Jag håller på och letar efter en ny TV, och har du sett att på en del finns det en nätverksanslutning, alltså ett RJ45-uttag. Med detta ska man tydligen kunna överföra video från sin dator till TV:n. Men hur fungerar detta i praktiken? En bildskärm ansluts normalt inte direkt till nätverket. Krävs det något särskilt program i datorn som ska sända ut videon?
 
Hej. Har en LED från Samsung som har det, kan även köra trådlöst om jag köper till ett särskilt kort.
Det funkar så att du kopplar den till ditt nätverk sen delar du ut din mapp på datorn med filmerna på. Sen på tv så öppnar man bara en meny och ansluter till datorns delade filer sen är det bara att välja och vraka. Funkar fint för mig. Kan ju skilja mellan tv och tv men så funkar min iallafall.
 
TV:n har en inbyggd mediaspelare så du skickar själva filen med filmen till TV:n och sen omvandlas det till en bildsignal av mediaspelaren.
 
Jaha, så att TV:n fungerar som en enkel dator. Det blir alltså likadant som om man sätter i en minnes-sticka med filmer på.
Jag trodde att man på nåt sätt skulle köra filmen på datorn, och då skulle den samtidigt spelas upp på TV:n. Men så var det alltså inte.
 
Bygger detta på UPnP eller vad används för protokoll för det? Ser hellre att avkodningen etc sker på datorn (i mitt fall servern) än i TVn om något sådant ska vara intressant...
 
Bjurran skrev:
Bygger detta på UPnP eller vad används för protokoll för det? Ser hellre att avkodningen etc sker på datorn (i mitt fall servern) än i TVn om något sådant ska vara intressant...
Förklara gärna fördelen med detta. Jag kikade på en TV förra helgen med sån här funktion. De format som TV:n hade stöd för spelade den upp kanonbra, inget hack eller bristande läppsynk osv.
 
Du satte just huvudet på spiken :).
De format TV:n hade stöd för. Med en dator som avkodar och skickar en mer lättvisad ström till TV:n så är det lättare att fixa till stöd för nya format med tiden. Annars är man ju bunden till att TV tillverkaren gör det och de brukar ju inte vilja lägga så mycket resurser på en modell som inte längre säljs
 
Förvisso, men "om avkodningen sker i datorn" så handlar det ju om en HTPC, och kör man en HTPC behövs ju inga särskilda funktioner alls i tv:n. HDMI, DVI eller VGA räcker. Men då har man samtidigt nackdelen av instabilitet osv. i datorn.
 
Både ja och nej. Kör man med omkdodning så är det fortfarande RJ45 eller trådlöst till tv:n, dvs signalen går över ip och oftast över DLNA.
 
bjogul, du har lite fel där. Om man kör med UPnP och DLNA så sker all avkodning på serverenheten. Detta är precis detsamma som sker om du använder en spelkonsoll och många mediaspelare för att hämta upp all media från en dator eller server. I dessa fall behöver du aldrig bråka med codec på konsollerna, i princip allt som kan kodas av i den spelare du delar ut det genom kan då spelas upp på anslutna enheter.
Precis som Mats säger skulle du annars behöva uppdatera codec etc på varje enhet som ska komma åt din media, och inga av de enheter jag testat brukar ha något direkt stort utbud av uppdateringar för media.
Om du skulle ha en htpc så behöver du hämta upp all media och göra avkodningen i din spelare, med UPnP/DNLA kan man (väldigt förenklat) jämföra det med att din enhet talar om för den dator/server som du hämtar mediat ifrån att du är intresserad av just den filen, allt kodas av direkt där, och skickas färdigavkodat till din enhet. Flyttar man då in detta direkt i TVn så kan många av oss få bort flera mediaspelare, men att sätta in en TV med en kraftig processor för att klara av avkodningen som lika gärna kan ske på någon av de existerande enheterna känns inte riktigt rätt i många fall.
Det enda alternativet jag kan se då det är vettigt att ha den avkodningen i TVn är om man enbart använder sig av en NAS utan UPnP/DNLA-stöd.


För er som undrar, det finns en wiki om DNLA här, men här är mitt försök till en förklaring av termerna:
UPnP är en standard för att identifiera olika typer av enheter och tjänster på ett nätverk.
DNLA används för att UPnP-enheter ska kunna hämta media från varandra, allt är då redan avkodat när det kommer ut på nätverket, men har begränsningar i vilka format som officiellt stöds, men kan till viss del utökas med codecs på den avkodande enheten.
 
Bjurran skrev:
bjogul, du har lite fel där. Om man kör med UPnP och DLNA så sker all avkodning på serverenheten.
Detta stämmer inte, se http://en.wikipedia.org/wiki/Dlna
Man skiljer på en Digital Media Server och en Digital Media Renderer.

Vissa DLNA-servrar kan koda om media så att den passar Renderaren, men då är det både en decoding och en encoding som sker. Skulle man koda av på servern så har du inte bandbredd för att föra över den okomprimerade bildsignalen över nätverket. För bildsignaler använder man normalt HDMI som har mycket högre bandbredd än ett normal nätverk.
 
Bjurran skrev:
bjogul, du har lite fel där. Om man kör med UPnP och DLNA så sker all avkodning på serverenheten. Detta är precis detsamma som sker om du använder en spelkonsoll och många mediaspelare för att hämta upp all media från en dator eller server.
Det här stämmer som sagt inte riktigt. En regelrätt NAS med DLNA kodar inte av ett smack. Ansluter du en sådan till en TV, spelkonsol, förstärkare eller vad det nu må vara så kommer avkodning ske i den spelare som spelar upp det med (då ovan nämnda TV, spelkonsol, förstärkare etc). Och det under förutsättningen att spelare har då har stöd för det fomatet man försöker spela upp. Om man kikar i länken till wikipedia av KingHippo så är det dessa enheter vi kallar DMP (Digital Media Players) och det är de som kan avkoda det hela.

Skulle NAS'en avkoda något skulle det innebära att du kunde koppla en bildvisare (TV, projktor mm) direkt till NAS'en med förslagsvis HDMI eller annan signaltyp (Komponent, Scart, s-video, komposit). Men då är det inte heller enbart en NAS längre.

Ett enkelt sätt att se på det är att så länge något skickas över nätverket är det med största sannolikhet inte avkodat än. Avkodat material tar alldeles för stora bandbredder i anspråk, speciellt om vi börjar kika på HD-material. Över HDMI kan man bandbreddsmässigt skicka lite drygt 10 Gbit om jag inte missminner mig helt, lite skillnad mot det vanliga nätverket :)

Bjurran skrev:
I dessa fall behöver du aldrig bråka med codec på konsollerna, i princip allt som kan kodas av i den spelare du delar ut det genom kan då spelas upp på anslutna enheter.
Precis som Mats säger skulle du annars behöva uppdatera codec etc på varje enhet som ska komma åt din media, och inga av de enheter jag testat brukar ha något direkt stort utbud av uppdateringar för media.
Och som också ovan nämnts så är det lite det som är problemet, har inte enheten stöd för det man vill spela upp så kan det bli knepigt om det är någon inbyggd spelare i t.ex. TV'n det förmodligen är högst begränsat med uppdateringar. Dock är de rätt bra med formatstöd i dagsläget. Min egen TV (LG PS8000) hanterar faktiskt nästan alla format jag använder idag och även undertexter, detsamma gäller blurayspelare. Men om det dyker upp nya format så är det ju kört.
 
Begreppet "avkodat" är kanske lite missvisande från första början. Det några i tråden talar om är väl snarare att det är okomprimerat än avkodat, och att skicka okomprimerat data på nätet lär inte funka i några högre upplösningar så det gör man heller inte. Det begrepp man brukar använda i dessa fall är "transcoding", d v s att man konverterar till något slags minsta gemensamma nämnare. Det vill säga att servern måste ha kraft tillräckligt att konvertera formatet "on the fly" till något av de format som DLNA-standarden föreskriver. Det går även att via DLNA skicka originalformat om servern inte klarar att omkoda och då måste alltså uppspelaren ha stöd för det specifika formatet. Tanken må vara vacker, men det fungerar inte alltid så bra.
 
Jag står inför valet av ny TV och har fått bra tips i denna tråd på hur jag ska kunna visa bildarkiv och film från min NAS på den nya TV:n (t ex via RJ45).

En återstående fråga är hur man ska kunna använda TV:n som spelskärm för PC-spel med hög upplösning (t ex FPS-spel). Kan även denna signal skickas via RJ45 eller måste man välja en TV med DVI (mitt grafikkort i datorn har endast DVI och saknar HDMI-utgång)?
 
Vid närmare undersökning av grafikkortet fann jag att det hade en mikro-HDMI-anslutning som jag förbisett. Jag funderar därmed på att skicka bild och ljud från spel via HDMI-kabel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.