Är i planeringsstadiet att bygga nytt förråd/verkstad på ca 4.5m x 3.5m. Då det ligger precis vid skogskanten vore det trevligt med växtlighet på taket. Typ av växtlighet spelar inte så stor roll, tom. mossa eller ogräs funkar men vettigare växtlighet vore såklart trevligt.
Taket blir sadeltak med liten lutning (ca 5grader) för att få ned höjden på bygget.

Någon med erfarenheter eller allmänt goda tips om hur man bygger upp taket ovanför råsponten (eller liknande)?
Finns det lösningar som bara innefattar material från normala byggvaruhus/plantskolor eller måste det specialbeställas grejor från ex. vegtech.se?
 
Ok, inte så mycket feedback här så jag spekulerar högt :)

Efter lite letande och läsande så hittade jag damm-duk av gummi typ EPDM som borde funka som vatten- och rotskydd.
Platonmatta räcker väl inte har jag för mig jag läste någonstans?
Annars kunde man lagt platonmatta, på med ett lager singel och sedan jord. Då borde det bli väldrenerat.
 
Jag är också sugen på ett grönt tak på framtida garage, så är intresserad av svar.
Just nu är jag inne på råspånt - takpapp - platonmatta - jord/växtlighet
 
Tack för länken till det fina trähusbygget! Han svarade:
"Gräsets rötter kommer aldrig igenom en platonmatta. Observera att byggmax fuktspärrmattor inte är från Platon. De är gjorda av både ren åch återvunnen plast = sämre hållbarhet. Och ja, jag hsr bara takpapp undet!"

Tror jag kör på Ytpapp Glaciär 141, som ska funka ner till 3 grader, och sedan platonmatta på det. Där slänger jag på lite jord och kanske några frön och ser vad som dyker upp.
Eller behöver man verkligen det? Skulle det egentligen inte räckt med ålderbeständig plast under platonmattan?

Kommer uppdatera tråden när bygget kommer igång. Lämnar öppet inifrån så kan jag se om det växer igenom, fast det lär dröja minst ett år eller två innan det visar sig....
Först måste jag dock få klart sovrummen så jag slipper sova på golvet i vardagsrummet.
 
Redigerat:
Åååh vad kul. Nu blir jag alldelse sugen att bygga en friggebod bara för att få någonstans där jag kan ha ett grönt tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.