mycke_nu skrev:
Hur vet man det?

Det som sliter på elektronik är värme, och det som med all säkerhet blir varmast är lysdioderna, inte kraftelektroniken.
Oftast specas. livslängden för ersättningslampor till 30'-40'000, så redan där har man som tillverkare dragit av för ett högre bortfall...
Anledningen är precis som sagts tidigare värmen.

De i ljuskällan inbyggda dioderna är monterade mot kylytan på ljuskällan, vilket inte driftkomponenterna som sitter i sockeln är.
Värmen stiger också, vilket gör att driftkomponentera operarar i en förhöjd omgivningstemperatur.
Man brukar generalisera lite och säga att +10°C ökning av temperaturen för elektronik, halverar dess livslängd. Nu är det inta bara så enkelt, men en fingervisning till att temperaturen är en viktig faktor på elektronikens livslängd.

Jämför man nu den totala kylytan på en ersättningslampa med en komplett LED-armatur, så ser man direkt en väldigt stor skillnad.

Har man en redan inköpt anläggning med MR16 hus och använder 12V eller 230V halogen, så är ersättningshalogen en bra investering.
Skall man däremot göra en nyinstallation, så ser jag inte att den något billigare ersättningslampan är ett bättre alternativ om man jämför med en konstantströms matad armatur.
Tänk också på att om produkten du köper är en konstantströms matad armatur, men att driftdon för 230V matning följer med varje armatur, så är de placerade ovan på armaturens kylflänsar, vilket enligt mig ger samma effekt som ersättningslampan och dess driftkomponenter... Värme stiger.

Varje omvandling av spänning/ström drar effekt, så jag anser att man skall satsa på så få driftdon/converters/transformatorer/drivers som möjligt för minimal effektförlust, varvid jag alltid rekommenderar 1st drivers för drift av så många armaturer i anläggningen som möjligt, vilket även ger en billigare helhetslösning.
 
M
LB80, håller inte med dig riktigt där i dina teorier.
De lampor vi köpte var downlights, med enligt hemsidan medföljande drivdon till var lampa, och där låg ändå drivdonet utanför själva downlighten, med en snabbkontakt mellan.
Personligen känns detta som den enklaste lösningen när det gäller installationen, det är väldigt mycket lättare att dra för 230V till var lampa än att hålla på med 1 trafo till många lampor. Då kan man hålla vilket avstånd man vill och man slipper räkna fram var trafon ska sitta och hur många lampor den ska klara osv..
 
Helt OK att inte hålla med. Vi lever tack och lov i ett fritt land ;)
En av fördelarna med DC och konstantström, är att man inte behöver fundera nämnvärt på ledningslängder. 230V får dessutom inte dras av privatperson...
 
Redigerat:
Undrar om det verkligen är DC. Troligare något rejält sönderhackat elände.
 
Ja, det finns med största sannolikhet produkter med undermålig kvalité ute på marknaden...
 
min grundfråga var ju inte att det var alternativ mot vanliga lampor utan mer mot lampor som i vissa fall ger dubbelt så mycket ljus jämfört med LED /W
och även att LED är det relativt dåligt ljusflöde ifrån om man inte går upp i styrka och då blir dom väldigt dyra

men när det kommer till det som pratas om nu så kan det väll vara att en anledning till kortare livslägnd är att man inte använder en DC ström utan man likriktar en växelspänning så blir det inte att volten studsar mellan runt 17V ner till 0 volt och sen jämna ut det lite med en konding ???

och en LED som tål 4V i 100'h kanske bara klarar några timmar på 5V i bästa fall och ska man ha 12V in i lampan (3x4V) och får in 15-17V 100ggr i sekunden fast i korta perioder så kommer det att slita fast genomsnitsspäningen är 12V

eller kör man med begränsning så den stabiliserar späningen till 12V och tar helt enkelt bort alla pikar och det är den kretsen som har begränsad livslängd ?
 
Nej, det spelar ingen roll att det spikar så länge medeleffekten håller sig inom ramarna för vad lampan tål, och man inte överskrider de maximala ström och spänningsvärdena för lampan.

I praktiken är de flesta LEDar pulsade, det är en synnerligen vanlig teknik inte bara för belysning utan för allehanda displayer på hemelektronik mm.
 
det var just det jag tänkte om det överbelastar i pikarna och att det ställer till det

för när jag kollat på specar till LED så tycks de öka radikalt i ljusstyrka bara genom en liten ökning i volt och om jag tolkat det rätt så skulle också effektiviteten på de öka så det höjer lm/w men också så tappar man livslängd då men inte så mycke när man ligger inom ramarna

så det jag har sett är att många LED särskilt utbyteslampor ligger på dåligt ljusutbud medan det samtidigt finns de som är väldigt effektiva

och stämmer min slutsats där och för att få utbyteslampor att hålla så tar man i och sätter i dioder som klarar pikarna bra men med följd att man inte drar nytta av styrkan i dioden då genomsnittet hamnar långt under vad den kan klara och även under vart den funkar som bäst ?
 
Nej, det funkar inte riktigt så.

Med de pulskvoter som används är säkerligen inte diodernas maxspänning en begränsning.

En diod som klarar exvis 3 W kontinuerligt kan man mycket väl pulsa med 6 W eller mer så länge medelvärdet håller sig på 3 W och dioden inte överhettas.

Det är för övrigt exakt samma sak med glödlampor som går på nätspänning. Dom pulsar 100 ggr i sekunden och det vi kallar 230 V toppar på 325 Volt för att sedan gå ner till noll 5 millisekunder senare.
 
miry skrev:
min grundfråga var ju inte att det var alternativ mot vanliga lampor utan mer mot lampor som i vissa fall ger dubbelt så mycket ljus jämfört med LED /W
och även att LED är det relativt dåligt ljusflöde ifrån om man inte går upp i styrka och då blir dom väldigt dyra

men när det kommer till det som pratas om nu så kan det väll vara att en anledning till kortare livslägnd är att man inte använder en DC ström utan man likriktar en växelspänning så blir det inte att volten studsar mellan runt 17V ner till 0 volt och sen jämna ut det lite med en konding ???

och en LED som tål 4V i 100'h kanske bara klarar några timmar på 5V i bästa fall och ska man ha 12V in i lampan (3x4V) och får in 15-17V 100ggr i sekunden fast i korta perioder så kommer det att slita fast genomsnitsspäningen är 12V

eller kör man med begränsning så den stabiliserar späningen till 12V och tar helt enkelt bort alla pikar och det är den kretsen som har begränsad livslängd ?
Nja, detta kanske är sant för en del riktigt usla produkter. LEDar ska egentligen matas med konstant ström. Det typiska framspänningsfallet över LEDen på tex 3V, är resultatet av diodens uppbyggnad och strömmen man skickar igenom.

Genom att skapa en väl kontrollerad ström och en termiskt stabil lösning, som håller chiptemperaturen i LEDen inom spec, har man lagt grunden för ett hållbart system.
 
Mikael_L
Rickard Ohlin skrev:
Sle.se

Say no more...
En bra sida, intressanta mätningar han gör.

En brist är att man inte vet hur Y-axeln är trunkerad och/eller skalad vid olika mätningar. Detta gör att man som läsare helt saknar absolut referens och inte vet om den ena lampan är värre än den andra.
Dvs jämfört två grafer bredvid varann så kan faktiskt den som ser bättre ut, i verkligen vara den värre.
 
Enligt informationen på hemsidan är graferna inte trunkerade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.