Fick elräkningen idag. Hade gjort av med 1115kw/h jämfört med normala 400kw/h dvs nästan en tredubbling. Hur kan detta komma sig? Enda som tillkommit i förbrukningsväg är lysrör i garage/förråd men dom står ju inte på jämt. Om man räknar lite på det så är det nästan 1kw per timme dygnet runt som tillkommit. Några tips på felkällor att kolla?
 
Läs av din momentana elförbrukning. Bryt en säkring i taget till dess att boven hittas (för trefasiga grupper för trefasförbrukare ska alla tre säkringar brytas). Kontrollera vad som finns på denna gruppsäkring och bryt enskilda förbrukare där så är möjligt.
 
Med risk för vara petig, men korrekt enhet för energimängden i detta sammanhang är kWh ,kW/h skulle betyda någon form av acceleration :)
 
Vad är det för typ av hus, vad finns det som kan dra el i huset?

Har du golvvärme någonstans? Handdukstork? fläkt till ventilationen? Vattenpump? Frostvakt i ngt. förråd? Avfuktare i grunden? osv.
 
Trähus med putsad fasad. Ingen elpatron, golvvärme , frostvakt eller dyl. Ska mäta grupp för grupp och se om jag hittar något , har en gammal frys som är huvudmisstänkt just nu. Finns det någon info att ladda ner om elmätarna? Sitter en landis-gyr som det har kommit upp några grejor i displayen som jag inte är säker på har varit där förut. Är tredje mätaren dom har satt dit så det är inte helt otroligt att det hänt något med den också.
 
Nej , den där tråden kommer jag ihåg :)
Som sagt det är från april månad det har dragit iväg. Nästan tredubblad förbrukning. Kollade mätaren nu och fortsätter det som nu kommer jag landa på ungefär samma i maj. Enda som är ändrat i installationen är lysrören i garaget/förrådet.
 
Är det möjligen så att du har en "ny" elmätare där du kan se en lysdiod (eller i bästa fall 2) blinka i takt med förbrukningen? Om så är fallet tycker jag du ska kolla på den och sedan tända lysrören och kolla efter det att du tänt. Jag har sett vissa armaturer som är rent horribla mot elnätet och till och med kan spela vissa mätare ett spratt när den reaktiva effekten ökar.
 
Om du har nån uteplats med infravärme kolla i så fall så den inte är påslagen.
 
ANDHOL skrev:
Är det möjligen så att du har en "ny" elmätare där du kan se en lysdiod (eller i bästa fall 2) blinka i takt med förbrukningen? Om så är fallet tycker jag du ska kolla på den och sedan tända lysrören och kolla efter det att du tänt. Jag har sett vissa armaturer som är rent horribla mot elnätet och till och med kan spela vissa mätare ett spratt när den reaktiva effekten ökar.
Det där var ett bra tips , skall undersökas. Om det visar sig att det är lysrören som ställer till det finns det något man kan göra åt det?
 
Vad är det för lysrör i garaget? HF-Don eller Drossel? Har märkt att gammla lysrörsarmaturer (Drossel) kan bli sjukt varma och dra mycket ström. Kolla även om drosseln blir mycket varm.
 
Sitter nya armaturer i både garage och förråd. Hf-don i garaget och drossel i förrådet om jag inte har helt fel. Kan verkligen detta göra så mycket på förbrukningen? Har varit ute där mycket men inte dygnet runt :) Annars stämmer det mesta då det var efter inkopplingen av lysrören som förbrukningen drog iväg.:@
 
Inga andra förbrukare igång. Som datorer....
 
Den ökade förbrukningen ligger kusligt nära ett konstant effektuttag på 1000W (1115 - 400 = 715kWh / 744h = 961w). Låter som en bortglömd värmekälla någonstans typ infravärmare / element / fläkt...
 
Enda (el)värmekällan som finns står i garaget, men den har varit där hela vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.