...utan att vi ville det.

För att dra en lång historia kort, vi köpte ett hus byggt före 1909, tvåplans med vind, ca 170kvm. Direktel, originalträgolv i alla rum utom två. En kakelugn i vardagsrummet.

Vi installerade en LLVP i början på sept när vi fick tillträde.
Huset har enligt ägarna använts som vanligt permanent boende och vi har aldrig funderat över något annat förrän nu.
I ca en månads tid har vi haft mellan 10-14 grader inne, luftvärmepumpen jobbar så hårt den orkar, alla element är påslagna både på över och undervåning och vi eldar egentligen för hårt i kakelugnen just nu.
Hade hit en snickare som dömde ut hela nedervåningens golv, allt måste brytas upp och isoleras om. Vi har +3 på köksgolvet just nu...

I samma veva som jag pratar med arbetskamrater om att jag börjar frysa ihjäl får jag höra av en av dem att "hon hört att det där huset är jättekallt, det var väl därför de flyttade därifrån?"
De flyttade i januari i år och la ut huset till försäljning i somras.
Genomtänkt, tänker jag nu.

Vad sjutton gör man? går det att dra en process mot dem? Vi känner oss grundlurade!
 
Att ett hus från 1909 har dålig isolering är kanske ingen direkt överraskning.
Vad säger energideklarationen? Vilka siffror har presenterats för er för elförbrukning årligen? Ringde ni och frågade elnätsägaren om vilken förbrukning huset har snittat på de senaste åren?
Tror inte ni har så mkt att komma med tyvärr, husets ålder gör att det inte kan klassas som en speciellt osannolik egenskap. Dessutom är det enkelt att ta reda på hur mkt som förbrukats.
Troligt är att husets golv saknar vindskydd samt ev helt isolering, då blir det kallt.
Går det inte att komma åt underifrån?
 
Men man trodde ju att det gick att bo i i alla fall. Det känns inte som om att huset inte är beboeligt är något man kan förvänta sig av ett hus som säljs som ett vanligt hus, eller har jag fel? Tyvärr kommer vi inte åt underifrån för att kolla. energideklarationen får oss också att tro att de inte ens bott här, då de hade uppvärmning på 14500 kWh, mycket lägre än ett nytt hus av den här typen. Extremt konstigt då vi har allt på max plus LLVP och det går ändå inte att bo här. Vi fick dock inte deklarationen förrän för två veckor sen. Snickaren tror inte på den alls.
Så man känner sig ju verkligen grundlurad...
 
Har de gjort en energideklaration med de siffrorna och dessutom utfäst att de permanentbott där så är det ju rätt bedrägligt eftersom ni fått reda på att de flyttat ut i januari. (alltså har de bara haft grundvärme på som mest i huset under jan-feb och mars.) Då kan man komma ner i de siffrorna.
Jag skulle nog ta mig ett snack med säljarna och meddela att man fått veta att de inte bott under vintern pga kylan i huset, samt att deras enegideklaration inte kan stämma med verkligheten då förutsättningarna för deklarationen är att huset skall hålla normaltemp hela året.
Kontakta jurist på samma gång.
 
Å andra sidan köpte ni ju huset utan att ha sett energideklarationen. Så den kan ju knappast ha påverkat ert köp...
 
Ja, det var korkat med de sa hela tiden att den var på väg, och vi litade på deras driftkostnaduppgift, eftersom de var ett par utan barn precis som vi. Då förväntar man ju sig ungefär samma. Men som det är nu kan man ju inte ens bo i huset, det GÅR inte få en normal temp i huset.

Jag vet inte, det jag är mest ledsen och arg över är att de har ju uppenbarligen vetat om detta, och eftersom vi köpte huset på sommaren är det ju inget vi kunnat veta. Det känns som om det ligger i deras upplysningsplikt att nämna golven... Även om huset är gammalt är väl inte +3 på golvet något man ska räkna med?
 
Familjens stuga är också typ 100 år. När vi kommer dit en kall vinterdag och eldar i två-tre timmar blir det varmt och gott överallt utom i ena sovrummet.
 
Det är väl ungefär vad man förväntar sig av ett hus det bott folk i hela tiden. Vi har som sagt varenda element på, plus LLVP plus kakelugnen som vi eldar för hårt i för att kunna ha någon värme öht. Inte konstigt man känner sig grundlurad. :(
 
Energideklarationen är uppenbarligen felaktig. Det borde ni kunna driva rättsligt?

Det låter märkligt att det är så kallt som du beskriver, huset är väl byggt som bostadshus en gång i tiden? Det låter som att någon förändring skett sen det byggdes som påverkar energibehovet kraftigt. Går det nu akut att begränsa den uppvärmda ytan, så att ni inte fryser ihjäl?
 
Medan ni undersöker hur/om ni kan ni driva vidare detta rättsligt är det nog en bra idé att komma tillrätta med de aktuella problemen. Om inte annat behöver ni ju kunna visa upp offerter/fakturor vid ett eventuellt skadeståndsyrkande.

Börja med att isolera vinden, golvet samt se över tätningar i dörrar och fönster. Detta borde inte vara så besvärligt/dyrt i sammanhanget?

Sedan kan man naturligtvis gå vidare och tilläggsisolera fasaden och kanske byta fönster, men det är ju lite dyrare investeringar. I erat hus kanske det även är så att en LLVP inte är det mest optimala. Vattenburen värme kanske fungerar bättre? Men det är ju också ett ganska omfattande ingrepp.
 
Låter surt men ge inte upp om det är så att ni tycker om huset för övrigt. Håller med ovanstående att utföra de mest akuta åtgärderna först; Kolla vindsisoleringen, är den oinredd och utan golv så är det inga större problem att lägga ut mer isolering. Golvet kanske man inte bryter upp mitt i vintern, så på med ett par tjocka lager med mattor. Om fönstren är dåliga med tunna glas är en snabbfix att göra som beskrivs här.. Kanske är det möjligt att installera en braskamin på nedervåningen, eftersom det finns en murstock i huset.
 
Ja det är verkligen märkligt. En bil är beställd för att blåsa upp isolering på vinden, och snickaren ska bryta upp golv nästa vecka. Tills dess är det trasmattor som gäller... Vi kan tyvärr inte stänga av till köket, men till matsalen har vi redan stängt av. Det drar något fantastiskt vid de två golven, håller man handen 30cm ovanför golven drar det fortfarande iskallt. Går lixom inte att stå på golven utan skor för det värker i fötterna efter en kort kort stund.

Idag är det kallt ute, -26 så det känns ju lite friskt här inne, minst sagt...

Hur kan en energideklaration vara felaktig? Är det säljarna som uppger siffror eller hur fungerar det?
 
Ja, säljaren inkommer med det senaste årets förbrukning genom en elräkning.
Denna tar den som gör deklarationen och delar med husets yta och vips har man en färdig enegideklaration... typ. Sen kan en noggrann deklarant uppge typ av fönster, och sånt och föreslå enegisparande åtgärder.
I det här fallet så har ju huset stått obebott under de kalla vintermånaderna och således kan de ju ha haft det i pricip bara frostskyddat. DEN förbrukningen är det som de har använt vid din energideklaration. Då är inte 14-15kkWh orimligt.
Vi hade c:a 15kkWh på vårt 70-tals hus 155kvm, luftvärmepump och 4 personer i hushållet. Dock mkt låg sommarförbrukning då vi inte bor hemma under 2 sommarmånader. (VVB samt kyl frys igång)
 
Kollade på deklarationen och de har tagit från 09-01 till 09-12. Vilket leder till att jag vet inte om de bott här då eller ej, jag har ingen aning men de sa att de gjort det. Eftersom de enbart kört på el-elementen är det totalt omöjligt med den förbrukningen de uppgett om de inte haft 10 grader inne hela tiden. Jag anser ju inte att 10 grader är en beboelig temperatur. Vi har ju ändå bytt ytterdörr, satt in LLVP och ändå går det inte att få varmare än 14 grader. Imorse var det 11...

Vad gör man?
 
För att få upp värmen lite kan ni väl inhandla en eller två extra värmefläktar typ denna eller liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.