hej
har bara skumläst tråden.
första gångerna man eldar i en kamin bör man göra detta utomhus innan den installeras, om inte detta r möjligt så är det öppna dörrar och fönster som gäller.
Detta är för att bränna in kaminens färg mm, detta luktar T&/%%¤&%¤¤%.
Går det inte direkansluta tilluft direkt till kaminen med ett rör utifrån?
 
morsan skrev:
...Drar det bara genom övre luftintaget eller drar det vid luckkanterna också?( Det skrev du att det gör ja :-[)  Men det skulle väl visat sig när sotaren provtryckte?

...Hur fungerar frånluften med extra tilluftsventiler? Eller stänger du dem efter att ni eldat?
När sotaren tryckte spisen, stoppade han upp en fet slang med skumgummitätning upp i skorstenen inifrån eldstaden. Rökmaskinen stod på golvet framför spisen. Han tryckte alltså endast skorstenen, inte själva eldstaden.

Jag har ej ändrat ventilerna innan, under eller efter eldning.

Någon som vet om man kan reglera fläkten på frånluften?
Har en Nibe Fighter 310.

/Idapi
 
T
Ring Nibe, dom ska kunna ge dig bästa råd, då det är din frånluftspump som ställer till det i detta fall. Vad jag kan se på Nibe:s elschema borde bästa strategi vara att variera fläktens hastighet under "kamindrift".

Ett ev förslag till motåtgärd mot rök är en strömbrytare som kopplas över den transformator som bestämmer fläktens hastighet, så att när ni aktiverar strömbrytaren, går fläkten ned i hastighet, ev kan man ju sätta en s.k "kaffetimer" (modell som ger bryter under en viss tid-avsedd för bl.a kaffekokare).

Bifogar pdf, se elschema sid 7 på transformatorlindningen, kolla att du har 310 P.
Ring i första hand Nibe för bästa tips, dom måste ha fått klagomål på detta förut, detta är ett ganska återkommande problem när kaminer och luftpumpar kombineras.

http://www.ventilationsbutiken.se/images/stories/PDF/nibe_F310P.pdf
 
TN-Funkis skrev:
Ring Nibe, dom ska kunna ge dig bästa råd, då det är din frånluftspump som ställer till det i detta fall.

Bifogar pdf, se elschema sid 7 på transformatorlindningen, kolla att du har 310 P.

[länk]
Tackar!
Japp, var precis och kollade, och den heter mycket riktigt 310P.
Skall ta och kontakta Nibe. Som Du skriver, så borde jag ju inte vara den första som råkat ut för detta problem..

/Idapi
 
T
Återkommande problem, se länken:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=49324

I ditt fall anser jag att detta ska reklameras då det är nytt hus och ny kamin.
Reklamera både sotaren som inte gjorde ordentligt driftsprov med rökfackla och ev kaminföretaget, dels om spjället nu är trasigt, alternativt så visste dom att ni skulle ha denna modell i ett hus med frånluftspump, och både kaminföretaget och sotaren är väl medvetna om de problem som då uppstår i sin egenskap av yrkesmän med garantiåtaganden. Om dom försöker smita undan finns det hjälp på www.arn.se.

Lycka till
 
Hej Idapi!

Lyfter den här tråden eftersom jag är lite nyfiken. Hur har det gått för dig? Du kan väl skriva några rader och berätta? Fick du rätsida på problemet? Det var ett antal gissningar som florerade om vad ditt problem kunde bero på. Vad VAR det för något som orsakade problemet? Var det frånluftsjustering, otäta kaminluckor eller vad?

En fin braskamin är det du har i alla fall!

Hälsar Sussi.

 
Efter att ha surfat runt på detta forum ett tag kan man inte mer än konstatera att det är relativt vanligt med de problem du beskriver, ofta i samband med frånluftsventilation. Jag upplevde samma problem med en Contura 550 som jag installerade i höstas, det var helt hopplöst att elda utan att det rykte in och sedan så luktade det scout inomhus i flera dagar efteråt.  En dörr behövdes vara öppen i 10-15 minuter för att få bra drag.

Efter mycket funderande och snackande med återförsäljare och läsande på internet så bestämde jag mig för att ställa ner frånlufts ventilationen på lägsta effekt. Så igår efter att ha samlat mod i flera månader bestämde jag mig för att provelda, och ta mig tusan det gick ju alldeles utmärkt.   :D  (En svag doft av någonting uppstod dock, jag kunde inte riktigt avgöra om det var rök eller p.g.a. att prylarna är relativ nya och oanvända fortfarande)

Altandörren öppnade jag i just tändögonblicket(räckte med 1minut igår), tyvärr verkar man inte kunna komma ifrån det och det verkar ofta vara accepterat av kunder och återförsäljare att man kanske ska behöva ha en dörr öppen i 5-10 minuter(enligt de å.f. jag pratat med). Enligt mig är det ganska oacceptabelet att behöva krångla på det viset och släppa in kallluft och få oönskade dofter inomhus, jag tycker det är märkligt att man inte oftare förespråkar och installerar med rökgasfläkt.

Jag tycker det mer eller mindre verkar vara en hysteri över omsättning av luft och luftflöden för värmepumparnas verkningsgrad som gör att många har ett kraftigt undertryck i huset.  Vår värmpepump levererar fortfarande varmt vatten utan stöd från elpatronen allt för lång drifttid på pumpen.

 
;D ;D ;D ;D ;D ;) ;) ;) ;) ;)
Det är helt onödigt med skorsten och ni kan släppa in röken i huset om veden är torrt och ni eldar rätt som alla vedeldare gör.
Jag har lärt mig här av forumets eminenta vedeldare  att alla som klagar på sina vedeldande grannar har fel och det kommer inget farligt från skorstenen och det är bara ofarlig vattenånga.
Även regeringen med miljöpartister tycker att det är bra med höga elpriser så att alla börjar elda med ved inne i städerna.
Sitter här hemma och hostar samt det svider i ögonen när alla eldar runt om mitt hus men jag har litat på forumexperterna att det är ofarligt.
Jag blir fundersam nu när jag läser detta och undrar varför ni är så oroliga när det kommer  in lite rök i huset när ni eldar för så har jag det varje kväll.
Host...Host...Jag tror att ni har lurat mig och ni är lika rädda som jag när det väller in rök från grannarna.
:-/ :-/  Är det farligt med rök.  :surprised: :surprised: :surprised:

 
Gustav1 skrev:
Är det farligt med rök.  :surprised: :surprised: :surprised:
Ja. Det är verkligen inte bra att andas i rök. Där vi bodde tidigare hände det att vi vaknade av att det luktade rök i vårt sovrum från våra kära pyreldande grannar.

Tänk att vakna av det och dessutom veta att det är farligt att andas in skiten. Inte kul.

Har varit en del info om partiklar och ohälsosam luft på nyheterna nyligen efter en medicinsk undersökning i USA.

Kul att veta att det anses farligt att andas in luften i en storstad när punktbelastningen i ett svenskt villaområde kan vara ännu högre på grund av vedeldare.

Frågan är inte OM utan NÄR det kommer att bli hårdare krav. Men det lär nog dröja ett tag då det är en stor trög mentalitet som ska på ny kurs.

Ingen politiker vill föra upp en sådan privatekonomisk fråga på agendan trots att samhället skulle tjäna på det rent ekonomiskt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.