cederbusch skrev:
Håller helt med. Särskilt som det ju framkommit att det går åt en hel del energi att producera etanolen. Men nu var ju detta en gasbil. I Örebro där jag kan tanka gas så är det dessutom biogas jag tankar.

Där ser man, gissningsvis en före detta tjänstebil? (mycket billigare förmånsvärde på gasbilar). Den enda nackdel jag hört om volvos gasbilar är räckvidden, annars är det flera på jobbet som kör detta och är nöjda.
 
Göran.W
L. Mäkinen skrev:
Jag trodde alla 6-cylindriga Cherokee hade raka sexor.
Kom visst ett fel placerat V i mitt inlägg.
Skyller på att jag skrev det 2 på natten.
Själv klart var det en rak sexa i jeepen.
 
Jag kör en Jeep GC som drar 1,5 l/mil har i Stockholm, och det är värt varje krona! Vi måste alla bidra till stadskassan! d^_^b
För att klimatkompensera kommer jag att använda en hembyggd elcykel då köerna är som värst.
 
stilofunk skrev:
J
För att klimatkompensera kommer jag att använda en hembyggd elcykel då köerna är som värst.
Skicka ritningen till mig sen...
 
Om den inte gör minst 30 km/t utan pedaltrams så har jag misslyckats!
 
stilofunk skrev:
Jag kör en Jeep GC som drar 1,5 l/mil har i Stockholm, och det är värt varje krona! Vi måste alla bidra till stadskassan! d^_^b
För att klimatkompensera kommer jag att använda en hembyggd elcykel då köerna är som värst.
Min tog 1,34 blandad körning på semestrar och andra utfärder men i stan 7 km till å från jobbet låg den på 1,9 vilket jag tycker är helt ok för en 5,2 l V8 me 2-ventiltoppar, automat, 4wd och samma luftmotstånd som en lagårdsdörr :p
Med 33" så drar den sällan under 1,9 nånstans men det ska väl ordna sej lite när jag bytt utväxlingar.
Fast som jag brukar säga till frågande jobbarkollegor, "Är bensinförbrukning en intressant parameter så köp inte en V8-Jeep :cool: själv älskar jag den :wow::wow::wow:
 
Problemet för mig är att jag har hundskocken med till jobbet och behöver därför utrymme i bilen. Ska man handla ett par matkassar så vill man helst ha dem i ett utrymme där hundarna inte är.
Har 275or på Fronteran och den har varit över litern en tankning sen jag köpte den. Voyagern snittar dock 1,33 på de 113 tankningar jag fyllt i den på 20 månader.
 
Glufsglufs skrev:
När vi fick första barnet så var jag "tvungen" att byta bil också och just för barnvagnen och packningens skull. Ställer man en barnvagn på bredden i en kombi så funkar de flesta bilar utan att man ska plocka ner vagnen i molekyler men man får ju inte plats med packning så bra. Jag kollade absolut inte in alla märken som finns men de jag kollade hade jag ju kravet att vagnen skulle få plats på längden (bara ihopfälld med hjul och allt på) och då fanns det bara Volvo V70, Audi A6, Passat variant och Saab 9-5 om vi nu snackar "vanliga personbilar", det blev för mig då en V70 som jag är otroligt nöjd med på andra sätt än bara lastutrymmet också. (när jag var ung....yngre.....så kunde jag aldrig tänka mig en Volvo men nu är jag där sen några år tillbaka....)
Håller fullständigt med dig i tänket att välja bil om man ska bli barnvagnsförare... Däremot så kanske jag inte valt Volvo men det är av helt andra orsaker. I din lista ovan hade jag lagt på mb e-klass, Skoda superb och Ford mondeo.
 
Ska man ha in en barnvagn är det väl ändå minibuss som gäller? I en vanlig kombi måste man oftast demontera hela rasket istället för att bara ställa in den. Dottern gick från V70 till Windstar och de tycker det är underbart.
 
Näe så illa är det inte. I en V70 får barnvagnar plats, även dom största varianterna, utan att man behöver demontera. Ska man på långresa och behöver packa mycket kan man ju dock behöva demontera för att få lite extra plats.
 
buss passar bäst när ungarna är mellan 3 o 14 pga taskigt lasttrymme
 
Göran.W
Nimajneb skrev:
buss passar bäst när ungarna är mellan 3 o 14 pga taskigt lasttrymme
Eller när dom inte kan sitta sidan om varandra utan att bråka.
För flerbans familjer borde finnas bilar med last utrymme sidan om föraren istället för framsäte så man slipper den eviga komflikten om vems tur det är att sitta fram:D
 
Göran.W skrev:
För flerbans familjer borde finnas bilar med last utrymme sidan om föraren istället för framsäte så man slipper den eviga komflikten om vems tur det är att sitta fram:D
Pappa och prylarna där framme, Mamma och barnen där bak.

Då skulle det bli liv på FI & Co. :D
 
Man har ju normalt bara en sätesrad monterad i minibussen bakom framstolarna. Då har man bagageutrymme som räcker till.
I Fronteran har jag inte baksäte monterat alls.
 
Göran.W
När det skrevs om mini buss tänkte jag på dom med 7 eller 9 säten för det är vad som är mini buss i mina ögön med mindre säten än så är det väl mer en stor kombi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.