Snabbsvar till er... Nej, det är inte klart med gruset och isoleringen. Jag ska gräva ur mer runtom och det är fortfarande 20-30 kvar upp till plintkanten :) Precis som det ska vara. Hålet blev 85-90cm djupt.

/C
 
4" plintarna är tänkta att användas med 95x95 stolpar som även är NTR/A tryckta och säkrade för markkontakt vilket inte Byggmax reglar (endast NTR/AB) är så mitt förslag är att byta till stolpar istället, det kommer att hålla längre, ställ dem på syllpapp också om du inte redan har det.

Kör hellre galvade eller rostfria vagnsbultar med låsmuttrar istället för franska skruv så kan du tvinga in järnen mot stolpen.

Rostfri billig ankarskruv är bara skit, man bara rundar huvudena som du märkt, få tag i galvade härdade C4 klassade ankarskruv istället så blir det mycket lättare. Dessa är schyssta:
http://www.gunneboindustries.com/sv-se/Fastening/Produkter/Skruv/Montageskruv/Ankarskruv-Impreg/
 
Helioz skrev:
4" plintarna är tänkta att användas med 95x95 stolpar som även är NTR/A tryckta och säkrade för markkontakt vilket inte Byggmax reglar (endast NTR/AB) är så mitt förslag är att byta till stolpar istället, det kommer att hålla längre, ställ dem på syllpapp också om du inte redan har det.

Kör hellre galvade eller rostfria vagnsbultar med låsmuttrar istället för franska skruv så kan du tvinga in järnen mot stolpen.

Rostfri billig ankarskruv är bara skit, man bara rundar huvudena som du märkt, få tag i galvade härdade C4 klassade ankarskruv istället så blir det mycket lättare. Dessa är schyssta:
[länk]
Fast 2"5" blir ju samma sak som en 95x95 fast 95x120. Och att tvinga in järnet är nog inga problem. Jag gjorde det på den övre :) att byta nu vore inte ekonomiskt :/ tror nog att de håller ändå.

Vagnsbultar.. Hmm... Den skulle jag kunna prova! Jag skall nog byta ut ett par franska mot bultar.

Tack för tipset om gunnebo :)

/C
 
Redigerat:
Btw.. jag följde Estwings tips om att måla allt ändträ med impregneringsolja. Så varje ände får sig nu en behandling.


/C
 
AXS
Jag skulle låta det vara, men en till skruv så du tvingar in stolpskon längst ner.

Du ska väl bara gå där uppe, inte köra bil eller så... Fast vagnsbult är snyggare än fransk skruv.
 
zeus_axel skrev:
Jag skulle låta det vara, men en till skruv så du tvingar in stolpskon längst ner.

Du ska väl bara gå där uppe, inte köra bil eller så... Fast vagnsbult är snyggare än fransk skruv.
Yepp, såg nu vad du skrev men har också gjort så idag :) Hela vägen runtom och det blev jäkligt tajt och bra!


Jag hade ju ingen laser så vi fick utgå från en punkt och arbeta oss runt med vattenpass tills vi kunde dra fast den andra bärlinan i storstugans vägg :) Tro det eller ej, men allting är spikrakt. Både med vattenpass i alla leder och med kryssmått! Sååååå himla gott!

Däremot fick vi slut på balkskor (det hade jag räknat med) så vi la ner för dagen 20:30. Även om det inte syns på bilderna så har det varit blåsväder blandat med regn, sol och moln.. Riktigt skitväder med andra ord. Sen var det allt annat än varmt...

Imorgon ska vi sätta klart bjälklaget och börja skruva trall. Tyvärr har vi inget virke så det lär vi åka och handla först :) Undrar ni något så får ni fråga!


/C

PS Bjuder på en bilbild igen ;)
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 7.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
:@ Såg ett rött ovidkommande fordon på en av bilderna. q(;^;)p
I övrigt verkar allt OK. d^_^b
 
  • Gilla
Akronym
  • Laddar…
Idag blev vi klara med hela bjälklaget och all trall! Tyvärr dog min kamera så jag kan inte lägga upp bilder på flaggskeppet :)

Imorgon börjar vi med räckena! Det blir dock en halvledig dag så jag kommer nog inte bli klar.. Däremot ska vi hämta våra nya utemöbler. Får se om det blir en ny Weber också :) Bilder utlovas!


/C
 
Ja, just ja... alla känner till uttrycket "plötsligt händer det".. den här gången har det inte med pengar, barn eller något annat kärt. Den här gången har det med byggandet att göra.. för plötsligt händer det... bilder utlovas ikväll. Jag lovar er att det är heeeeelt sjukt.. (åt det positiva hållet)

:D

/C
 
Sedär vad jag upptäckte idag :)

Kul!

/C
 
  • 3318611929.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Du hittade guld när du grävde plintar?
 
Hoho! Snacka om att lägga in en cliffhanger.. :) Väntar med spänning!
 
Ja vart tog den otroliga upptäckten vägen? Eller var det bara skoj...:wow:
 
Ja, dont keep us hangin!!
 
Chrissofsweden skrev:
Sedär vad jag upptäckte idag :)

Kul!

/C
Grattis från 2:a hyllan på pallen! d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.