Vi har letat hus länge och upptäckt att vi bara faller för de lite mer speciella husen. Nu har vi hittat ett timmerhus byggt tidigt 1900-tal. På 50-talet är det "teglat" så utsidan ser ut som ett 50-talshus.

Innerväggarna är tjocka. Det finns massor med gamla detaljer som jag älskar. Skafferi som det går att gå in i. Fantastisk utsikt. Jordkällare, "old school"! Ett uthus som ser ut att vara hämtat från tidigt 1900-tal. Uthuset är helt orört och behöver därför renoveras för att överleva.

Det enda som gör att vi tvekar är att huset känns dragit. När vi var på visning var pelletsbrännaren avslagen. Källaren var väldigt kall, boytan kändes dragig nu i April. Någon som har någon erfarenhet av timmerhus på vintern? Är det dragit?

Är det möjligt att värma upp ett timmerhus med pellets?
 
Om huset är i "orginalskick", utan isolering eller vindspärr är det säkert både kallt och dragigt.

Det finns en tråd - aktiv för nåt år sen kanske - med någon som mer eller mindre höll på att frysa ihjäl i sitt timmerhus.

Visst GÅR det att värma med pellets. Allt beror på husets storlek, skick och hur mycket pellets man kan elda.
 
Stacian skrev:
Vi har letat hus länge och upptäckt att vi bara faller för de lite mer speciella husen. Nu har vi hittat ett timmerhus byggt tidigt 1900-tal. På 50-talet är det "teglat" så utsidan ser ut som ett 50-talshus.

Innerväggarna är tjocka. Det finns massor med gamla detaljer som jag älskar. Skafferi som det går att gå in i. Fantastisk utsikt. Jordkällare, "old school"! Ett uthus som ser ut att vara hämtat från tidigt 1900-tal. Uthuset är helt orört och behöver därför renoveras för att överleva.

Det enda som gör att vi tvekar är att huset känns dragit. När vi var på visning var pelletsbrännaren avslagen. Källaren var väldigt kall, boytan kändes dragig nu i April. Någon som har någon erfarenhet av timmerhus på vintern? Är det dragit?

Är det möjligt att värma upp ett timmerhus med pellets?
Vi bor i ett timmerhus som är byggt 1900, som på senare år blivit påpälsat med eternitplattor. När det blåser här så blir det inte varmare än sjutton grader i hallen hur mycket man än eldar. Så dragigt? Ja.:) Trivs jag? Ja.:D

Så mitt svar är!

Ett hus kan man bygga om hur man vill, när man vill, så är det underbart läge och pris efter skick och man kan tänka sig att lägga ner lite tid så kan det vara värt det. Men alla är olika.
 
Tack för svaren.

Huset kostar just efter skick så det finns utrymme för att renovera. Bryta upp alla golv är ett måste, finns inga golv som ligger i nivå. 500kr/kvm är det ett rimligt pris för att renovera golvet? Har tänkt oss helt vanligt standard klickgolv. Tyvärr finns inga originalgolv att bevara om det inte ligger en överraskning under furugolven. Mäklaren trodde inte det.

Huset är underbart när man väljer att se det positiva. Men och det är ett stort Men, ett dagigt hus vill jag inte äga!

Dubbla priset och det finns ett nyrenoverat hus tillsalu. Dock är det mitt i ett bostadsområde, grannar på alla sidor och insyn från alla håll. Inget bra läge. Läget är suverän på timmerhuset, ensamt men ändå centralt.
 
Okej.

Utan att ha sett huset, men generellt så är det oftast spånet som sjunkit i väggarna och golvet.

Så jag skulle börja med att riva ett litet golv, se hur skicket är, isolera upp det som försvunnit, lägga golvspån och exempelvis matta istället för klickgolv, för klickgolven känns väldigt kalla och hårda, gör sig inte riktigt rättvisa i ett gammalt hus. Kanske återanvända de gamla golven om ni får bort plankorna hela, lägga golvspån på dem.

Gör man det själv klarar ni nog er på 500kr m2, beroende på vad ytskiktet kostar. Sedan tillkommer lister, färg mm och eventuella tapeter.

Som sagt, bygga om läget är svårt, huset mycket lättare.:)

Men enkelt uttryckt! Budgetera ca 200000kr invändigt, exklusive kök,badrum, v v s. 300000kr utvändigt, inkl fönsterbyte så om du inte orkar, vill själv så tar ni in en snickare.

Ps: Runda siffror, när man inte sett det. Ds

Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.