Tänkte sätta svärsonen i arbete med några enklare saker, måla tak, städa upp efter renovering, riva golv osv. Vad kan en rimlig ersättning vara? Han har ingen utbildning eller erfarenhet i ämnet, han är 24 och arbetslös.
 
K
100 spänn i timmen är väl vettigt?
 
Är detta svart lön? Isåfall får han ut 17600:- på en månads arbete om man räcknar med heltidsarbet som motsvarar 176 timmar. Ganska bra lön vid 24 års ålder.
 
huggan skrev:
Är detta svart lön? Isåfall får han ut 17600:- på en månads arbete om man räcknar med heltidsarbet som motsvarar 176 timmar. Ganska bra lön vid 24 års ålder.
Är man "anställd" av en privat person så får man väl betala in skatten själv har jag för mig. (kan ha fel)

100 spänn i timman är väl ganska rimligt.
 
MB77 skrev:
Är man "anställd" av en privat person så får man väl betala in skatten själv har jag för mig. (kan ha fel)

100 spänn i timman är väl ganska rimligt.

Ja men arbetsgivaren ska betalar sociala avgifter och arbetsgivaravgift utöver lön. Dock pratas det inte om anställning, tror han menar svart. Men det lär han väl svara på.
 
MB77 skrev:
Är man "anställd" av en privat person så får man väl betala in skatten själv har jag för mig. (kan ha fel)
En privatperson som anställer någon ska dra av och betala in källskatten. Om arbetet är vitt, förstås.
 
Henri skrev:
En privatperson som anställer någon ska dra av och betala in källskatten. Om arbetet är vitt, förstås.
Ok då är jag med d^_^b
 
En 24 åring behöver väl egentligen inte så mycket pengar, däremot Öl.
Punktlighet och vilja bör premieras..
 
Det där med öl fungerar på en 33-åring också.. =)
 
Ni får det att låta som en 24-åring är nån sorts skolungdom .
Är ni så gamla här redan så ni glömt hur det var själv i den åldern? :p
När det gäller svart eller vitt finns alternativet med F-skattesedel med.
Ifall det är någon för eller nackdel vet jag inte.
Men en sak att tänka på är att en arbetsgivare är ansvarig ifall det händer en olycka, vilket inte är helt orimligt ifall det ska rivas och donas.
Eventuell summa vet jag inte.
Vissa här går ju inte ur sängen för 200:- ;)
 
Mikael_L
Ge han 600:- / dag (om det är svart*), det motsvarar trots allt 18000/ mån i vanligt lönearbete.
Sen har du en bonus beredd, om du tycker att han jobbat på riktigt bra får han 100 eller 200 extra om dagen i efterhand (som du kan ha hemlig eller meddela i förhand).


*Svart tycker jag är lite starkt ord för lite tjänster familjemedlemmar mellan. Rent tekniskt så är det säkert svarta pengar. Men om jag sticker till min dotter lite pengar då och då när hon hjälper till att måla huset, klippa gräsmattan, olja altanen osv osv skulle jag aldrig ta upp det till beskattning.
 
Redigerat:
jag hade nog tänkt mig svart :) men finns det bra lösningar för vita pengar så kör jag nog på det. Har också tänkt på det där med försäkring vid olycka, inte bra...

Egentligen borde lönen vara prestationsbaserad, "du får x kr när du målat taket i sovrummet" så att han inte går och drar ;)
 
För en hundring i timmen får du ju faktiskt folk som målat förr eller har lite erfarenhet av snickeri. tror nog 80spänn räcker för att trigga en arbetslös 24åring. Sen kan man ju ha lite morötter i form av accord, du beräknar hur många timmar varje uppgift bör ta, går det fortare så får han iaf den pengen. (applicera inte detta på målning, då blir det lätt kladdigt och dåligt)
 
blob skrev:
jag hade nog tänkt mig svart :) men finns det bra lösningar för vita pengar så kör jag nog på det.
Det finns antingen svart eller vitt. Inget där emellan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.