmer är att rekommendera.

[länk]

//Patrik

Hej!
Tack för tipset, låter helt klart intressant.

Säkerligen smidigare att sätta upp än spottar också antar jag?

Gömmer man den bakom någon liten list eller hur går man tillväga?
 
Raceman skrev:
Vi valde till slut vanliga infällda Hide-a-Light. Dels på grund av enkelheten dels på grund av kostnaden.

De är definitivt inte bäst, helst skulle jag vilja ha ett 35w-alternativ, som jag till slut lyckades hitta. Vid mätning var de betydligt svalare i baldakinen än 20w:arna, men jag valde bort dem, främst av monteringstekniska skäl.
Våran baldakin är 16 mm tjock, de flesta kräver ju 22 mm minst, gjorde du ett ingrepp i stommen på skåpet eller hur gjorde du där?
 
naggen skrev:
Att ha avstånd på 25cm låter väldigt dyrt =(

Pratade med en annan kille som jobbar som elektriker som jag känner ytligt. Han sa avstånd mellan 30-40cm om man kör LED som är 1,9W.
Helt andra bud med andra ord.

Hur tror du det hade sett ut hos er om avståndet hade varit 40cm Raceman?

Tilläggas bör att detta är ju långt ifrån enda belysningen, taket kommer ju vara fullt av spottar också.
Inte så dyrt faktiskt spottarna kostar bara 89:- styck.
Led 1,9W har vi testat och det lyser alldeles för svagt om man vill ha en arbetsbelysning värd namnet.
Avståndet 40cm provade vi också men det blev inte tillräckligt ljusöverlapp, 30cm däremot funkar.
Vad gäller takbelysningen vill man ju att bänkbelysningen skall dominera så att du inte får skuggor av din kropp på bänken när du står och jobbar
 
Redigerat:
naggen skrev:
Hej!
Tack för tipset, låter helt klart intressant.

Säkerligen smidigare att sätta upp än spottar också antar jag?

Gömmer man den bakom någon liten list eller hur går man tillväga?
Ledtejp är också en lösning som vi tittat på och är helt klart intressant. Tyvärr ligger den kraftigast lysande tejpen vi hittat på 850lm/meter och spottarna som de nu är placerade ger 1450lm/meter. Dessutom var tejpen mer än dubbelt så dyr för samma belysningslängd och skall man ha dubbla rader tejp kommer man upp i mer än 4xhalogenpriset. I framtiden blir leden säkert bättre.

Vi har också tittat på led-paneler och nu pratar vi grejer... :) mycket bra ljus och låg inbyggnadshöjd. Tyvärr är dessa ännu alldeles för dyra.
 
petersson79 skrev:
Våran baldakin är 16 mm tjock, de flesta kräver ju 22 mm minst, gjorde du ett ingrepp i stommen på skåpet eller hur gjorde du där?
Jag gjorde en egen baldakin 21mm tjock som jag sedan sprutlackade. :)
Lätt att ta bort och byta om man i framtiden skulle komma på några andra tankar.
 
Raceman skrev:
Inte så dyrt faktiskt spottarna kostar bara 89:- styck.
Led 1,9W har vi testat och det lyser alldeles för svagt om man vill ha en arbetsbelysning värd namnet.
Avståndet 40cm provade vi också men det blev inte tillräckligt ljusöverlapp, 30cm däremot funkar.
Vad gäller takbelysningen vill man ju att bänkbelysningen skall dominera så att du inte får skuggor av din kropp på bänken när du står och jobbar

89kr stycket är ju inte farligt förstås.
Vi köper däremot från en kökstilvlerkare direkt och då snackar vi ca 1100kr per spot.
Dvs 10 spottar = 11000kr.
 
naggen skrev:
89kr stycket är ju inte farligt förstås.
Vi köper däremot från en kökstilvlerkare direkt och då snackar vi ca 1100kr per spot.
Dvs 10 spottar = 11000kr.
:wow: Men det priset kommer du väl inte acceptera?
(Arbetet är förstås inräknat i detta, men ändå)

För samma summa får du ett par ordentliga ledpaneler.
 
Raceman skrev:
:wow: Men det priset kommer du väl inte acceptera?
(Arbetet är förstås inräknat i detta, men ändå)

För samma summa får du ett par ordentliga ledpaneler.
Priset är inklusive arbete ja.
Tyvärr så vet jag inte om jag kan göra något annat än att acceptera priset.

Huset byggs av ett husföretag och man måste välja en viss köksleverantör, hos dom är det de priserna som gäller.
Alternativet är att jag beställer utan spottar helt och hållet i bänkskåpen och fixar det i efterhand, men det blir mkt jobb och stök för mig som tycker det vore trevligt om allt vore helt klart när jag flyttar in :S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.