Jag vill göra om den mellersta delen av en ladugårdsbyggnad till bostad. Den delen är ca 115 m2 och en timmerkonstruktion. Hur går man tillväga, är det någon som har förslag? Någon eller några av takbjälkarna är lite böjda/sviktande och behöver säkert bytas ut. Måste man förstärka upp mycket, hur isolerar man? Kan man göra passivhus inuti ladugården? Golvet är gjutet i olika nivåer, måste allt tas bort? Det är ingen djurhållning i byggnaden sedan 60-talet, finns risk att det ändå kommer lukta? Hur gör man väggar på bästa sätt(260 cm takhöjd)? Hur gör man med taket inuti "timmerhuset" inne i ladugårdsbyggnaden?Ett projekt som jag ser fram emot men vet inte vilka fackmän man bör kontakta till att börja med. Någon som har tips om hur jag ska gå tillväga nu i inledningsskedet?
 
Hej och Välkommen!

Först och främst måste du ha bygglov för att ändra användningen till bostad. För att få detta måste du bla ha vatten och avloppsfrågan löst.

Eftersom det är så mycket som skall göras kan det sedan vara en bra idé att tala med några mindre byggfirmor. De är ofta flexibla och ni kan diskutera vad du lämpligen kan göra själv och som bör lejas bort.
 
Ett sånt här projekt är helt i klass med att bygga ett helt nytt hus i motsvarande storlek. Så man kan ju börja med att fråga vad du har för budget?

Du bör ha det väldigt väl genomtänkt innan du sätter igång, annars kan det medföra hur stora kostnader som helst.
 
Tack! Så spännande med gotlandsgård. Ja, jag har talat med kommunen och ansökan om bygglov är inskickad. Vatten är framdraget och likaså är det förberett för avlopp.Finns även el i byggnaden.Vad exakt menar du behöver vara väl genomtänkt? Har läst om andra som genomfört liknande projekt och budgeten ligger på runt en miljon.
 
Spännande projekt! Vad har du själv för kunskap och hur mycket / vad tänkte du göra själv?

Eftersom du redan lämnat in bygglovsansökan antar jag att du redan funderat igenom en del. Du kanske kan berätta lite mer? Planlösning? Fasader?
 
Ja, jag har haft den här idén i många år nu och jag förstår att när man har möjlighet ska man genomföra sina drömmar. Jag kan tyvärr inte det tekniska, byggfrågor, avlopp , vatten osv. Vad kan man göra själv då? Finns det något man kan lära sig lätt? När jag tänker på innerväggarna och stomkonstrukktionen ska den absolut vara fackmässigt utfört.

Planlösningen ska vara öppen .Hela ytan är ca 10X15 m.Vardagsummet och hallen utgör en stor yta och fyra små rum(8-10 m2) finns i ytterkanterna. Toaletten "bakom" köket, i ett av hörnen. Är det ett problem att lägga toaletten nära köket? Får man det? Någon som vet?
Fasaden tänkte jag renovera men bevara utseendemässigt. Fönstren är ganska stora, släpper in tillräckligt med ljus,tänker på energiåtgången så de behöver inte vara större. Endast en av väggarna vetter mot "yttervärlden". De andra tre gränsar till den övriga ladugårdsbyggnaden. Den väggen som vetter inåt ladugården har fått större fönster för att öka ljusinsläppet.
På det stora tegeltaket planerar jag fönster på norrsidan för att få det vackra ljuset snett uppifrån.
Så roligt att få flera svar. Kommentera gärna om det är något ni tänker på.
 
Som du förstår så är det ett ganska kostsamt projekt du funderar på. Särskilt om du inte har möjlighet att göra så mycket själv.

Jag tror att det första du bör göra är att kika i kassakistan och se vilka förutsättningar som finns på den fronten. Kassakistan brukar vara den första begränsande faktorn - fixar man den biten är resten teknikaliteter.

Om jag får vara burdus i all välmening - vad får det kosta?
 
asalea skrev:
. Så roligt att få flera svar. Kommentera gärna om det är något ni tänker på.
Skulle bara vilja tillägga att lejer du/ni bort det mesta blir det dyrare kvm-pris än att bygga nytt.

Men häftig idé, så jag sällar mig till de andra som svarat: Har du/ni budgeten så är resten ganska enkelt.

Mvh
Bara jag.
 
Ja, tack! Jag tycker också det är en häftig idé
."Om jag får vara burdus.."-Nej.
Jag är medveten om att det kan kosta som att bygga nytt och mer. Men jag är mer ute efter att bevara det gamla och känslan på platsen där ladugården står. I mitten av boytan vill jag ha en eldstad. Vad är lämplig storlek på en skorsten för en ladugårdsbyggnad (ytan som ska värmas är ca 115m2)? Totala ytan runt 300 m2 och jag tänker på vad som ser bra ut estetiskt till ett så stort hus. Vi ska till att börja med bara värma upp boytan. Finns det någon som har ritningar på gamla skorstensmodeller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.