säljarna har helt klart inte informerat oss om problemet med silverfisk. Vi har fått sanera, troligen kommer de tillbaka. Risk finns för fuktproblem.

Men innan vi går så långt, bör jag påpeka för mäklaren att säljaren brustit i sin informationsplikt? Vad får det för konsekvenser?
 
Informera om silverfisk?
Om det är så omfattande borde man väl sett dem vid besiktningen?
 
Varför skulle silverfiskarnas förekomst innebära en risk för fuktproblem?

Fuktproblemen och silverfiskarna är två separata problem. Vad får dig att misstänka att det kan uppstå problem med fukt?
 
Silverfisken lever ju på div hudavfall och generell smuts, ofta i badrum och kök - Däremot som en artikel i DN skriver så om man får dem i mänger i tex vardagsrummet så skall man kanske titta en gång extra då dom trivs i fuktiga miljöer. Dvs, att dom finns i badrummet är inget konstigt i sig och behöver inte betyda något.

En REJÄL städsession brukar få bort dem i min erfarenhet.

Länk till artikel i DN från 2004
 
Antar att TS är mer orolig för befintlig fukt då silverfiskarna trivs i den miljön. Om de hade blivit informerade om att det var gott om silverfiskar skulle det kunna hjälpt dem i deras bedömning om det fanns risk för fuktproblem.
Tror dock det är svår att kräva att säljare ska göra kopplingen mellan fuktskada och silverfisk då de små krypen även kan förekomma i sämre städade utrymmen...

Nosade inte ni eller er besiktningsman efter fukt och mögel?
 
O
Hittade inte besiktningsmannen nått?

Förra ägaren kanske inte ansåg att han hade något problem med silverfiskar? Då är det svårt att upplysa om det....

Med andra ord.... skippa funderingarna om upplysningsplikt.... din undersökningsplikt är oftast större... å som sagt var... det kanske inte var ett problem för ägaren.... därför misstänker jag starkt att du inte kommer nån vart...
mer än till magsår....
För det är inte så att man automatiskt för en summa pengar på sitt konto när man hittar ett fel... säljaren kan mycket väl protestera och vägra, med all rätt, då blir det rättegång...
 
Silverfisk KAN vara ett symptom på fuktproblem. Det är nästa steg om de inte försvinner helt att undersöka. Besiktningsmannen nosade inte till sig något, han mätte även.

Nu har vi sanerat för silverfisk, så uppenbarligen tycker både vi och skadedjursbekämparen att det är för mycket.

Men som sagt, min fundering är om jag bör påpeka detta för mäklaren och vad leder det till? Informationsplikten måste ju finnas av någon anledning?
 
Du har en uppförsbacke om du vill gå på säljarens upplysningsplikt. Den går bara så långt som fel eller brister som säljaren känner till. Om säljaren sedan tidigare har sanerat silverfiskar kan säljaren anse att felet eller bristen är borta. Därmed ingen skyldighet att informera om detta. Men ta ett snack med mäklaren kan du absolut göra. Men jag tror inte du kan vänta dig så mycket.
 
Ni såg alltså inga silverfiskar vid besiktningen, och besiktningsmannen hade inget att anmärka på eller skumma mätvärden på den berörda platsen?
 
Var finns silverfisken då?
 
Silverfiskarna "kan" ju ha kommit efter att ni flyttade in?
 
kindvall skrev:
Ni såg alltså inga silverfiskar vid besiktningen, och besiktningsmannen hade inget att anmärka på eller skumma mätvärden på den berörda platsen?
nej, inga på besiktningen, inget att anmärka på. säljaren måste ha vetat om det tycker jag och har undlåtit att berätta det.
 
blob skrev:
nej, inga på besiktningen, inget att anmärka på. säljaren måste ha vetat om det tycker jag och har undlåtit att berätta det.
Jo men, det är ju som att säga att säljaren måste tala om att taket har läckt, trots att läckan är tätad, och skadorna fixade. Då finns det ju inget fel ej heller någon brist. Vad skall då säljaren berätta.
Har säljaren sanerat silverfiskarna och ingen har återkommit har säkerligen säljaren ansett felet eller bristen fixad. Vad skall då säljaren berätta?
 
blob skrev:
Silverfisk KAN vara ett symptom på fuktproblem. Det är nästa steg om de inte försvinner helt att undersöka. Besiktningsmannen nosade inte till sig något, han mätte även.

Nu har vi sanerat för silverfisk, så uppenbarligen tycker både vi och skadedjursbekämparen att det är för mycket.

Men som sagt, min fundering är om jag bör påpeka detta för mäklaren och vad leder det till? Informationsplikten måste ju finnas av någon anledning?
Jag har aldrig hört att silverfiskar skulle vara en indikator på fuktproblem? Fuktproblem yttrar sig oftast i form av mikrobiell påväxt och/eller puts-/färgsläpp på väggar, inte i form av silverfiskar.

Däremot är smuts under badkar samma sak som vad honung är för svartmyror t.ex. En skitig och fuktig miljö skulle således utgöra en fördelaktig miljö för silverfiskar. Men endast en fuktig miljö skulle knappast göra det.

Vidare har jag mycket svårt att se att du skulle kunna leda i bevis att säljaren medvetet undanhållit denna information för dig (och därmed inte uppfyllt upplysningsplikten).
 
Redigerat:
Myt 1 - Silverfiskar och fukt hör ihop
Bodde några år i en hyreskasern i Skåne som var infesterad av silverfiskar. Inga som helst fuktproblem, men silverfiskarna fanns överallt. Öppnade man en skrivbordslåda kunde man hitta några silverfiskar, tittade man i kastrullskåpet så fanns det silverfiskar i kastrullerna, kikade man i lampgloberna i källaren och i trapphuset så fanns det drivor av silverfiskar i dessa då de gick i rördragningen tills de ramlade ner i lampgloben.

Myt 2 - Silverfiskar lever på smuts och finns inte om man städar
Silverfisken bryr sig inte om huruvida du städar eller inte. De lever på cellulosa, vilket i vårt fall resulterade i mängder med förstörda brev innan vi började packa det vi var rädda om i hermetiskt tillslutna förpackningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.