Hej,

Jag har en Contura 550 som jag inte använder därför att det är så svårt att få drag i skortstenen. Skortstenen har en enorm sidodragning uppe på vinden samt så är det frånluftsventilation i huset.  När det väl har blivit drag i den har man haft ytterdörren öppen i 10 minuter samt så luktar det scout i huset flera dagar efter åt.

Kaminen har förbränningsluft ansluten via rör som går genom golvbjälklaget och ut men det räcker inte när man ska tända den. Conturan har tydligen även en "primärluft", ett litet fyrkantigt hål som mynnar ut under toppen, där ryker det in om man stänger ytterdörren för tidigt.

Jag har fundering på att sätta dit en rökgasfläkt, skulle det kunna avhälpa problemet?
Är det någon som använder rökgasfläkt?

Skorstenen är en NVI hel/halv isolerad plåtskorsten.

/Erik
 
T
Gå igenom kanalerna ordentligt innan du pungar ut med 3-4000:- pix för en rökgasfläkt. Dels är jag misstänksam på hur tilluftsröret fungerar när du nämner effekterna av ytterdörren och sen uppstår frågan om du också "föreldar" med tidingspapper eller dylikt för att få upp temp i rökgången innan du "brassar" på.
Är rökröret helt öppet däruppe eller sitter det en stos som förhindrar att det regnar/snöar in ?, om denna stos inte finns måste du förelda ett bra tag då hela rökgången då är helt nedkyld, och tilluftsröret kanske är så monterat att luften går bakvägen beroende på hur ditt självdrag i huset fungerar ( om du har köks-badrumsfläktar som gär i drift när du försöker tända upp kaminen).

Test runt lite först så du är helt 100% på att du verkligen måste invester i fläkt, kanske en justering av inluftsventil eller en plåtstos på rökröret kan fungera lika bra.
 
Stosen finns där och tilluften tas utifrån.  Det är helt enkelt hopplöst att få fyr i den utan att öppna ytterdörr och kyla ner huset.  Huset är på 88kvm och har totalt 7 st tilluftsventiler, 4-5st är öppna, frånluftsventilationen är nedställd på lägsta effekt.

Sotarn har varit här och han trodde det berodde på att skorstenen har en sidodragning och är så lång.

Ja, eldar man papper så ryker ju hälften in. När man öppnar luckan så känner man hur det drar bakvägen från skortstenen, det blir ju lättaste vägen för frånluftsventilationen att ta luften när luckan är öppen, därför måste dörren ställas upp.

Vinsten med att elda går ju nästan förlorad om det ska vara så.

Jag tror helt enkelt att det måste bli en rökgasfläkt, men vill ha lite kommentarer från folk som använder det, trist om 3-4000:- inte skulle lösa problemet.

Men en fläkt som har kapacitet på 100-400m3/h borde väl kunna få fart på draget åt rätt håll i skorstenen?

Kaminen är tänkt mest för trivsel eldning och sot och rök är inte trivsamt.  :-[
 
T
Aha, testa följande: Stäng av frånluftsfläkten helt, (ha nu dörren stängd) börja förelda så pipan blir varm och kolla om det ryker in fortfarande, om inte, börja då elda ordentligt och starta upp frånluftsfläkten efter ett par min när pipan är väl varm. Tror personligen att detta kommer att funka och då har du 3-4000:- sparade. Om detta funkar kan du ju då investera in en radiofjärr som kopplas till eluttaget till fläkten, sensätter du remoten brevid kaminen-(julklappstips)
 
Hmm, tänkte in på det.  Tack för tipset!

Skulle fortfarande vilja ha några kommentarer från folk som har rökgasfläkt, en tanke som slog mig va att det kanske blir för bra drag och hög värme i skorstenen med en sån. Någon som vet?

 
T
Har ingen själv, men hjälpte en polare på söder som hade en inmonterad p.g.a långa rökgångar m.m. Han höll på och strulade med att slå av/slå på fläkten då den beroende på temp/vindrikning m.m inte funkade till 100%. Jag fixade en tyristorstyrning till honom och efter ett par veckors eldande hade han fått in snitsen.
Därför är min rekommendation att om rökgasfläkt ordnas, rekommenderas också tyristorstyrning (varvtalsstyrning av fläkt) så att du har chansen att kunna kompensera för väder/temperatur och kanalens längd. Sen var också snitsen - högre hastighet vid uppvärmningen av kanalen-sen en sänkning när temp började ta sig, vilket är helt individuellt beroende på hur grejorna är byggda, där måste man prova sig fram.

Lycka till.
 
[edit]Conturan har tydligen även en "primärluft", ett litet fyrkantigt hål som mynnar ut under toppen, där ryker det in om man stänger ytterdörren för tidigt[/edit]
Jag har suttit och letat i installationsanvisningarna och eldningsinstruktionerna för kaminen och jag hittar inte den där "primärluften" :-[
http://www.nibe.se/Brasvarme/PDF/611821-3.pdf
http://www.nibe.se/Brasvarme/PDF/611820.pdf
Kopierat ur installationsanvisningen:
Skorsten
Kaminen erfordrar ett skorstensdrag på minst –12 Pa. Draget påverkas främst av längden och arean påskorstenen, men även av hur trycktät den är. Minsta rekommenderade skorstenslängd är 3.5 m och lämpligtvärsnittsarea är 150-200 cm2 (140-160 mm i diameter).
Var noggrann med att kontrollera att skorstenen är tät och att inga läckage förekommer runt sotluckor och vid röranslutningar.
Observera att en rökkanal med skarpa böjar ochhorisontell dragning reducerar draget i skorstenen. Maximal horisontell rökanal är 1 m, förutsatt att den
vertikala rökkanalslängden är minst 5 m.
På sidan 35 i NVI:s monteringsanvisning finns "frågor och svar"  bl a att det ryker in
http://www.nvi.se/pdf_filer/montering/Mont050101.pdf
Jag sökte på spirovac på Google och vad fick jag upp ;D
http://www.nvi.se/pdf_filer/Produktkatalog03_01.pdf
På sidan 6 har du tillbehör för att öka draget  :)
Långt och rörigt :-[ men pyromanen i mig blir så :'( när jag läser om att det inte fungerar
 
Tack snälla för era svar!

Jag var och pratade med en återförsäljare idag och han verkade inte riktigt känna till "primärluften" , svaret var bara "om sotarn säger så, så är det väl så".
Tipset där var att montera in extra ventiler i väggen och så förökte han kränga på mig en "ballerina".  Jag vill inte ha flera ventiler, det finns 7 st i huset och det blir kallt som f-n om alla är öppna.

Som tur va så befanns sig rätt person i butiken, en annan "kund" som råkade höra samtalet, han jobbade med installationer av kaminer och kakelugnar och sa rätt ut att det är rökgasfläkt som gäller i hus med mekanisk frånluftsventilation. Han hade stött på samma problem i ett hus där det inte räckte med att installera flera ventiler. Frånluften tar helt enkelt luften där det är lättast, och när kaminen är öppen har man en stor fin öppning (skorstenen) som lufter forsar ner igenom.

Jag tar gärna fortfarande emot kommentar och bra/dåliga erfarenheter ang. rökgasfläkt innan jag investerar, men troligtvis kommer det att bli en sån iaf.

 
T
På tråden:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=44541
avhandlas olika fabrikat av rökgasfläktar.

På länken:http://www.bradrag.com/
finns en fläkt för c:a 3.300:- som är smart då den inte förhindrar självdrag då skorstenstocken blivit uppvärmd, dom andra modellerna är i princip täta och måste då köras hela tiden. Den klarar också högre temperaur än dom andra och är i rostfritt + kan köras med tyristor. Tack till Yondaler som fiskat fram dessa olika modeller.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.