Hej,

Har lovat barnen en lekstuga... vill inte ha den klassiska utan hellre ett som vi sedan kan använda som förråd, men jag har många funderingar. Någon som vill hjälpa till med dem?

1. Köpa färdigt vs bygga själv. Hur stor kan prisskillnaden vara? Tittar då på lekstugor i 9-10 kkr klassen... Problemet är tid!!!

2.Ni som redan har lekstugor, hur mycket använder era barn dem? Har som sagt en fundering att bygga den så att den kan användas som förråd senare, alternativ två är att bygga en riktig lekstuga typ i två våningar, men stege upp och rutschkana ner. Går detta under de 15 kvm förråd som man får bygga på tomten?

3. Någon som har tips på bra återförsäljare av lekstugor runt 4 kvm stora? Ståhöjd runt 170 cm?

4. Isolerar någon sina stugor? Leker de i dem på vintern och om det inte är isolerat, blir inte leksakerna förstörda på vintern då?

Tack tack :)
 
mhg_3 skrev:
, alternativ två är att bygga en riktig lekstuga typ i två våningar, men stege upp och rutschkana ner. Går detta under de 15 kvm förråd som man får bygga på tomten?
Om den är max 3 meter hög och 15 kvm räknas det som friggebod.
 
Jag har haft samma tanke och mina tankar har gått i att antingen smälla ihop något billigt regelverk och skruva på playwood med stege-upp-rutchkana-ner. Det gjorde dom i bygglov eller något sådant program och det var rätt smidigt. Fördelarna är ju billigt och lagom att slänga på tippen om några år.

klassiska lekstugor vetihundan. Inte speciellt snygga och dessutom för hållbara så den kommer ju bara stå där till ingen nytta om några år.

En annan tanke som slog mig på astrid lindgrens värld i sommras var att bygga en "villa" i miniatyg med ingång för barn på långsida och så ett par därrar dolda i brädfodringen på kortsidan där man kan använda när barna ledsnat. Långsidedörren är ju bara att plocka ur och sätta dit några nya brädor så är ju den borta liksom.

Det är nog den mest aktuella lösningen men den är också den som kräver mest arbetsinsats vilket jag inte har tid till. Men det gäller ju att bygga nu för sedan är dom ju för stora.
 
mhg_3 skrev:
Hej,

2.Ni som redan har lekstugor, hur mycket använder era barn dem? Har som sagt en fundering att bygga den så att den kan användas som förråd senare, alternativ två är att bygga en riktig lekstuga typ i två våningar, men stege upp och rutschkana ner. Går detta under de 15 kvm förråd som man får bygga på tomten?
Vi har inte fixat någon lekstuga till dottern ännu men jag hade en själv när jag var liten. Periodvis användes den en del men det var främst utsidan som användes. Att klättra på taket och så. Tror att alternativet med stege och rutschkana är bra, men det behöver ju inte vara på insidan utan kan ju vara till och från taket.
 
Har hittat lekstuor som har en vanlig dörr på flanken så att det är lättare att använda som förråd senare, frågade äldsta dottern vad hon vill ha och vi hade inte samma smak... men det blir nog en variant av en klassisk ändå men kanske med klättergrepp på sidan och en rutschkana ner?
Har kollat upp lite vad det kostar att bygga i lösvirke mot vad de kostar att köpa i byggsats och det är i stort sett samma kostnad fast byggsatsen känns tråkigare och enklare... Byggsats har vi bestämt oss för iaf, för vi vill ha upp den snart!

Iofs var lekstugan du pratar om Beppo fin och kul, ska kanske fundera ens tund till trots allt!
 
Min tanke är att lägga 3 EUR-Pallar på 8 betongplattor i botten och väga in alltihop och sedan kapa ut pallarna med tigersågen och spika på 45*90 i hörnen och mellan pallarna så det blir totalt 8st som når hela vägen upp till staketets ovankant dvs. typ 240-250cm.

Sen en "takstol" som spikas mot dessa 45*90 i samma dimension så man får cc80 på taket i stort sett med en spännvidd på 120. Klä hela kollijoxet i playwood och en formplaywood på taket och en till rutchkanan som får kanter av 45*120 som man spårfräser så skivan ligger fast. Staketet blir 45*45 liggande med överliggare totalt ca 90cm högt och så plexiglas på insidan för att motverka alla klättertendenser.

Lite knutbrädor och färg och så såga ut dörrar och fönster med gångärnen på plats så man inte behöver juster så himla mycket.

Kostnadmässigt kan det inte dra iväg så himla mycket och jag tycker inte arbetet bör bli så himla krävande heller men det vet man väll hur det går med det.

Stugan borde väll iaf hålla dom 5-6år som är aktuella sen kan man slå omkull alltihop och bygga ett riktigare förråd då annars känner jag att barnen aldrig kommer få någon lekstuga och det är ju ingen ide när dom är 12 liksom.

Låter det vettigt?
 
Låter urvettigt Beppo. mitt problem är att vi inte bor på tomten ännu och ska vi dit och bygga så måste ungarna följa med eller med barnvakt. Ska nog ta och prata med barnen igen, det viktigaste är väl vad de vill ha egentligen. En klättrig lekstuga med rutschkana eller en lekstuga som de kan göra fint i (har tjejer) och leka affär etc...
Skulle helst vilja bygga själv, så mycket roligare!
 
Jag har fördelen att ha skog som granne åt ett håll.
Jag lätt dottern (då fyra år) designa vad hon ville ha.
Det blev ett "Cafè" ca en meter upp mellan några träd.
Sågade ut för fönster, men inget glas eller liknande. Taket blev byggmax billigaste plasttak. Skjulet blev gissningsvis runt 6-8 kvadrat och kostade en bit under tusingen.
Virket blev uteslutande överblivet virke från ett vedbodsbygge.
Platsbyggde "spis", "diskbänk och något överskåp. Givetvis bardisk så hon kan servera sina egenkomponerade "fika" :D

Kanske inte den snyggaste "stugan" men dottern är, fortfarande ett år senare, supernöjd och leker affär ofta :)
Ett mycket lyckat projekt eftersom dottern var inblandad hela tiden under bygget och hjälpte till såklart. Riktig kvalitetstid med henne!

När hon tröttnat så kommer jag riva kojan och göra tändved av den.
 
Låter kul V8dc, vi har också skog som granne men där kan vi inte bygga eftersom det inte är vår tomt. Låter some tt bygge jag hade velat ha när jag var liten själv.

Ska nog dra med äldsta donnan ut till tomten och spåna lite, hon skulle gärna vara med och bygga så får pappa ta minstingen där hemma :)

Skulle gärna sett en bild på ert "café"
 
Det är inte våran mark heller, men säg det inte till någon :rolleyes:
Kommer som sagt ta bort den om något år och då är ju ingen skada skedd.
Var helt klart det roligaste projektet förra sommaren!

Ska försöka ta lite bilder på bygget :)
 
mhg_3 skrev:
En klättrig lekstuga med rutschkana eller en lekstuga som de kan göra fint i (har tjejer) och leka affär etc...
Om du har tjejer så är det väl desto större anledning att göra en klättrig. Tjejer blir alltför ofta uppfostrade till att gilla "tjejiga" saker och sedan så tror man att det är något de valt själva för man tänker inte ens på att man gör det. Är fruktansvärt glad att jag har en mamma som tänkte på det med "könsneutral" uppfostran när jag var liten. Det är inte lätt att uppfostra barn till att vara människor och inte "pojkar" eller "flickor" då nästan alla affärer är uppdelat i väldigt pojkiga och flickiga avdelningar. Det är som att leksakstillverkarna inte tror att tjejer gillar att snickra (vilket miin dotter älskar) eller att killar älskar att pyssla (vilket hennes pojkkusin gör).

Som när jag skulle köpa cykelhjälm till min dotter med säkerhetsspänne så var alternativet en rosa med små flygande féer eller en blå med robotar.

Lite OT kanske men jag tycker det är en viktig fråga.
 
Haha V8dc, skulle inte våga bygga utanför vår mark dock... Kul om du lyckas fixa bilder!

Byggankan: jo jag håller absolut med dig, min äldsta tjej är en riktig klätterapa och hon har länge gillat spindelmannen och batman men tjejerna på dagis har lyckats omvända henne och nu är det bara rosa och pyssel som gäller :( Trist tycker jag, men samtidigt är det fel att förbjuda tjejer från att vara tjejer också, det är inget fel på att gilla rosa heller.

Skateboardåkning och snickra funkar iofs också :)
Men när det gäller lekstuga så vet jag inte, när vi tittar på nätet är det de små söta som gäller för henne men det är å andra sidan flest sådana man hittar också...
 
mhg_3 skrev:
, men samtidigt är det fel att förbjuda tjejer från att vara tjejer också, det är inget fel på att gilla rosa heller.
Självklart ska man inte göra det. Min dotter älskar lila och kjolar och då ska hon ju såklart få ha på sig det. Det handlar ju inte om att uppfostra tjejer bara med killgrejer och killar bara med tjejgrejer utan att ge alla alternativ (vilket inte är så lätt alltid). Min syster t.ex. lekte bara med tjejgrejer för det var vad hon gillade medan jag och min bror lekte lika mycket med killgrejer som med tjejgrejer för vi gillade både och.

Har tyvärr skräckexempel i min närhet där flickorna i familjen har blivit väldigt strängt uppfostrade medan sonen har fått beröm när han busat. Fick också höra kommentaren från mamman när farmor erbjöd lego till tjejerna att "men tjejer är ju inte så intresserade av lego". Så om din dotter vill ha ett gulligt café så ska hon ju såklart få det, men du kan ju sätta ett klätterrep på sidan också :)
 
Haha den här tråden har ändrat riktining :)

Något jag saknar är hårband med spindelmannen/batman eller ett nattlinne med samma, allt är ju rosa rosa eller rosa :( Tom lego finns ju i rosa och pastell... känns som hela samhället är uppbyggt efter klyschan om vad en flicka/pojke tycker om.

För att återgå till lekstugan så efterlyser jag bilder från kul lekstugor som inte kostar skjortan... gärna hemmabyggen de klassiska och klätterställningarna har jag sett... Hur högt måste det vara för att få plats med ett litet loft i stugan? Man får ju bygga 3m i höjdväg som förråd...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.