Det ska bli intressant att se hur nya PBL behandlar avvikelser mot detaljplan.

I nya PBL heter det "om avvikelsen är liten" men i gamla hette det "åtgärder som innebär mindre avvikelser".

Fr o m 2011-05-02 PBL 8 kap. 31 b §
"...får bygglov ges för en åtgärd som avviker från en detaljplan eller områdesbestämmelser, om avvikelsen är liten och förenlig med detaljplanens eller områdesbestämmelsernas syfte."

T o m 2011-05-01 PBL 8 kap. 11 § 6 st
"Bygglov får lämnas till åtgärder som innebär mindre avvikelser från detaljplanen eller
fastighetsplanen, om avvikelserna är förenliga med syftet med planen."
 
På en kurs jag var så fick vi höra att i underlaget till den nya PBL så sades att det inte skulle vara någon som helst betydelseskillnad.
Men om sedan juristerna tolkar det som att liten=mindre när något fall väl kommer upp i en domstol, det återstår ju att se...
 
"liten" är ju absolut, men "mindre" är relativt något
 
Mikael_L
Man måste nog kunna jurist-språk ifall man ska kunna gissa hur det kommer att tolkas.

T.ex. tolkas orden "särskilda skäl" och "synnerliga skäl" med en avgrundsdjup skillnad när dom står i en lagtext.
 
Är liten absolut?
Hur tänker du då?
 
bnord skrev:
"liten" är ju absolut, men "mindre" är relativt något
Nej, inte i den texten som avses, där är "mindre" synonymt med "liten". Uppdateringen är bara en modernisering av språket.
 
Ricken skrev:
Är liten absolut?
Hur tänker du då?
Absolut, jag håller på med en LITEN utbyggnad.... :D

...fick inte göra en stor.....
 
liten eller mindre spelar ingen roll, 2 olika ord som betyder typ samma sak.

det viktiga är att veta vad liten/mindre innebär i praktiken, enl min kommun (vallentuna) och enl länsstyrelsen i stockholm betyder det att 16% över detaljplan är för mycket.
 
Steksmar skrev:
liten eller mindre spelar ingen roll, 2 olika ord som betyder typ samma sak.
Jaså? Prova att komparera ordet "liten": Liten - mindre - minst.

Man skulle alltså med viss rätt kunna påstå att "liten avvikelse" är mer än "mindre avvikelse".;)
 
Steksmar skrev:
liten eller mindre spelar ingen roll, 2 olika ord som betyder typ samma sak.

det viktiga är att veta vad liten/mindre innebär i praktiken, enl min kommun (vallentuna) och enl länsstyrelsen i stockholm betyder det att 16% över detaljplan är för mycket.
Dom 16 procenten är enligt rättspraxis.
 
b8q skrev:
Jaså? Prova att komparera ordet "liten": Liten - mindre - minst.

Man skulle alltså med viss rätt kunna påstå att "liten avvikelse" är mer än "mindre avvikelse".;)
Där satt den! d^_^b
 
Pang på, ber om ursäkt för mina gramatiska felaktigheter :)

Dock kvarstår att 16% är för mycket.
Sen om man väljer att kalla allt under 16% liten eller mindre är för mig iaf ovidkommande.
 
Om jag har en Chihuahua, så har jag definitivt en liten hund. Om jag har en Grand Danois som är 80 cm i manken och en som är 85 cm, så är den första grandisen mindre än den andra, utan att för den skull vara liten.

Om man skulle tillåta en mindre avvikelse, måste man fråga sig: mindre än vad? Jo, rimligen mindre än de andra avvikelserna i området. Så avvikelsen kan vara mycket stor, bara det finns någon annan som är större. Men för varje hus som byggs tillåts mindre och mindre avvikelser. I nya områden tillåts inga avvikelser alls, för där finns inget att jämföra med.

En liten avvikelse däremot jämförs med planen eller med avvikelser i största allmänhet.

Så jag tycker att ändringen gjort att de har har ett korrektare språkbruk nu.
 
Det är inte mer korrekt, det är bara mordernare svenska. Mindre kan användas på olika sätt inte på som i ditt exempel; det behöver inte relateras till något och då betyder det samma sak som liten.
 
begriper inte varför man hakar upp sig på liten/mindre, när det finns prejudikat på att 16% över detaljplan är för mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.