Felen är ju väldigt ytligt beskrivna. Det där med spånskiva i golven lär ju vara svårt att få klassat som fel överhuvudtaget.

Punkten om att isolering saknas mellan inner och yttervägg kan ju betyda lite vad som helst, men troligen är det väl plasten som saknas. Och plast eller inte i gamla hus verkar ju experterna ha minst lika många uppfattningar om som det finns experter.

Uppenbarligen finns det ju ett fuktproblem, och iom. att det är en torpargrund så skulle det förvåna mig mycket om inte besiktningsmannen har klämt dit sin vanliga brasklapp om att det är en risk osv.
 
O
Tror att de hela faller på att dom inte gjort en ordentlig besiktning.
Men det är många som inte vet vad som gäller....
 
Det här fallet är dessutom väldigt vinklat med mycket information undanhållen så det blir svårt att nå framgång om inte snyfthistorian i tidningen hjälper.................
 
O
Reagerade också på det, väldigt vinklat. Vilken besiktningsman har inte med sig en fuktmätare när han besiktigar ett hus? För i artikeln så framgick det att den förra besiktningsmannen inte hade fuktmätare med sig.... Åtminstonde tolkade jag det så.
tråkigt när en tidning vinklar så mycket, men det är som i tv-programmen, fuskbyggarna å allt vad dom heter. brutalt vinklat
 
Odjuret skrev:
För i artikeln så framgick det att den förra besiktningsmannen inte hade fuktmätare med sig.... Åtminstonde tolkade jag det så.
Ja, det verkar konstigt. Kan det kanske varit så att man vid första besiktningen inte använt fuktmätaren där det sedan hittades skador, utan bara i badrum och sådana ställen?

Kommentaren från signaturen "Kritikern", som tydligen varit på visning i huset tidigare och hittat många brister, var intressant. (även om jag tycker att "Kylskåp/frys var flera meter från köksdelen." och "Trappan till andra våningen har för brant fall." inte direkt är något att gnälla över, i alla fall inte i ett hus som är hundra år.)

Undrar om man får följa fortsättningen, vore intressant att se hur det går.
 
Tragisk historia, men uppenbart ensidig rapportering i den artikeln.

Hur det än går för dem kan man ju hoppas att detta lär några familjer att faktiskt undersöka ett hus ordentligt före köp. En överlåtelsebesiktning räcker inte.

Ett 100 år gammalt hus som precis innan försäljningen totalrenoverats bör få alla varningsklockor att ringa och man måste undersöka och förstå exakt hur konstruktionerna är. En totalrenovering av ett så gammalt hus kan sällan genomföras på ett bra sätt av en normalkompetent byggfirma.

Ibland undrar jag om inte kommunernas konsumentrådgivning skulle erbjuda en husköpar-kurs till alla husköpare och att mäklarna skulle tvingas rekommendera köpare att gå en sådan kurs. Köparna får själva skriftligt välja bort kursen om de vill.

Konsumenter är idag vana vid att vara skyddade och inte behöva ta ett eget ansvar vid köp. De flesta bekanta som pratar om husköp har ärligt talat nästan ingen koll på vad som gäller.
 
ordain skrev:
Hur det än går för dem kan man ju hoppas att detta lär några familjer att faktiskt undersöka ett hus ordentligt före köp. En överlåtelsebesiktning räcker inte.
Det är ju inte fullkomligt, men en överlåtelsebesiktning ska väl ändå räcka ganska långt (förutsatt att den utförs av en bra besiktningsman, förstås)? Vad ska man mer kolla på ett normalt hus där man inte misstänker något speciellt? Servitut och byggplaner i området, och om något verkar skumt, el eller dränering eller något, låter man kolla det extra noga så klart. Mer då?
 
Wagner skrev:
Det är ju inte fullkomligt, men en överlåtelsebesiktning ska väl ändå räcka ganska långt (förutsatt att den utförs av en bra besiktningsman, förstås)? Vad ska man mer kolla på ett normalt hus där man inte misstänker något speciellt? Servitut och byggplaner i området, och om något verkar skumt, el eller dränering eller något, låter man kolla det extra noga så klart. Mer då?
Överlåtelsebesiktning är bara 50-60 % även om svensk kutym att tro annat pga en viss ovilja från mäklare, besiktningsmän mm

Det som tillkommer är inspektion av tomt och övriga byggnader.
Besiktning av el
Besiktning av vvs
Besiktning av skorsten och ventilation
Besiktning av enskild anläggning såsom avlopp, brunn etc
Besiktning av uppvärmningskälla (görs ofta i samband med vvs)
Radonmätning
Genomgång av servitut, ev detaljplaner, kommunens byggnadsplaner etc. Detta bör göras av en erfaren fastighetsjurist som går igenom de handlingar som säljaren inte tillhabdahåller

Skriver lite stressat från jobbet på mobilen nu så kan ha missat nåt men övergripande är det såhär
 
Om ett hus säljs som nyrenoverat så tycker jag absolut att man ska kunna räkna med att det är renoverat på ett ok sätt. De kan ju knappast börja riva upp golv, väggar och tak för att undersöka hur det ser ut bakom.
 
Lite förvirrande...
Läser man trådar där folk inte andvänt besiktningsman så är det tokigt och nu när besiktningsman har andvänts så är det också inte tillräckligt :S

Husaffärer är svårt.
 
O
Nja.... husaffärer behöver inte vara jättesvårt.... Men man måste göra en ordentlig besiktning helst enligt jordabalken. Har man gjort en ordentlig besiktning så har man gjort vad man kan! Jag tror att de flesta fastighetsaffärer slutar bra!

Dock hade jag önskat att folk hade bättre koll på dolda fel.... Då vissa verkar tro att allt går som dolt fel. Och ibland undrar jag om folk förstår hur bökigt det kan vara att få ut pengar vid ett fel som faktiskt kan vara dolt...
 
Mikael_L
byggankan skrev:
Om ett hus säljs som nyrenoverat så tycker jag absolut att man ska kunna räkna med att det är renoverat på ett ok sätt. De kan ju knappast börja riva upp golv, väggar och tak för att undersöka hur det ser ut bakom.
Det tycker jag det ligger något i.

Köper man ett orenoverat hus bör man ju inse att mycket kan vara dåligt, slitet och otidsenligt byggt, men är det nyrenoverat borde man väl kunna anta att någon viss slags fackmannamässighet bör föreligga. Dvs lättare att åberopa dolt fel, trots gammalt hus.
 
Termer???
De accepterade det begärda priset, knappt 2,3 miljoner kronor, och lät göra en överlåtelsebesiktning. Besiktningsmannen påpekade några brister som säljaren rättade till
Vad är "överlåtelsebesiktning"? Är det en sådan som säljaren/mäklaren ordnar, eller är det en sådan som köparen anlitar?
 
jarlh skrev:
Termer???


Vad är "överlåtelsebesiktning"? Är det en sådan som säljaren/mäklaren ordnar, eller är det en sådan som köparen anlitar?
Det är en sån "vanlig" besiktning som köparen brukar låta göra.

Hm, kom på nu att vi visst fick gjort någon plus-variant av besiktning när vi köpte vårt hus, så jag kanske hade för mig att det ingår mer i en överlåtelsebesiktning är det gör. Vad ingår i en normal överlåtelsebesiktning?:blushing:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.