Grattis till Volvon, som sagt inte det mest udda eller spännande valet, men rejält och relativt problemfritt. Jag tror dock man lurar sig lite om man tror man gör miljön en tjänst när man kör en V70 som drar 2L etanol per mil. Skodan var nog bättre i det avseendet då den är betydligt lättare och har mindre motor.
 
>skalman1 Jag är kluven till den där, iofs V8 å en lowrider har sin charm men att bygga den på en Jeep är liksom fel q(;^;)p;)
>Mikael_L Jag håller inte me, det är naturligtvis oändligt mycket lyckligare att sitta i kön om man åker Cadillac -49a jmf med om man åker tex. Kia, Kia skulle jag aldrig vara lycklig i:x
>cederbusch Nej det förstår jag och respekterar, vi ser lite olika på det här med bil helt enkelt. Men ingen kan vara perfekt på alla områden så jag åker vidare i Jeepen och får ta miljöansvaret på andra områden, har ju en dieselfolka som vardagsbil tex å värmer huset med fjärrvärme d^_^b
Och visst är det så att om bensinförbrukning är en väldigt viktig parameter är INTE V8, automat, 4wd å 33" hjul nån bra idé men som hobbybil rullar den inte så ofta längre :p
 
Mikael_L
Jan-Å skrev:
>Mikael_L Jag håller inte me, det är naturligtvis oändligt mycket lyckligare att sitta i kön om man åker Cadillac -49a jmf med om man åker tex. Kia, Kia skulle jag aldrig vara lycklig i:x
Nä det förstår jag, för jag gissar att du övat "kökörning" på Sveavägen och stockholm cruising några ggr. :D
 
MathiasS skrev:
Du skall icke häda. Usch och fy.
Åjo, här ska hädas in i det sista.
Men faktiskt så är den där hotrod jeepen brutalt cool. :cool:

Usch bilköer hatar jag, speciellt om jag har rekorden som har en 4-pucks sinterlamell med ofjädrat centrum.....


Jan-Å, gillar du denna bättre då? :)
1986-jeep-cj-dsc01552.jpg
 
Redigerat:
>Mikael_L det har förstås hänt även om jag övat oftare i andra delar av landet :cool: att sitta i en sån kö skall icke föraktas :p
>skalman1 ho, ho now you talking :wow: fast det får min 33or att kännas som skottkärredäck :blushing:
 
Skalis, det där var bättre och du behöver inte oroa dig för någon sorts hedersrelaterade påföljder av dina tidigare inlägg. Dock tycker jag att detta är lite mer lagom:

wjtrailblazer5.jpg
 
Viding skrev:
Grattis till Volvon, som sagt inte det mest udda eller spännande valet, men rejält och relativt problemfritt. Jag tror dock man lurar sig lite om man tror man gör miljön en tjänst när man kör en V70 som drar 2L etanol per mil. Skodan var nog bättre i det avseendet då den är betydligt lättare och har mindre motor.
Håller helt med. Särskilt som det ju framkommit att det går åt en hel del energi att producera etanolen. Men nu var ju detta en gasbil. I Örebro där jag kan tanka gas så är det dessutom biogas jag tankar.
 
cederbusch skrev:
Håller helt med. Särskilt som det ju framkommit att det går åt en hel del energi att producera etanolen. Men nu var ju detta en gasbil. I Örebro där jag kan tanka gas så är det dessutom biogas jag tankar.
Å fan, funkar det bra? vi har biogasbussar i Uppsala men jag har aldrig provat nån vanlig bil som åker på biogas.
Märker man nån skillnad?
Är det en miljövänlig metod sett till helheten? jag har dålig koll på biogas men kan man vara miljövänlig genom att tanka biogas känns det inte som nån större uppoffring och fördelen med gamla 2-ventils-V8:surprised:r är att dom i princip går att köra på allt som brinner :p
 
Nja, den här är lagom tycker jag :cool:

kalsvagrp011.th.jpg
 
Jan-Å skrev:
Å fan, funkar det bra? vi har biogasbussar i Uppsala men jag har aldrig provat nån vanlig bil som åker på biogas.
Märker man nån skillnad?
Är det en miljövänlig metod sett till helheten? jag har dålig koll på biogas men kan man vara miljövänlig genom att tanka biogas känns det inte som nån större uppoffring och fördelen med gamla 2-ventils-V8:surprised:r är att dom i princip går att köra på allt som brinner :p
Jag har aldrig kört nått annat så det är svårt att säga. Men om jag jämför med att köra på bensin så är den något slöare. Lite ryckigare i gången ibland. Men överlag bra.

Biogasen produceras ju från redan befintligt avfall, dvs restprodukter från livsmedelsindustrin, lantbruk och, ursäkta mig, bajs från reningsverket. Dvs ingen koldioxid tillförs i naturen till skillnad från naturgasen. Men det gör också att det är något mindre energi i samma mängd gas jämfört med naturgasen.

På det hela taget känns det riktigt bra att puttra runt på prutt. :)
 
....läste i någon gratisdagstidning om just detta med biogas i stockholm. Största staden i landet har ingen infrastruktur för att ta hand om avfall och göra biogas av det. Det som ändå samlas in körs till Södertälje. Vissa saker samlas upp i avloppet som slam och används därefter men då har man tappat 30% av energin. Inte för att jag är mycket för att källsortera men det är ju synnerligen märkligt att kgl hufvudstad inte kan föregå med gott exempel i en fråga som denna.
 
MathiasS skrev:
Skalis, det där var bättre och du behöver inte oroa dig för någon sorts hedersrelaterade påföljder av dina tidigare inlägg. Dock tycker jag att detta är lite mer lagom:
Puh, då kan jag få lite sömn i natt då i allafall. ;)
Personligen gillar jag låga bilar som man kliver ner i, men det är väl kanske för att jag är uppväxt med VAN:s och SUV:ar.

Min Kapitän -59 sänkte jag 13cm bak, så när jag ställde i min kap/gersåg i skuffen på den så stod bilen på ljuddämparen.... :wow:
 
Nu väntar jag ingen tillökning av barn, men däremot en ökning av resväg till jobbet. Kan någon berätta för mig vilken bil som är att betrakta som den heliga graal när man ska frakta två personer och 4x30kg hund 6,5 mil två gånger per dag?
Funderar på en dieselkombi, men har lite svårt att förlika mig med tanken på priset på dieselpumpar och justeringar av dem...

I dagsläget åker vi Voyager 2.0 som drar 1,3 liter/mil så den känns inte helt ekonomisk även om den slutat minska i värde.
 
Göran.W
Jag har haft en grand cherokee v6 och den körde jag på 0,9l milen blandad körning och det tycker jag inte är det värsta i förbrukning.
Har byt ner mig nu till en WW Lupo 3L diesel som jag kör på 0,35L milend^_^b
 
Göran.W skrev:
Jag har haft en grand cherokee v6 och den körde jag på 0,9l milen blandad körning och det tycker jag inte är det värsta i förbrukning.d^_^b
Jag trodde alla 6-cylindriga Cherokee hade raka sexor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.